• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
COVID-19 עולמי

ב-WHO מודאגים: עלייה תלולה במקרי מוות מחצבת ברחבי העולם

207 אלף בני אדם בעולם מתו מחצבת אשתקד - שיא של יותר משני עשורים | החשש: מגיפת הקורונה פוגעת במאמצי רשויות הבריאות לחסן את האוכלוסיה מפני חצבת ולאתר חולים

ילד חולה בחצבת. צילום: שאטרסטוק

בעוד העולם מרוכז בהתמודדות עם מגיפת הקורונה הגובה חייהם של אלפי בני אדם מדי יום, דיווח בשבוע שעבר ה-WHO על כך שמספר מקרי המוות מחצבת ברחבי העולם הגיע בשנה שעברה לשיא כמוהו לא נראה זה 23 שנה. מסמך דומה בנושא הזה פרסם גם ה-CDC האמריקאי.

שני הגופים הדגישו כי זו עלייה יוצאת דופן, שכן כבר עשרות שנים קיים חיסון זמין ויעיל שיכול למנוע את התפשטות החצבת. מומחים לבריאות הציבור חוששים שהמחלה תמשיך להתפשט משום שמגיפת הקורונה פוגעת במאמציהן של רשויות בריאות במדינות שונות לחסן את האוכלוסיה מפני המחלה ולאתר חולי חצבת.

לפי נתוני ה-WHO בשנת 2019 מתו מחצבת בעולם 207,500 בני אדם, ב-50% יותר מאשר ב-2016. אף על פי שבארה"ב לא דווח על תמותה מחצבת, מספר החולים הגיע לשיא של 1,282 ב-31 מדינות, הנתון הגבוה ביותר מאז 1992. ב-2012 היו בכל רחבי ארה"ב רק 55 חולי חצבת.

מומחים לבריאות הציבור בארה"ב הדגישו כי העלייה המשמעותית במספרי החולים היא "תוצאה של שנים שבהן הכיסוי החיסוני היה פגום". הם חוששים שמגיפת הקורונה תביא להאצה בהתפשטות החצבת, מחלה מידבקת הרבה יותר מקורונה. ד"ר נטשה קרוקרופט, יועצת טכנית לענייני חצבת ואדמת ב-WHO, מסרה: "הפחד שלנו הוא שמלבד השפעות אחרות שלה, מגיפת הקורונה תיצור פערים חדשים בחסינות האוכלוסיה במדינות שונות. אנחנו לא יכולים להמשיך ולהתנהל בדיוק כמו שהתנהלנו עד שפרצה מגיפת הקורונה ולצפות שהתוצאה תהיה שונה".

אמנם עד כה מספר חולי החצבת ב-2020 היה נמוך יותר מאשר בשנה שעברה, אבל מומחים לבריאות הציבור מתייחסים לנתונים אלה בזהירות. החשש הוא שנתונים אלה הם תוצאה של ספירה לקויה משום שמגיפת הקורונה העולמית פגעה בהתייחסות לטיפולים רפואיים, היכולת לזהות תחלואה בחצבת נפגעה וכך גם המאמצים למנוע אותה. 26 מדינות בעולם הפסיקו לחסן לחצבת כיוון שרשויות הבריאות עסוקות בלטפל בחולי קורונה. לפי ה-WHO, החל מהחודש, 94 מיליון אנשים בעולם עלולים שלא לקבל חיסון לחצבת.

מומחים לאפידמיולוגיה, לפי דיווח בתקשורת האמריקאית, משווים את התפרצות החצבת בשנה שעברה לדליקת יער המתפשטת לאט ובהסתר ולפתע פורצת בעוצמה רבה. במשך עשר שנים מספר מקבלי החיסון לחצבת בעולם פחת. הכיסוי החיסוני למחלה באזורים רבים היה עד כה טוב, אבל לא הושגה רמת הכיסוי המספקת למניעת הידבקות כללית.

רוב התפרצויות החצבת אירעו בתשע מבין 184 מדינות שבהן נעשו מאמצים לאתר חולי חצבת ב-2019 והללו הן המקור ל-73% מתחלואת החצבת העולמית: הרפובליקה המרכז אפריקאית, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, גיאורגיה, קזחסטאן, מדגסקר, מקדוניה הצפונית, סמואה, טונגה ואוקראינה. המחלה פגעה קשות לא רק במדינות שבהן ההכנסה לנפש נמוכה אלא גם במדינות שבהן ההכנסה לנפש בינונית כמו אוקראינה, גיאורגיה וקזחסטאן. מספר הילדים שלא קיבלו חיסון כלשהו מתחיל לעלות במדינות שבהן ההכנסה לנפש בינונית כמו ברזיל, מקסיקו והפיליפינים, כך לפי ה-WHO. עולה חשש ששיעור הספקנות לגבי בטיחות החיסון עולה גם כן.

תזכורת: התפרצות החצבת האחרונה בישראל הייתה לפני כשנתיים והיא פגעה בעיקר בישובים שבהם אוכלוסייה חרדית גדולה ביניהם ירושלים - כ-60% מהנדבקים במחלה היו מתושבי ירושלים. בקיץ 2019 דורגה ישראל במקום השישי בעולם בתחלואה בחצבת: שיעור של 490 ל-1 מיליון נפש. רשויות בארה"ב האשימו אז את ישראל בהתפרצות המחלה גם בקהילות החרדיות בניו יורק ובניו ג'רזי.

נושאים קשורים:  קורונה,  חצבת,  חיסון לחצבת,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות
תגובות