• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
פילאגרין

עור מגורה ופילאגרין

כיום ברור כי מרכיב הכרחי בטיפול בעור מגורה ויבש הינו שיקום של שכבת ההגנה העורית (skin barrier). טיפול מוצלח דורש גישה הוליסטית הכוללת הימנעות מטריגרים מחמירים, טיפול לשיקום העור, טיפול תרופתי בזמן החמרות והדרכה נכונה של המטופלים

כדאי לדעת - עור מגורה ופילאגרין

  • החלבון פילאגרין משפיע באופן משמעותי על ההתמיינות והתפקוד התקין של האפידרמיס.
  • תוצרי הפירוק של הפילאגרין מהווים חלק מגורמי הלחות הטבעיים של העור.
  • מוטציות בגן לחלבון פילאגרין מעלות את הסיכון להתפתחות אטופיק דרמטיטיס.
  • נמצא שבערך שליש עד מחצית מכל הילדים והמבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מתונה עד קשה, הם בעלי גן פגום לחלבון פילאגרין.
  • חדש מצטאפיל! מוצרי ניקוי ולחות המיועדים לשיקום עור מגורה ויבש ופועלים בטכנולוגית פילאגרין, המסייעת בשמירה על לחות העור והגברת הלחות בו.

קסרוזיס (Xerosis), או יובש עורי, הינו מצב שכיח בו יש ירידה במרכיב הלחות בשכבת העור החיצונית באפידרמיס (Stratum corneum). קסרוזיס יכול להופיע בגברים ובנשים בכל גיל, כביטוי לבעיות עוריות שונות, ונגרם כתוצאה מירידה בכמות הצרמידים (ceramides) בעור, המביא לאובדן מים מוגבר (transepidermal water loss). בעור היבש מתפתחים סדקים קטנים (microfissures), וכתוצאה מכך נפגע תפקודו המגן של העור מהסביבה החיצונית (skin barrier) ומתאפשרת חדירה של אלרגנים ומיקרואורגניזמים.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

יובש של העור אופייני בין היתר בחולים עם אטופיק דרמטיטיס, חולים הסובלים מאיכטיוזיס (fish-scale skin), במטופלים מבוגרים, וכן במטופלים הסובלים ממחלת כליה כרונית, תת פעילות של בלוטת התריס או כתוצאה משימוש בתרופות שונות (כגון רטינואידים פומיים, מעכבי EGFR).

במחלה כמו אטופיק דרמטיטיס למשל, הפתופיזיולוגיה מערבת מטבוליזם לא תקין של מרכיבי השכבה החיצונית בעור, ביניהם חלבונים (פילאגרין ותוצריו) וליפידים (צרמידים). נמצא כי מוטציות בגן לחלבון פילאגרין (filament-aggregating protein - filaggrin) משפיעות על התפתחות המחלה.

פילאגרין הינו מרכיב משמעותי בקומפלקס של חלבונים המשפיעים על ההתמיינות והתפקוד התקין של השכבה החיצונית באפידרמיס (Stratum corneum). פילאגרין מחזק את האחיזה של סיבי החלבון קרטין הנמצאים באפידרמיס וכן קושר מים לשמירת הלחות של שכבה זו. כמו כן, במצב תקין, רכיבים בעור מפרקים את חלבון הפילאגרין לתוצרי פירוק, המהווים חלק מגורמי הלחות הטבעיים של העור (Natural Moisturizing Factor - NMF), המספקים לחות לשכבה החיצונית של העור ובכך שומרים על מבנה עור בריא ותקין.

כיום ברור כי מרכיב הכרחי בטיפול בעור מגורה ויבש הינו שיקום של שכבת ההגנה העורית (skin barrier). טיפול מוצלח דורש גישה הוליסטית הכוללת הימנעות מטריגרים מחמירים, טיפול לשיקום העור, טיפול תרופתי בזמן החמרות והדרכה נכונה של המטופלים.

חלק מתוצרי הפירוק של פילאגרין, שמשמשים כגורמי הלחות הטבעיים של העור, הינם חומצת האמינו ארגינין (arginine) וחומר הלחות הטבעי sodium PCA. במוצרי צטאפיל לשיקום עור מגורה ויבש, מרכיבי טכנולוגיית הפילאגרין (ארגינין וסודיום PCA) עובדים בשילוב עם צרמידים ומרכיבים נוספים שתפקידם להגביר לחות ולרכך את העור ובכך לספק לחות מירבית לעור ולשקם את מחסום העור.

נושאים קשורים:  פילאגרין,  אטופיק דרמטיטיס,  יובש בעור,  מחקרים