• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מיקרוביום

התפתחות המיקרוביום באף ובגרון בינקות והסיכון להופעת אסתמה בילדות

מחקר שבדק דגימות אף וגרון אצל בני פחות משנתיים כאשר היו בריאים ובתקופת מחלה מצא קשר בין הימצאות חיידקי סטפילוקוקוס ומורקסלה ונגיפי רינווירוס במיקרוביום להופעת אסתמה בילדות

בדיקת משטח גרון (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת משטח גרון (צילום: אילוסטרציה)

מחקרי עבר מצביעים על כך שעשויה להיות קורלציה חזקה בין מיקרוביום האף לסיכון עתידי לאסתמה בילדות. המחקר הנוכחי בדק האם מסלולי התפתחות של המיקרוביום באף ובגרון בשנות החיים הראשונות והאם הרכב המיקרוביום בעת מחלה קשורים לסיכון של הופעה של אסתמה בילדות.

במחקר, נלקחו דגימות מהאף ומהגרון של 285 ילדים בני פחות משנתיים, במהלך ביקורים שגרתיים אצל הרופא (ללא מחלה), וכן בביקורים בעקבות מחלה בדרכי הנשימה. הדגימות נבדקו לנוכחות נגיפים וחיידקים של מערכת הנשימה. זוהו כיווני התפתחות של הרכב המיקרוביום בינקות, ואותרו החיידקים הדומיננטיים בתקופות של מחלות של דרכי הנשימה. נבדקה הקורלציה בין כיווני ההתפתחות והחיידקים הדומיננטיים להפתחות אסטמה בגילאים 6, 8, 11, 13, ו-18.

מבין ארבע כיווני התפתחות מיקרוביום שזוהו, המיקרוביום בו חיידקי סטפילוקוקוס היו דומיננטיים בחצי השנה הראשונה של חיי התינוק היה קשור לסיכון גבוה יותר של צפצופים נשימתיים חוזרים בגיל 3 ואסטמה שנמשכה כל הילדות. כיוון התפתחות זה קשור גם להופעה מוקדמת של סנסיתיזציה אלרגית. במהלך מחלות של צפצופים נשימתיים, הנוכחות של נגיפי רינווירוס ודומיננטיות של מורקסלה היו קשורים לאסטמה שנמשכה גם בילדות המאוחרת.

המסקנה של המחקר שהיא שבינקות, ההרכב ההתפתחותי של המיקרוביום בתקופות בריאות והחיידקים הדומיננטיים שנמצאים במהלך מחלות של צפצופים נשימתיים קשורים לסיכון מוגבר לחלות באסתמה מתמשכת בילדות. זיהוי גורמים להופעת סטפילוקוקוס אוראוס בתקופת הינקות עשוי לסייע למציאת טיפולים למניעת הופעת אסתמה בילדות.

מקור:

Tang HHF, Lang A, Teo SM, Judd LM, Gangnon R, Evans MD, Lee KE, Vrtis R, Holt PG, Lemanske Jr. RF, Jackson DJ, Holt KE, Inouye M, Gern JE, Developmental patterns in the nasopharyngeal microbiome during infancy are associated with asthma risk, Journal of Allergy and Clinical Immunology (2020)

נושאים קשורים:  מיקרוביום,  אסתמה,  ינקות,  מחלות חורף בילדים,  מחקרים
תגובות