קורונה בישראל

מד"א נאבק בבית המשפט העליון על המשך ביצוע בדיקות הקורונה

עד כה היה מד"א ספק יחיד במערך הארצי לביצוע הבדיקות, אך עתה מתברר שהבדיקה של מד"א יקרה פי ארבעה ויותר מהמחיר של גורמים אחרים במכרז של משרד הבריאות

עובדי מד"א במתחם היבדק וסע בירושלים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מערך בדיקות הקורונה של מד"א יקר למדינה כדי יותר מפי ארבעה מהצעות של גורמים אחרים שהתקבלו למכרז בנושא זה. כך על פי תחקיר של עמיר קורץ מ"כלכליסט" שפורסם הבוקר (ד') לפיו מפרוץ המגיפה ועד כה נהנתה מד"א מתגמול כולל ממשרד הבריאות בסכום של כ־200 מיליון שקל, כולל חובות משוערים. גוף זה נבחר כספק יחיד בפטור ממכרז להקמה והפעלה של מערך ביצוע הדגימות בפריסה ארצית ובשבועות האחרונים מנסים משרדי הבריאות והאוצר להסדיר את הנושא במכרז.

בדיווח נמסר כי עבור כל דגימה בבית אבות או במוסד סיעודי מקבלת מד"א מהמדינה 80‑110 שקל ללא מע"מ. ערכות הבדיקות ומיגון הצוות מסופקים על ידי משרד הבריאות. ספקים אחרים, פרטיים או ציבוריים, הציעו לבצע אותה פעולת דיגום במחיר 17‑36 שקל כולל מע"מ לבדיקה והתחייבו על כך במכרז.

במתחמי "היבדק וסע" שהקים מד"א, המדינה משלמת למד"א 80 שקל לדגימה ביום חול ו־105 בסוף השבוע. ספקים פרטיים הציעו מחיר ממוצע של כ־25 שקל בלבד לבדיקה. עבור הקמה ותפעול של אתרי דיגום אחרים תוגמל מד"א בנפרד בעשרות מיליוני שקלים, ללא כפל תשלומים, כך לפי הדיווח.

על עריכת המכרז הוחלט כשהחל גל המגיפה השני וב־22 בספטמבר בחרה ועדת המכרזים של משרד הבריאות בשלושה ספקים שהתמודדו במכרז ויש כוונה לחלק ביניהם את המטלות: טר"ם במשותף עם "מנפאואר" (20–32.6 שקל לבדיקה); "פמי פרימיום" (17.50–19.3 שקל) וקרן מחקרים ושירותי בריאות של "שיבא" במשותף עם "טרגט מרקט" (23.6-36.3 שקל). ככל שמבוצעות יותר דגימות, המחיר לדגימה פוחת, זאת בניגוד למחיר הקבוע כיום שאינו תלוי כמות.

עם פרסום המכרז החל מד"א בהפעלת לחץ כבד על המדינה לעצור אותו ובעתירה שהגיש עתה לעליון הצביע על הכשלים שביסוד המכרז, המצדיקים לטענתו את פסילתו. "אנו מנהלים מאבק חשוב שנועד להבטיח שהבדיקות יינתנו באופן איכותי לציבור בכלל ולאוכלוסיה הקשישה בפרט", נמסר ממד"א.

נושאים קשורים:  מד"א,  מכרז,  משרד הבריאות,  קורונה,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
07.10.2020, 18:49

לפחות בחודשים אפריל ומרץ, רובם המוחלט של הדוגמים במערך של מד"א היו סטודנטים לרפואה שעשו זאת בהתנדבות מלאה, לעיתים גם בהיקף של משרה. עד היום הם לא קיבלו אפילו את החזר הוצאות הנסיעה שהובטח להם על ידי הארגון. עוד ארגון מאפייה סחטני.

אנונימי/ת
08.10.2020, 21:46

פמי עם שותפות סמויה עם הדסה , עם חברות ביטוח ועם חברות תעופה ופירמות גדולות . אתם לא הייתם רוצים שהבדיקה שלכם תילקח על ידי סוכני ביטוח ,נכון?

אנונימי/ת
09.10.2020, 10:01

למה לא בעצם. במה מתנדבת בת 16 יותר טובה מסוכן ביטוח ?