• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

איגודים רפואיים מחו"ל בקריאה לישראל: הבטיחו טיפול רפואי לילדים מעזה

מאות חולים מרצועת עזה, ביניהם חולי סרטן ולב, אינם יכולים לקבל טיפול רפואי בישראל | רק מחצית מ-50 הפניות לישראל בחודשיים האחרונים לטיפול בילדים חולים מעזה נענו בחיוב | יו"ר איגוד רופאי הילדים: "בריאות ילדים היא קריטית"

צילום ארכיון. תינוק פלסטיני חולה לב במחסום ארז בדרכו לטיפול רפואי בישראל. צילום: אדי ישראל/ פלאש 90

שלושה איגודים מקצועיים וארגונים רפואיים מחו"ל פנו בימים האחרונים בצעד חריג לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון בני גנץ ולאיגוד רופאי הילדים בישראל בדרישה לאפשר לחולים פלסטינים מרצועת עזה לקבל טיפולים רפואיים שאינם זמינים עבורם. שלושת האיגודים כוללים את ההסתדרות הרפואית הבריטית (BMA), האקדמיה האירופאית לרפואת ילדים (The European Academy of Pediatric) והארגון הבינלאומי לרפואה חברתית ובריאות הילד (ISSOP).

פניית הארגונים הרפואיים באה בעקבות מידע שפרסמה עמותת רופאים לזכויות אדם על הידרדרות ביכולת מאות חולים מרצועת עזה, ביניהם חולי סרטן, חולי לב וילדים, לקבל טיפול רפואי בשל קריסת מנגנוני התיאום בין הרשות הפלסטינית לרשויות הישראליות והמשך עבודת מנגנון ההיתרים שמפעילה ישראל.

לפי המידע של  העמותה, מאז קרס התיאום בין הרשות הפלסטינית לישראל בחודש מאי השנה, היא הפכה לגורם העיקרי המטפל בבקשות יציאה של חולים מעזה וחל זינוק של פי חמישה במספר הפניות שבטיפולה. בנוסף, חלה החמרה במדיניות ישראל למתן היתרים רפואיים לתושבי הרצועה, המתבטאת, בין היתר, בהסכמת הצבא לטפל אך ורק בבקשות מחולים שמצבם מוגדר כדחוף, בצניחה במספר הבקשות המאושרות ל-50% ובעיכובים במעבר החולים במחסום ארז.

ילדים ברצועת עזה. צילום: Hassan Jedi/ פלאש 90

שתי פניות התמקדו בקשיים של ילדים מרצועת עזה לקבל טיפול רפואי והן הופנו לאיגוד רופאי הילדים בישראל. הפנייה הראשונה נשלחה על ידי האקדמיה האירופאית לרפואת ילדים, שהציגה נתונים לפיהם רק מחצית מ-50 הפניות שהגישה עמותת רופאים לזכויות אדם בחודשיים האחרונים עבור ילדים חולים מעזה נענו על ידי ישראל בחיוב, וציינה שני מקרי מוות טרגיים של תינוקות פלסטינים שנפטרו ממחלתם בעזה מבלי שהצליחו להגיע לבתי החולים מחוץ לרצועה אליהם הופנו. "ילדים הם ילדים. אנו תומכים בזכותם של ילדים מעזה לבריאות ולאפשר להם גישה מהירה ובטוחה לטיפולים בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובישראל", כתבה האקדמיה בפנייתה.

הפנייה השנייה נשלחה מהארגון הבינלאומי לרפואה חברתית ובריאות הילד, שהפציר באיגוד רופאי הילדים הישראלי "לעשות את כל הדרוש כדי להסיר את החסמים ולאפשר מעבר חופשי ובטוח לחולים מעזה, במיוחד לילדים, המבקשים טיפול רפואי". בתגובה לפניות, השיב יו"ר איגוד רופאי הילדים בישראל, פרופ' שי אשכנזי, שבריאות ילדים היא קריטית עבורו והודיע שפנה בנושא למשרד הבריאות.

ההסתדרות הרפואית הבריטית: "לבטל ההחלטה למנוע טיפולים רפואיים מחולים שאינם זקוקים לטיפולי חירום" 

במכתב נוסף, ששיגרה ההסתדרות הרפואית הבריטית לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, מביע האיגוד המקצועי הבריטי דאגה רבה מיכולתם של חולים פלסטינים לקבל טיפולים רפואיים דחופים ולא דחופים. "מבחינה בריאותית ומנקודת מבט של זכויות אדם, היכולת של הפלסטינים לקבל טיפול רפואי צומצמה ומובילה לנזק מיותר, חמור, עד כדי מוות", נכתב בפנייה.

הפנייה נשלחה על ידי ד"ר ג'ון שישוהלם, יו"ר ועדת האתיקה וד"ר טרי ג'ון, יו"ר הוועדה הבינלאומי של ה-BMA, שחתמו את מכתבם בקריאה: "אנו דורשים מישראל לבטל את החלטתה למנוע טיפולים רפואיים מחולים שאינם זקוקים לטיפולי חירום ולאפשר להם נגישות לטיפול רפואי במסגרת זמן סבירה בהתאם לחומרת מצבם הרפואי".

מנגנון תיאום זמני בתיווך האו"ם יאפשר יציאה של חולים מעזה

בתוך כך, שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הודיע שמהשבוע החל לפעול מנגנון תיאום זמני בתיווך האו"ם, שיאפשר יציאה של חולים מעזה לטיפולים רפואיים בבתי חולים מחוץ לרצועה, בישראל, בירושלים המזרחית ובגדה המערבית. לפי המתווה שגובש, האו"ם, באמצעות ארגון הבריאות העולמי, ישמש כתווך בין הוועדה האזרחית הפלסטינית, האחראית על הגשת בקשות להיתרים מטעם הרשות הפלסטינית, לבין הרשויות הישראליות במעבר ארז.

דנה מוס, מנהלת תחום סנגור בינלאומי בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה: "אנחנו מברכים על מעורבותם של האיגודים המקצועיים בישראל ובחו"ל – עדות לחומרת המצב בעזה ולהכרח לספק פתרון דחוף. מדובר בסימן מעודד לכך שהקהילה הרפואית מבינה כי יש לה אחריות אתית ומקצועית שלא לשתוק לנוכח הפגיעה הקשה בבריאותם של הפלסטינים בעזה .

"האחריות היא כעת על ישראל לפעול בדחיפות לשינוי ולחדול מהפרה של הזכות לבריאות של הפלסטינים. עליה להסיר לאלתר את מגלת הקריטריונים, כך שגם חולים שאינם מוגדרים כדחופים יוכלו להגיע לטיפול רפואי. בנוסף, עליה להסיר את המצור מעל הרצועה ולבטל את משטר ההיתרים".

נושאים קשורים:  עזה,  הרשות הפלסטינית,  איגוד רופאי הילדים,  פרופ' שי אשכנזי,  חדשות,  ההסתדרות הרפואית הבריטית,  בני גנץ,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  "רופאים לזכויות אדם"
תגובות
אנונימי/ת
08.09.2020, 12:10

החוצפה שוברת כל פעם שיאים חדשים.
טוב יעשה השלטון אם פשוט יתעלם מהפניה הזו .ושמישהו יעדכן אותם שישראל יצאה מרצועת עזה לפני 15 שנה בערך ומעולם לא החלה ריבונותה על רצועת עזה. אין שום מצור על עזה. הם מוזמנים לפנות למצרים.

אנונימי/ת
08.09.2020, 12:49

הכותב למעלה כנראה לא נשבע את שבועת הרופא - לא נכנס לעניין הריבונות, אבל חמלה ורחמים, הלו? "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו"? מה יעשו במצרים, ימותו?

אנונימי/ת
08.09.2020, 13:52

המשפט הוא כל הקיים נפש אחת מישראל. כך שגם לפי המשפט אין צורך לטפל בהם.
ובמצרים גם יש רופאים שיכולים לתת טיפול. והם עוד אפילו בני עמם, להם אין רחמים?

אנונימי/ת
09.09.2020, 08:28

מי שבליבו חמלה לא מבדיל בין יהודי לערבי. נפש אחת מישראל לא שווה יותר מנפש אחת בעזה או בכל מקום אחר בעולם, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים

אנונימי/ת
09.09.2020, 09:04

לפי המשפט שאותו אדם בחר לצטט , נפש אחד מישראל שווה יותר מנפש בעזה. הצלת נפש אחת מישראל מאפשרת לבטל את כל המצוות (למעט עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים) בעוד שהצלת נפש מעזה אינה מאפשרת זאת.
אבל ההבדלה היא לא בין יהודי לערבי, אלא בין אזרח ישראלי שזכותו לקבל כאן טיפול רפואי על פי חוק, לבין אדם שאינו אזרח ישראלי. וזה עוד לפני שאמרתי שמדובר בישות טרור וכבר היו בעבר ניסיונות לנצל את טוב ליבנו כדי לבצע פיגועים, תוך כדי כפיות טובה.
תזכורת למקרה ששכחת
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3101470,00.html

10.09.2020, 11:16

למה אנחנו צריכים להבטיח טיפול רפואי לעזתים החמודים?
שילכו למצריים
או לאירובה