• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים - נגיף הקורונה

עדויות על התפרצות סוכרת סוג 1 בילדים שאובחנו כחיוביים לקורונה

מחקר קטן בבריטניה מעורר עניין רב בקהילה הרפואית ומצטרף לעדויות מסין על קשר אפשרי בין קורונה להתפתחות סוכרת סוג 1 בילדים - ייתכן שהנגיף תוקף את התאים מייצרי האינסולין בלבלב

סוכרת סוג 1 במתבגרים. אילוסטרציה

30 ילדים שאושפזו בין 23 במרס ל-4 ביוני השנה בחמש יחידות רפואת ילדים בארבעה בתי חולים בצפון-מערב לונדון הציגו התפרצות חדשה של סוכרת סוג 1 בשיאה של פנדמיית הקורונה. דיווח על כך נמסר בשבוע שעבר לכתב העת Diabetes Care.

את ניתוח הממצאים והמסקנות – הגם שמדובר במחקר שהוא בהיקף מצומצם מאוד – ביצע צוות מ"אימפריאל קולג'" בלונדון. בדיווח נמסר כי מדובר  לפי הערכה בפי שניים יותר מקרים של סוכרת סוג 1 לעומת "תקופה אופיינית" בשנים קודמות. צבר המקרים גדול ביותר היה בשני בתי חולים, בכל אחד מהם עשרה מקרים.

21 מהילדים עם סוכרת סוג 1 אובחנו חיוביים לקורונה ועברו בדיקת נוגדנים. חמישה היו מאובחני סוכרת סוג 1 חדשים ונראה שנדבקו בנגיף הקורונה רק לאחרונה. בדיווח נמסר כי מדובר בעדות ראשונה לקשר אפשרי בין קורונה לסוכרת סוג 1 בילדים.

ד"ר קארן לונג מאימפריאל קולג' וה-NHS, שהיתה בין מחברות הדו"ח וגם פיקחה על ניתוח המסקנות, אמרה: "נראה היה שילדים נמצאים בסיכון נמוך לפתח Covid-19 חמור ועם זאת יש לשקול סיבוכים בריאותיים פוטנציאליים בהמשך לחשיפה לנגיף בקרב ילדים".

המחקר היה מוגבל רק לאזור אחד בלונדון ונדרש מחקר נוסף כדי לבסס את ההשערה לגבי קשר אפשרי בין קורונה לסוכרת סוג 1 בילדים ועד אז על הרופאים להביא בחשבון אפשרות כזאת, הדגישה ד"ר לונג.

המחברת הראשונה של הדיווח, ד"ר רבקה אנסוורת', מסרה כי ניתן לנהל סוכרת סוג 1 באמצעות זריקות אינסולין. ילדים יכולים להרגיש רע מאוד אם סוכרת סוג 1 אצלם לא תאובחן בזמן ותטופל בהתאם. יש להיות ער לתסמינים ראשונים ולהקדיש תשומת לב לארבעה מהם בשלב ראשון של המחלה: תחושת צמא ממושכת, השתנה תכופה, תחושת עייפות וירידה עקבית במשקל.

70% מהילדים עם סוכרת סוג 1 הציגו DKA - Diabetic Ketoacidosis - מצב שבו הגוף "מתרוקן" מאינסולין והא עלול להיות מסכן חיים. 52% מהילדים הציגו מצב חמור של DKA.

עם תחילת מגיפת הקורונה הופיעו דיווחים מסין ואיטליה על כמה מקרים של ילדים שחלו בקורונה וגם הציגו התפרצות של סוכרת סוג 1 אבל אז לא קישרו בין שתי המחלות. הצוות ב"אמפריאל קולג'" טוען כי ה-Spike של נגיף הקורונה כנראה מסוגל לתקוף את התאים בלבלב מייצרי האינסולין.

נושאים קשורים:  קורונה,  סוכרת סוג 1,  קורונה בילדים,  אינסולין,  חדשות,  מחקרים
תגובות

יתכן גם שכחלק מהסערה האימונולגית יש יצירה של איזה שהם נוגדנים אשר פוגעים באנשים עם HLA ספציפי, ולאו דווקא פגיעה ישירה של הוירוס על תאי הבטא.