קורונה בישראל

מנכ"ל "שערי צדק": "כאוס מוחלט - המחלקות הפנימיות עמוסות, ביטלנו ניתוחים ושלחנו חולים הביתה"

בזמן שמשרד הבריאות מעביר נתונים שגויים על תפוסת מיטות לקורונה ולא ניתן לאמוד את העומס על מערך האשפוז, טוען גם מנהל "הדסה": "יד ימין לא מדברת עם יד שמאל. אנו נכשלים בשירות לחולים"

ירידה גם במספר המאושפזים. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

נתונים שנאספו על ידי מרכז המחקר והמידע (ממ"מ) בכנסת והוצגו הבוקר (ב') לוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ עפר שלח, מראים כי מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל, נוספו לכל בתי החולים בארץ רק 20 מיטות.

הנתונים נמסרו לוועדה שנושא הדיון בה הוא "העומס בבתי החולים הכלליים בשל משבר הקורונה". לפי  מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נתוני תפוסת מיטות האשפוז לקורונה בבתי החולים, כפי שפורסמו בימים האחרונים על ידי משרד הבריאות, שגויים.

מינואר ועד יולי השנה גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 ל-16,321, כלומר נוספו רק 20 מיטות אשפוז כללי. באשר לנתוני התפוסה באשפוז הכללי עולה כי התפוסה במחצית הראשונה של 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובכמה מבתי החולים אף נמוכה יותר.

הדיון בוועדה מוגדר כדיון מעקב אחרי הנעשה במחלקות הפנימיות. מהפרסומים שהופיעו בתקשורת – בדו"ח היומי של משרד הבריאות - נמסר בדיון, עלה (נכון ל-2 באוגוסט) כי תפוסת מיטות הקורונה ב"הדסה עין כרם" עומדת על 184%, ב"איכילוב" על 122%, ב"שערי צדק" על 112%, ב"שמיר" (אסף הרופא) על 96% וב"שיבא" על 92%.

ח"כ שלח ביקש להבין כיצד חושבו הנתונים וכן דרש לקבל את מספר מיטות הקורונה שעל בסיסו נעשה החישוב הזה. משרד הבריאות מסר כי "מדובר בנתונים שגויים שלא ברור מהו מקורם וכיצד חושבו ולמשרד אין נתונים על מספר מיטות הקורונה הזמינות בבתי החולים, אלא רק על מספר המאושפזים".

מחלקת קורונה בישראל. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

שלי לוי, מחברת המסמך שהובא לוועדה על ידי הממ"מ, ציינה כי בהעדר נתונים על תפוסת מיטות הקורונה ביקש הממ"מ ממשרד הבריאות נתונים על מספר כלל מיטות האשפוז הכללי ושיעור התפוסה בכל אחד מבתי החולים בין ינואר 2019 ועד יוני 2020. אין עדיין נתונים ליולי 2020. בקשה זו נבעה מההנחה שהאשפוז הכללי בבית החולים כולל בתוכו את כלל מיטת האשפוז, כולל במחלקות הקורונה. מהנתונים עולה כי מינואר 2020 ועד יולי 2020 גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כלומר, כאמור, נוספו 20 רק מיטות אשפוז כללי.

באשר לנתוני התפוסה ציין הממ"מ כי נתוני יוני אינם מלאים עבור כל בתי החולים, אולם מהשוואת הנתונים הקיימים עולה כי התפוסה במחצית הראשונה של 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר.

בהתייחס לנתוני המחלקות הפנימיות, כולל "פנימית מוגבר", ניתן לראות כי גם במקרה זה שיעורי התפוסה נמוכים או דומים לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר יש לזכור כי נתונים אלה אינם כוללים את מחלקות הקורונה.

שיעור התפוסה במחלקות הפנימיות וב"פנימיות מוגבר" ביוני 2020 עמד על 85% לעומת 93.3% ביוני 2019 (ביוני 2020 אין נתונים מחמישה בתי חולים).

בשישה בתי חולים תפוסת המחלקות הפנימיות ביוני 2020 היתה מעל ל-100%: הדסה הר הצופים - 139.4% לעומת 139.2% ביוני 2019; הדסה עין כרם - 136.3% לעומת 135.4% בשנת 2019; בילינסון - 133.8% לעומת 100.8% ביוני 2019; בית החולים הסקוטי בנצרת - 114% לעומת 119% ביוני 2019; אסותא אשדוד - 102% לעומת 118.5% ביוני 2019; ושערי צדק 100.2% לעומת 98.6% ביוני 2020. מודגש שוב: נתונים אלה לא כוללים את מחלקות הקורונה.

עוד נמסר בוועדה כי הבוקר התפוסה בכל מחלקה בבית החולים מחושבת על בסיס מספר מיטות האשפוז שנקבעו למחלקה זו ברשיון בית החולים (מיטות בתקן). למחלקות הקורונה אין מיטות בתקן שכן מחלקות ומיטות קורונה נפתחות על פי הצורך ובהתאם לשיקולים שונים כמו תמהיל חולים קשים ובינונים במחלקה, עומס או מחסור בצוות רפואי ועוד.

חלק ממיטות הקורונה הן מיטות תוספתיות (חדשות) וחלקן מיטות שהוסבו ממחלקות אחרות. כל פתיחה של מחלקת קורונה נעשית בתיאום עם משרד הבריאות. המשרד אף יוזם פנייה בנושא זה לבתי החולים. ממשרד הבריאות הודגש שיש בידיו מידע על מספר מאושפזי הקורונה בכל נקודת זמן, אך לא על מספר המיטות המוגדרות מיטות קורונה בבתי החולים, לכן אין נתונים על תפוסת מיטות אלו.

עוד עולה מנתוני הממ"מ כי שיעור התפוסה במחלקות טיפול נמרץ במחצית הראשונה של 2020 היה נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לדוגמה: ביוני 2020 עמדה התפוסה על 62.3% לעומת 67.7% ביוני 2019 אבל גם כאן אין נתונים לגבי חמישה בתי חולים.

עוד צוין כי מספר הביקורים בחדרי המיון בחודשים מארס עד יוני 2020 היה נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש אפריל 2020 מספר הביקורים בחדר המיון היה נמוך ב-35% בהשוואה לאפריל 2019; במאי 2020 מספר הביקורים היה נמוך ב21% בהשוואה למאי 2019 וביוני ב-14% בהשוואה ליוני 2019.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל "הדסה", במחאת האחיות האחרונה. "אנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב". צילום: אורן בן חקון/ דוברות בית החולים

יש לזכור כי בתקופת הסגר, בתי החולים צמצמו פעילות שגרתית בשל המאבק בנגיף הקורונה והציבור חשש להגיע למוסדות האשפוז. ניתן לראות זאת הן בנתוני המחלקות הפנימיות והן בנתוני חדרי המיון, ציינו מחברי המסמך במרכז למחקר ומידע של הכנסת.

עוד הדגישו מחברי המסמך בפני הוועדה כי מהנתונים הקיימים לא ניתן ללמוד על העומס הקיים בבתי החולים בשל הטיפול במאושפזי הקורונה. על מנת ללמוד על התפוסה יש לדעת כמה מיטות קורונה זמינות, נכון לרגע זה בבתי החולים, לא כולל זמינות במלאי; כמה מתוכן הן מיטות שהוסבו על חשבון מחלקות אחרות וכמה הן תוספתיות.

"ללא מידע זה לא ניתן לאמוד את תפוסת מיטות הקורונה ואת העומס על כלל מערך האשפוז הכללי, הודגש במסמך של הממ"מ שהוגש לוועדה. "הנתונים השונים חיוניים על מנת להעריך את מוכנות מערכת הבריאות לחורף ועל מנת לקיים מעקב אחרי יכולת הספיקה של מערך האשפוז הכללי".

בדיון בוועדה בראשות ח"כ עפר שלח בנושא העומס בבתי החולים בשל משבר הקורונה, אמר מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' רוטשטיין: "הדסה הוא השיאן של אשפוז חולי קורונה וכל זה אנו עושים מבלי שהאוצר והבריאות עוד סיכמו על הסכומים שנקבל – גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר. כיוון שגזרו סגר על ישראל ולא הגיעו לבית החולים ובגלל תיירות מרפא – סך הנזק לבית החולים הוא למעלה מ200 מיליון שקל. אנו מנסים להפעיל את בית החולים באופן מלא, אך זה לא מתאפשר כי הסבנו צוות. לצערנו, אנו נכשלים במתן שירות לחולי קורונה ולשאר החולים".

עוד אמר רוטשטיין: "הממשלה הותירה את ההסכם לתת הנחה של 600 מיליון שקל לקופות החולים. זה צריך דבר ראשון להיעצר. כיום, יד ימין לא מדברת עם יד שמאל. אין תקציב ואנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב".

מנכ"ל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין: "זה כאוס מוחלט"

במהלך הדיון בוועדה אמר מנכ"ל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין: "המחלקות הפנימיות עמוסות, אין לנו צוותים. אתמול ביטלנו ניתוחים ושלחנו חולים הביתה כי מחלקת הטיפול נמרץ מלאה. זו בושה וחרפה. המחלקות מלאות לחלוטין כולנו היינו חייבים לסגור חלק מהפנימיות כדי שיהיה מקום פיזי וצוותים לחולי הקורונה. זה כאוס מוחלט. אני מתבייש איך נראה חדר המיון של 'שערי צדק' בחודש אוגוסט".

עוד אמר פרופ' מרין: "אני צריך לשלם משכורות - אין לי כסף. לא כי אנחנו לא מתנהלים נכון  אלא כיוון שכל בתי החולים בגירעונות אדירים. הממשלה מעבירה כספים לבתי החולים שלה, אז הם יכולים לשלם משכורות לעובדיהם, אבל לבתי החולים העצמאיים אין כסף. בתי חולים לא יכולים לשרוד. במקום לטפל בקורונה אנחנו עסוקים כל הזמן ב'איך לשלם משכורות ולספקים'".

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל "שערי צדק". "אני מתבייש איך נראה חדר המיון של 'שערי צדק' בחודש אוגוסט". צילום: דוברות בית החולים

פרופ' רוטשטיין הוסיף: "משרד הבריאות הקצה לנו תקנים שנתנו מענה לקצת פחות ממחלקה אחת. תקנים במספר חד ספרתי של רופאים ועוד אחיות. הכל ביחד ימלא כחצי מהחסר הנוכחי. המסר הוא: חסר כוח אדם. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב קיצון, אבל אם אני נדרש להפעיל שתי מחלקות קורונה אני רוצה כוח אדם לאותן מחלקות. כרגע מדובר בהסטת כוח אדם קיים. זה יוצר עומס על המחלקות הקיימות. יש לזה מחיר בבריאות השוטפת".

ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר ורד עזרא הודתה: "אכן תוספת תקני כוח האדם איננה מספיקה", אבל היא האשימה בכך את משרד האוצר: "בגל הראשון הועמדו לרשותנו 200 תקני רופאים ו-400 תקני אחיות. לפי מה שאנו יודעים, 80 הגיעו לפנימיות. כשמחלקים 200 לכל בתי החולים, זה יוצא מספר נמוך. השמיכה קצרה וצריך לומר את זה בגלוי. האוצר חושב שהוא זה שמנהל את משרד הבריאות וקצת חבל".

ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית הארצית במשרד הבריאות אמרה: "אנחנו נמצאים במצב די הזוי. מצד אחד הכשרנו 1,500 אחיות ובעוד פחות משלושה שבועות עוד 2,600 אחיות, אבל אין לנו אישור תקציבי להתחיל הדרכה בקורס לטיפול נמרץ, אז אנחנו לא יכולים לאייש את בתי החולים. זה ממש חלם".

רפרנט הבריאות במשרד האוצר, רועי רייכר, טען: "אגף התקציבים לא מתיימר לבוא למשרד הבריאות ולהגיד לו לאן וכמה להקצות. אין לנו שום ידע בדבר הזה ולא שם נמצאת המחלוקת. אתמול יצאה לנציבות המדינה הקצאה לכ-1,000 אחיות. יש הבדל בין בתי החולים הממשלתיים לבין אלה שבעלויות האחרות".

על הקורס לטיפול נמרץ אמר: "מבחינה תקציבית, אין שום מניעה לממן את הקורס. יש הליך ביורוקרטי וחוקי ומקווה שנפתור אותו ביום יומיים הקרובים".

ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה, הגיב לדברים: "כרגע הדבר העיקרי שברור הוא שלמשרד הבריאות אין מושג מה קורה. במשך חמישה חודשים הוא לא תקנן את מחלקת הקורונה. אם יש תקן רגיל למיטה, כולל מכשור ומרחב, אז הם מאלתרים. זה לא רק עניין של כמות המיטות אלא גם של קבלת החלטות".

נושאים קשורים:  מיטות אשפוז,  מחלקות קורונה,  מחלקות פנימיות,  ח"כ עפר שלח,  פרופ' זאב רוטשטיין,  חדשות,  בתי חולים,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
03.08.2020, 19:15

מה עם התנצלות שר הבריאות הקודם ומנכלו המופרש והשר הנוכחי בעל המצפון הסלקטיבי ומנכל משרדו החדש ... אני מבקש שיתנצלו או לפחות יביעו חרטה ויאמרו שלמדו משהו ... וגם רה"מ כדאי שיתנצל על דברי הרהב שלו . שהרי אם גמזו לא יתנצל יפתחו העובדים בשביתה !?

אנונימי/ת
03.08.2020, 19:32

המחלקות הפנימיות ריקות יחסית לשנה שעברה 1/2 בכמות מאושפזים
נפטרים 1/2 משנה שעברה באותה עונה
עיניים להם ולא יראו , חבל להטעות 8.5 מיליון איש ואשה בדוק מהשטח !!!!

אנונימי/ת
03.08.2020, 22:08

למשרד הבריאות באמת אין מושג מה קורה. הכי חשוב- שכתבו נוהלים ועברו את בקרות ה-JCI. לפחות קיבלו את התו תקן לאקרדיטציה ובא לציון גואל.

03.08.2020, 23:52

כמו באוקטובר 73

אנונימי/ת
04.08.2020, 13:13

רמת המנהלים במערכת הרפואית היא נמוכה מאד.
מנהלים טובים במערכות אחרות עוברים מתפקדי ניהול של חברה אחת לשנייה. מי שניהל את סלקום ניהל בהמשך את דירקטוריון בנק מזרחי ועוד. מנהל של אל על ניהל בהמשך את חברת פרטנר תקשורת.
אף מנהל בית חולים בישראל לא התבקש לנהל חברה גדולה פרטית מחוץ למערכת הבריאות.

05.08.2020, 15:58

תפוקות ושקט תעשייתי.
אלה שני הדברים העיקריים (אם לא היחידים) שחשובים לראיסים המושלים בכיפה. כל השאר ("העובדים במרכז" וכו') - בגדר סיסמאות נבובות.
עם זאת, לבי על הזעמן שנכנס מרצונו החופשי למאורת הצפעים.