קורונה בישראל

חוקרים ישראלים יערכו ניסויים קליניים בתושבי הודו לאבחון מהיר של קורונה

ארגון רופאים לזכויות אדם מסתייג מבדיקת הטכנולוגיות הישראליות בהודו: "ניסויים בבני אדם נעשים במדינות עניות תוך ניצול פרצות בפיקוח האתי"

מגיפת הקורונה במומבאי, הודו. צילום ארכיון: Manoej Paateel/ שאטרסטוק

משלחת מיוחדת של מפא"ת במשרד הביטחון ומשרד החוץ, בהובלת המומחה למחלות זיהומיות מהמרכז הרפואי שיבא, פרופ' נתי קלר, תצא בימים הקרובים להודו כדי לערוך שם ניסוי קליני נרחב בארבע טכנולוגיות חדשניות לאבחון קורונה שפותחו בישראל. במשלחת, המונה 20 איש, יהיה גם ראש תחום החדשנות במשרד הבריאות, איתי גורדון.

הניסויים יבוצעו בשיתוף המדען הראשי בממשלת הודו לאחר שזו העניקה את האישורים לכך. ההסבר שניתן לביצוע הניסוי על אלפי אנשים בהודו דווקא הוא משום שאוכלוסיה זאת תהיה מגוונת במיוחד.

בהודעה משותפת לתקשורת ממשרדי הבריאות החוץ והביטחון נמסר: "מאז פרוץ המגיפה בחן מפא"ת עשרות טכנולוגיות של זיהוי וגילוי הנגיף. חלקן הבשילו ועמדו בהצלחה בניסויים שנעשו בארץ, אך על מנת להשלים את המחקר ולהוכיח את יעילותן יש לנסותן על אוכלוסיה גדולה במיוחד של נבדקים וחולים מאומתים – ניסוי בהיקף כזה קשה לבצע בישראל בתוך פרק זמן קצר.

"שיתוף הפעולה בין ישראל להודו מאפשר לאסוף עשרות אלפי דגימות בתוך עשרה ימים ולהעבירן לפיענוח במערכות מחשב מבוססות בינה מלאכותית - מה שיאפשר לקצר בתהליכים ולקדם את מתן האישור לשימוש בטכנולוגיות אלו. כל הבדיקות יתוקפו בבדיקת PCR".

ארבע הטכנולוגיות שינוסו הן: אבחון בעזרת ניתוח גלי קול; בדיקת ינשוף – מבוססת על  גלי טרה-הרץ; זיהוי איזותרמי ובדיקת חומצות פולי-אמיניות. המשותף לכולן: היכולת לאבחן את נוכחות הנגיף בגוף בתוך דקות ספורות באמצעות דגימות רוק ונשיפה. המשלחת תביא להודו חבילות סיוע מישראל - מכונות הנשמה וחומרי חיטוי.

בדיווח ב"הארץ" נמסרה תגובת ארגון רופאים לזכויות אדם: "עולה החשש כי התנהלות זו היא חלק ממגמה עולמית שבה ניסויים בבני אדם נעשים במדינות עניות, תוך ניצול פרצות בפיקוח האתי. בהודו אוכלוסיה ענייה ומוחלשת ומיעוטים נמצאים תחת דיכוי פוליטי.

"נסיבות אלו מעלות סוגיות אתיות כבדות משקל: כיצד יבטיחו הסכמה מדעת של משתתפי הניסוי? מי אחראי לטיפול הרפואי במידה שיהיו תופעות לוואי? אם וכאשר תמצא טכנולוגיה לאבחון קורונה, האם תהיה זמינה לכלל תושבי הודו ללא קשר למעמדם? לא ברור מה הקשר בין משרד הביטחון לבין ניסויים לאבחון קורונה? האם משרד הבריאות, שאגף הרוקחות שלו אמור לפקח על ניסויים קליניים, מעורב והעניק אישור אתי לניסוי? מי יעקוב ויפקח על התנהלותו בהתאם לכללים האתיים המחייבים חוקרים בישראל. העובדה שהניסוי נערך במדינה זרה איננה אמורה לפטור את החוקרים הישראלים ממחויבותם לכללים האתיים".

נושאים קשורים:  הודו,  ניסוי בבני אדם,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  פרופ' נתי קלר,  משרד הבריאות,  קורונה,  בדיקת קורונה,  "רופאים לזכויות אדם"
תגובות
אנונימי/ת
28.07.2020, 09:53

ארגון הרופאים לזכויות האדם - תופעות לוואי של בדיקת טכנולוגיות לזיהוי מהיר של קורונה? לא הבנתי.