• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קורונה עולמי

מקרה ראשון של הדבקה בקורונה ברחם היילוד – האם הדביקה את העובר

האם נדבקה בקורונה בטרימסטר האחרון להריון, הנגיף חדר את השליה, חולל זיהום והיילוד פיתח דלקת קרום המוח שלושה ימים לאחר היוולדו

לידה, תינוק (צילום: אילוסטרציה)

רופאים בצרפת דיווחו שלשום ל-Nature Communication על מקרה מאומת ראשון בעולם, ככל הנראה, של נגיף קורונה שעבר מאישה הרה אל עוברה. היילוד פיתח דלקת קרום המוח שלושה ימים לאחר היוולדו. המצב נגרם לאחר שהנגיף חדר את השליה וחולל זיהום לפני הלידה. מאז החלים התינוק.

צוות הרופאים דיווח כי הוא עוקב אחרי לידתם של כמה תינוקות חולי Covid-19 והם חשדו כי נדבקו בנגיף בהיותם ברחם. עד כה, לא הצליחו רופאים לשלול אפשרות שתינוקות נדבקו במהלך לידתם או מיד לאחריה.

ד"ר דניאלה דה-לוקה,  מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים וילודים בבית החולים אנטואן בקלר בפריז אמרה ליומון "גרדיאן": "למרבה הצער, אין ספק בנוגע להעברה של הנגיף במקרה הזה. הרופאים צריכים להיות מודעים לאפשרות הזאת. בוודאי שהדבר לא שכיח, אך זה עלול לקרות וצריך להביא זאת בחשבון בהכשרה הקלינית".

בדיווח לכתב העת המדעי נמסרו הפרטים הבאים: האם, בת 23, אושפזה בבית החולים ב-24 מארס כשהיא סובלת מחום ושיעול קשה. הוברר שנדבקה בקורונה בטרימסטר השלישי להריונה. מיד עם קבלתה לבית החולים נעשתה לה בדיקת קורונה והיא נמצאה חיובית. שלושה ימים לאחר אשפוזה, העובר גילה סימני מצוקה. הרופאים החליטו לילדו בניתוח חירום קיסרי ובהרדמה כללית של האם. התינוק בודד מיד במערך לטיפול נמרץ ליילודים והרופאים ערכו לו אינטובציה בגלל השפעת ההרדמה הכללית עליו.

בדיקות דם שנעשו בתינוק ובנוזל שנלקח מריאותיו העלו סימנים להדבקה בקורונה. זיהומים נגיפיים אחרים, לרבות בקטריאליים ופטרייתיים, נשללו. בדיקות נרחבות יותר גילו שהנגיף התפשט מדמה של האם לשליה, שם התרבה וחולל את הדלקת. בהמשך עבר הנגיף לעובר.

ד"ר דה לוקה: "הדבר הזה לא הוכח קודם לכן כי לשם כך נדרשות המון דגימות:  בדיקת דם מהאם, דם מהיילוד, דם מחבל הטבור, בדיקת השליה ומי השפיר. קשה מאוד להשיג את כל הדגימות בזמן מגיפה כשיש שפע של מקרי חירום סביב. היו אצלנו כמה מקרים חשודים, אבל הם נשארו בגדר חשד מפני שלאיש לא היתה הזדמנות לבדוק כל זאת ואת הפתולוגיה של השליה. הרמות הגבוהות ביותר של הנגיף נמצאו בשליה שהיא עשירה בקולטנים הנמצאים בריאות, בהם משתמש הנגיף כדי לפלוש לתאים האנושיים.

"בעוד התינוק נראה בריא מיד עם צאתו לאוויר העולם, ביום השלישי שלאחר מכן הוא גילה סימני עצבנות. היה ברור שאינו חש בטוב: נראו עוויתות שרירים שהקשיתו את ראשו, צווארו ואת גבו לאחור - תסמין נוירולוגי שרואים במקרים מסוימים של דלקת קרום המוח. סריקות MRI גילו סימנים של gliosis תופעת לוואי המעידה על פגיעה נוירולוגית, שעלולה לגרום לצילוק במוח.

"בזמן הלידה לא היו הנחיות קליניות כיצד לטפל בתינוקות חולי קורונה. הרופאים שקלו לתת לו את התרופה האנטיויראלית רמדסיביר, אך מאחר שהתינוק התאושש בהדרגה ללא עזרה, הוא לא קיבל שום תרופה ייעודית", מסרה ד"ר דה לוקה והוסיפה כי על פי סריקת ביקורת שנעשתה לו באחרונה, מצבו "כמעט נורמלי".

בראיון ליומון הבריטי הוסיפה הרופאה: "יש להרגיע את הנשים ההרות. ההריונות נתונים תחת בקרה הדוקה. אם מתקיים מצב שכזה, ניתן לטפל בכך. ברוב המקרים, לא ייגרם נזק לתינוק. יש המון דברים שניתן לעשות - אך אסור לנו, כרופאים, לעצום עיניים ולומר שזה לא יקרה אף פעם. נשים בהריון צריכות לשמור על ריחוק חברתי, לעטות מסיכות במרחב הציבורי להקפיד על היגיינת ידיים ולצמצם את הסכנה להידבקות - כך אומר השכל בכל מצב, בין אם בהריון ובין אם לא״.

נושאים קשורים:  קורונה,  קורונה בהריון,  חדשות,  תיאור מקרה,  שליה
תגובות
אנונימי/ת
15.07.2020, 14:37

האם אין סיכון הדבקה על ידי מוהל בזמן ביצוע ברית מילה?

25.07.2020, 17:07

לא סביר. עד כה אין שום תיעוד להעברת הנגיף בדם. ברור אבל כי חובה על המוהל לעטות מסיכה על מנת להמנע מהדבקה נשימתית.

אנונימי/ת
25.07.2020, 18:59

ישנן מספיק סיבות להימנע מהמנהג הברברי של התעללות בחסר ישע גם ללא הקורונה.

גם אני קראתי היום את המאמר שהופיע ב- DG: ALerts covid-19 ואכן עדות ברורה, אולי הראשונה, לזהום תוך רחמי מהאמא לעובר. על סמך ההסתמנות הקלינית גם עדות לסימנים נאורולוגיים שהשתפרו בהמשך. אבל לדעתי לא ברור באופן ודאי שמדובר בדלקת קרום המוח. נוזל השדרה היה שלילי ל SARS-CoV-2, וירוסים אחרים וחיידקים. הכיל 300 תאים לבנים /ממק ועליה קלה בחלבון, עם העלמות מלאה בדקור חוזר אחרי יומיים. ידוע הקושי בדקור מותני בעיקר בפגים (המקרה המתואר) ובהחלט יתכן שהדקור הראשון היה מעט דמי. אבל ללא כל ספק, עדות ברורה ראשונה למעבר וזהום תוך רחמי ב COVID-19.