חדשות

מחקר באוניברסיטה העברית: הצטברות תאים מזדקנים בגוף מעודדת קדם סרטן

החוקרים חשפו מנגנונים חדשים ומפתיעים המקשרים בין הזדקנות הגוף להתפתחות הסרטן ועשויים להוביל לטיפולי מניעה על ידי סילוק תאים מזדקנים מהגוף

החוקרים פיתחו מערכת שבה ניתן להפעיל באופן מבוקר את תכנית ההזדקנות בחלק מהתאים באפידרמיס - השכבה החיצונית של העור. אילוסטרציה

ממצאי מחקר שפורסמו לאחרונה שעבר ב-Nature Communications העלו כי הצטברות כרונית של תאים מזדקנים מביאה למצב של קדם-סרטן ומעודדת יצירת גידולים. מובילי המחקר הוא פרופ' איתי בן פורת מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים ותלמידת הדוקטורט נרמין עזאזמה ובו השתתפו עוד עמיתים מאוניברסיטת תל אביב, מארה"ב ומיוון.

פרופ' בן פורת: "ידוע שסרטן היא מחלה הקשורה באופן ישיר לגיל. ככל שמזדקנים, הסיכוי לפתח את המחלה עולה באופן דרמטי. אחת הסיבות לכך היא מוטציות, כלומר נזקים בגנים כאשר תא בריא הופך לתא ממאיר ומוטציות אלו מצטברות לאורך זמן. אולם, לא רק שינויים מצטברים בתאי הסרטניים עצמם מכתיבים את גיל הופעת המחלה אלא גם שינויים המתרחשים בסביבתם של אותם תאים. לדוגמה, דעיכה בפעילות המערכת החיסונית או הופעת דלקת יכולות לעודד התרבות של תאים סרטניים".

פרופ' איתי בן פורת, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית. צילום: דוברות האוניברסיטה

המחקר החדש חשף מנגנונים חדשים ומפתיעים המקשרים בין הזדקנות הגוף לבין התפתחות הסרטן. צוות המחקר התמקד ב"הזדקנות תאית״ (cellular senescence) שבה תאים נחשפים לנזקים שונים וכך נכנסים למעין הזדקנות: הם נשארים בחיים אך הם מפסיקים להתחלק ולהתרבות מאחר שהמבנה שלהם ופעילותם המטבולית משתנים.

בשנים האחרונות, מסר פרופ' בן פורת, נמצא כי עם הגיל, תאים מזדקנים שכאלה הולכים ומצטברים ברקמות שונות. "הסיבה לכך איננה ברורה במלואה אך ככל הנראה עם הגיל עוד ועוד תאים כאלה ניזוקים ונכנסים למצב ההזדקנות, ואילו המנגנונים שאחראים על סילוקם נעשים פחות ופחות יעילים".

הדוקטורנטית נרמין עזאזמה. "הפעלת מנגנון הזדקנות גרמה להתפתחות סרטן". צילום: דוברות האוניברסיטה העברית

מחקרים שנעשו על עכברים העלו כי התאים המזדקנים משפיעים על כל הגוף ולמעשה תורמים להזדקנותו. "אם מסלקים את התאים הזקנים מהגוף רואים עיכוב בתופעות הזדקנות שונות כמו ירידה במחלות הקשורות לזיקנה ועלייה משמעותית בתוחלת החיים.

כדי לברר האם התאים המזדקנים שמצטברים ברקמות משפיעים על הסיכוי להתפתחות סרטן ברקמות אלו, פיתח צוות החוקרים מערכת שבה ניתן להפעיל באופן מבוקר את תכנית ההזדקנות בחלק מן התאים באפידרמיס - השכבה החיצונית של העור. "העור", הסביר פרופ' בן פורת, "מהווה דוגמה מעניינת במיוחד שכן תאי העור חשופים לנזקים שונים ובראשם אור אולטרה-סגול, הגורם מספר אחת לסרטני העור באדם".

כך נמצא שכאשר נוצרו תאים מזדקנים בעור במודל שפותח, לא התרחשו שינויים משמעותיים בטווח הקצר, ימים ושבועות ספורים. אולם, לאחר כמה חודשים נראו שינויים דרמטיים בעור: הופיעה חלוקה מסיבית של התאים בשכנות לתאים הזקנים, מה שגרם לאזורים שונים בעור להיכנס למצב קדם-סרטני שבו נראה ריבוי תאים ושינוי בצורתם. מצבים אלה קרויים "היפרפלזיה" ו"אטיפיה".

פרופ' בן פורת: "שינויים אלה דומים למצב הקדם סרטני הנפוץ ביותר בעור האדם בתגובה לאור שמש - התופעה הקרויה actinic keratosis. בנוסף, כשנמצאו בעור תאים שבהם היו מוטציות, הוכפל הסיכוי שתאים אלה יהפכו לגידול סרטני. כלומר, הצטברות כרונית של הרבה תאים מזדקנים מביאה להתרבות התאים ולמצב קדם סרטני ומעודדת יצירת גידול על ידי התאים נושאי המוטציות שנמצאים בקרבתם.

״העובדה שהפעלת מנגנון הזדקנות, שפעילותו הידועה היא למנוע סרטן, דווקא הביאה לתוצאה הפוכה של עידוד סרטן היתה מפתיעה ביותר״, ציינה הדוקטורנטית עזאזמה.

צוות החוקרים דיווח כי פענח את מנגנון התקשורת שבין התאים הזקנים לסביבתם. כך נתגלה שהתאים המזדקנים שולחים אותות ספציפיים לשכניהם - המולקולות הקרויות Wnt, שידוע שבעור גורמות להתרבות תאים. חסימת אותות אלו על ידי תרופה או מניפולציה גנטית מנעה את התהליך הקדם סרטני. ממצאים אלה מלמדים שהצטברות תאים מזדקנים בגוף, במיוחד באזורים החשופים לנזק, עלולה ליצור סביבה מתקשרת שמעודדת סרטן ובכך להגדיל סיכוי להתפרצות המחלה.

על השאלה האם ניתן למנוע תופעה זו? אמר פרופ' בן פורת: "לאחרונה הוברר שיש תרופות שהורגות באופן מועדף את התאים המזדקנים. מחקר קודם, שנערך יחד עם פרופ׳ ולרי קריז׳נובסקי ממכון ויצמן, העלה שתרופה קיימת שפותחה לצרכים אחרים מסוגלת להרוג תאים זקנים בריאות ובעור".

במחקר הנוכחי מצאו עזאזמה ופרופ' בן פורת שטיפול בתרופה זו מסלק את התאים הזקנים מן העור ובכך מונע את התהליך הקדם סרטני שאותו הם יוצרים.

״המחקר מעודד אותנו לחשוב על אסטרטגיות חדשות לטיפולים שמטרתם מניעת התפתחות סרטן ממאיר על ידי סילוק התאים הזקנים מהגוף. טיפול כזה יכול להינתן באופן תקופתי לאנשים בסיכון או להיות ממוקד ברקמות ניזוקות אשר בהן ידוע כי מצטברים תאים מזדקנים״, הדגיש עוד פרופ' בן פורת.

נושאים קשורים:  סרטן,  מחלת הסרטן,  האוניברסיטה העברית,  פרופ' איתי בן פורת,  חדשות,  מחקר ישראלי,  מצב קדם סרטני
תגובות