• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קורונה בישראל

עד כמה שולט משרד הבריאות בהתפרצות המחודשת של הקורונה?

נמשכת הביקורת על משרד הבריאות: תמונת המצב של התפרצות הקורונה חסרה, המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה לא הושלם והוא איננו מתפקד והמנגנון לאיסוף הנתונים ועיבודם איטי ופגום

מגיפת הקורונה בישראל. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

נמשכת הביקורת על משרד הבריאות בניהול משבר הקורונה ועל כך כי מערך הבקרה של משרד הבריאות "מלא חורים", קיים מחסור חמור במידע, מה שמקשה על קבלת החלטות להמשך ההתמודדות במגיפת הקורונה ועל גיוס שיתוף הפעולה של הציבור. כך מדווח הבוקר (ה') עידו אפרתי ב"הארץ".

בדיווח נמסר כי גורמים המעורים בנושא אומרים כי אינם נחשפים לנתונים קריטיים בנוגע להתנהלות המשק, לשיעור האבטלה ולתחומים נוספים וכי לא ידוע אם משרד הבריאות אוסף מידע בנושאים אלה.

עוד דווח כי לצד הכנת התשתיות לאשפוז, רכישת ציוד, אמצעים לוגיסטיים, מעבדות ובדיקות, לא הושלם המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה והוא איננו מתפקד. המנגנון לאיסוף הנתונים ועיבודם, שיאפשר לזהות מגמות ולעקוב אחרי מדדים חשובים בבחינת התחלואה, פגום ופועל באיטיות.

עד כה, מודגש בדיווח, לא פורסמו נתונים ברורים: כמה מהנדבקים החדשים הם א-סימפטומטיים? מהו שיעור הנדבקים שמקור ההדבקה שלהם אינו ידוע? כמה חקירות נעשות מדי יום ומהו שיעור הצלחתן? כמה זמן נמשך תהליך קיטוע שרשרת ההדבקה? באיזו מידה הוא רחוק מהיעד שנקבע? עד כמה תורם השימוש במעקבי שב"כ – שאושרו אמש בכנסת עד 22 ביולי - ובאיכון טלפונים לקטיעת שרשראות ההדבקה? מהם מקומות ההדבקה העיקריים? מהי דינמיקת ההדבקה בבתי הספר - מי בסיכון גבוה יותר ומהו הסיכון לבני המשפחה? בשאלות שאינן נענות טמונה התשובה לשאלה הבוערת: עד כמה ישראל שולטת בהתפרצות מחודשת של הקורונה.

גורם במשרד הבריאות אמר לכתב העיתון: "המידע הגולמי בנושאים אלה קיים, אך נדרש זמן רב לעבד אותו. זה ניתוח אפידמיולוגי מורכב הדורש זמן וכוח אדם". עוד נטען כי במשרד הבריאות עדיין אין צוות ייעודי ומיומן לניתוח נתוני הקורונה ולא הוגשה בקשה לתוספת כוח אדם להפקת המידע הרלוונטי בזמן אמת שאיננו מרוכז בדו"חות יומיים או תקופתיים של המשרד.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חקירה אפידימיולוגית,  משרד הבריאות,  קורונה,  19-COVID
תגובות