• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
קווים קליניים מנחים

קווים מנחים של ה-EAN בנוגע לטיפול פליאטיבי בחולים עם טרשת נפוצה חמורה ומתקדמת

חוקרים סבורים כי ההמלצה על טיפול פליאטיבי בחולי טרשת נפוצה בביתם הינה חלשה בעוצמתה

טיפול פליאטיבי משפר את מצבם של קשישים (אילוסטרציה)
טיפול פליאטיבי משפר את מצבם של קשישים (אילוסטרציה)

ידוע כי לחולים עם טרשת נפוצה חמורה ומתקדמת יש צרכים פיזיים ופסיכו-סוציאליים מורכבים, בדרך כלל לאורך מספר שנים. עם זאת, קיימות רק מעט אפשרויות טיפול, המונעות או מעכבות הידרדרות קלינית באוכלוסייה זו. מטרת החוקרים הייתה לפתח קווים מנחים קליניים ומעשיים מבוססי ראיות לטיפול פליאטיבי בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת חמורה.

החוקרים פיתחו את הקווים המנחים באמצעות מתודולוגיה בשם GRADE י(Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). הם ניסחו את השאלות בעזרת פורמט בשם Patients–Intervention–Comparator–Outcome המערב מטופלים, מטפלים ובעלי מקצוע בתחום הבריאות. היות ואין הגדרה אחידה לטרשת נפוצה חמורה, החוקרים הגדירו אותה כצורך בסיוע דו-צדדי בהליכה של 20 מטר ללא מנוחה (ציון EDSS של 6 ומעלה) או מצב חמור מכך. כאשר לא היו מספיק ראיות להשתייכות לאוכלוסייה זו, החוקרים ניסחו המלצות באמצעות ראיות לא ישירות או הגו הצהרות לטיפול ראוי.

החוקרים ניסחו 10 שאלות קליניות, שכללו טיפול כללי וטיפול ע"י מומחה פליאטיבי, תכנון טיפול מראש, דיון עם רופא לגבי הרצון של המטופל לזרז את מותו, ניהול תסמינים, שיקום רב-תחומי, התערבויות למטפלים והתערבויות למומחים בתחום הבריאות. בסופו של דבר, ניסחו סך של 34 המלצות (33 חזקות ואחת חלשה) ו-7 הצהרות לטיפול ראוי.

החוקרים הגיעו למסקנה כי דאגה לקיום של טיפול פליאטיבי במסגרת ביתית (כללי או על ידי מומחה), הינו מומלץ עם עוצמה חלשה עבור חולי טרשת נפוצה חמורה ומתקדמת. לדעתם, נדרש מחקר נוסף העוסק בשילוב בין הטיפול הפליאטיבי והטיפול במחלה עצמה. התחומים לגביהם חסרות ראיות על מידת היעילות באוכלוסייה הנ"ל כוללים תכנון טיפול מראש, ניהול תסמינים כמו עייפות ובעיות מצב רוח, והתערבויות עבור מטפלים ורופאים.

מקור: 

Solari, A. et al. (2020). European Journal of Neurology. https://doi.org/10.1111/ene.14248

נושאים קשורים:  קווים קליניים מנחים,  טרשת נפוצה,  טיפול פליאטיבי,  מחקרים
תגובות