• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר חדש בדק: כמה זמן נשאי נגיף קורונה ללא תסמינים הם מידבקים

אין להם סיבה להיבדק ולנקוט באמצעי מניעה ולכן החולים הא-תסמיניים הם מקור לדאגה ברשויות הבריאות – השאלה היא מתי הם מפסיקים להיות מסוכנים לסביבתם?

נוסעים ברכבת בצ'ונגצ'ינג - סין, חובשים מסיכות להגנה מפני וירוס הקורונה. צילום: helloabc / שאטרסטוק

שיעור גבוה מקרב החולים בקורונה לא חווים תסמינים, כלומר הם א-סימפטומטיים ועדיין עלולים להדביק אחרים בנגיף. אולם, מחקר חדש טוען שתקופת ההדבקה של חולים אלה קצרה יותר משל החולים עם התסמינים.

המחקר עליו דווח ב-JAMA טוען שחולי Covid-19 עם תסמינים יכולים להדביק אחרים במשך כ-19 ימים בממוצע. מחקר סיני, שפורסם  בסוף מאי בגירסה המקוונת של JAMA, מצאו שחולים ללא תסמינים יכולים להפסיק להיות מדבקים כבר אחרי שמונה ימים. כל הא-סימפטומטיים הפסיקו להיות מדבקים לאחר היום ה-12 וחלקם היו מדבקים במשך שלושה ימים בלבד.

המחקר הסיני עקב אחרי 78 אנשים שהגיעו לבתי החולים בעיר ווהאן, המוקד הראשון של המגיפה שממנה החלה להתפשט. הם עברו בין 24 בדצמבר 2019, תחילת המגיפה, ועד 24 בפברואר 2020 בדיקת קורונה שבה נמצאו חיוביים לנגיף. 33 מהם, 42%, היו ללא תסמינים והשאר היו תסמיניים ברמה כזאת או אחרת. כל החולים היו במעקב ותסמיניהם נוטרו מדי יום. אחת ל-48-24 שעות עברו כולם בדיקת מטוש.

גילם של הא-סימפטומטיים היה 37 שנה בממוצע בעוד שהגיל הממוצע של הסימפטומטיים היה 56. שיעור הנשים בקרב החולים הא-סימפטומטיים היה 66.7%.

על התקופה שבה החולים היו מדבקים, ציינו מחברי הדו"ח כי משך ה-viral shedding - פרק הזמן שבו החולה פולט חלקיקים פעילים של הנגיף שמסוגלים להדביק אדם אחר - הממוצע של החולים הא-סימפטומטיים היה כשמונה ימים, לעומת 19 יום אצל התסמיניים.

אף שהם ככל נראה מדבקים לתקופה קצרה יותר, המומחים סבורים שהחולים ללא תסמינים עדיין ממלאים תפקיד משמעותי בהפצת הנגיף. נשאי נגיף ללא תסמינים נחשבים לאחת הסכנות הגדולות במקומות סגורים ורגישים: בתי חולים, בתי אבות ובתי כלא.

"בדיקות המתבצעות על בסיס תסמינים בלבד כשלו בזיהוי שיעורים גבוהים של מקרי הדבקה והן לא היו אמצעי בקרה מספיק טוב במגיפה הנוכחית", כתבו חוקרים מאוניברסיטת סן פרנסיסקו בקליפורניה במאמר נוסף שעסק בתופעת החולים הא-תסמיניים.

יש לציין שבמחקר שהתמקד באוניית נופש ארגנטינאית שעל סיפונה אירעה התפרצות של הנגיף, כ-80% מהנוסעים שנדבקו לא חוו תסמינים. במחקר אחר שנעשה בסין נמצא ששיעור החולים הא-סימפטומטיים הוא כ-42% אבל ה-CDC מעריך ש-30% מהחולים הם א-תסמיניים.

החולים הא-תסמיניים מהווים מקור לדאגה ברשויות הבריאות, משום שפעמים רבות אין להם מניע ללכת להיבדק או לנקוט באמצעי מניעה, מיגון וזהירות כמו בידוד עצמי ולכן הם יכולים לגרום להדבקה בלתי מודעת של רבים אחרים בסביבתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף הקורונה,  נשאי קורונה,  מגיפת הקורונה,  תסמינים,  מחקרים
תגובות
09.06.2020, 13:13

ממתי אדם שאין לי תסמינים, אסימפטומטי הוא בגדר חולה?!
מה שמו של כותב המאמר? אפשר לדעת?

אנונימי/ת
09.06.2020, 13:56

כל כך קשה לך ללחוץ על הלינק?
בבקשה
Rongrong Yang, PhD1; Xien Gui, MBBS1; Yong Xiong, PhD1

אלה שמות המחברים.

אנונימי/ת
14.08.2020, 12:49

וירוס הפפילומה הגניטאלי נמצא במערכת הרביה לא חייב להתפרץ, מדי פעם הוא מדביק ומתפשט ולפעמים גורם סרטן. הקורונה לא חייבת להיות סימפטומטית כדי להדביק, והיא יכולה להיחבא ברקמותיו של הנשא

אנונימי/ת
25.08.2020, 23:04

איזה נרטיב שקרי ומטומטם,
"חולה" אסימפטומטי הוא בעצם נשא ולא חולה.

הבעיה הכי גדולה, שהאפידמיולוגיה תקועה אי שם במאה ה-18 והיא לא רלוונטית למציאות החיים כיום (למשל סגר, בעבר היה הסגר כמו על אניות עם קדחת שהיה אפקטיבי, אז המירו את ה'הסגר' ב'סגר', וסוגרים אנשים בבתים כשבד"כ בשלב הגילוי הם כבר אינם מדבקים, זה סתם טמטום).

אנונימי/ת
26.08.2020, 10:01

יש לך הצעה אפקטיבית אחרת חוץ מהאשמות (אולי אתה רוצה להיות הפרויקטור הבא?)

אנונימי/ת
26.08.2020, 11:11

ברור שאין לו. כשאנשים נטפלים לזוטות ונתפסים לוויכוח על טרמינולוגיה או עניין שולי אחר , זה משום שבעניין המהות אין להם מה לתרום