קורונה בישראל

"בישראל השתמשו בפתרונות מימי השפעת הספרדית לניהול משבר הקורונה"

טענות על ניהול המשבר הקורונה בוועדת הכנסת לביקורת המדינה הבוקר: דברים נפלו בין הכסאות ונהלים שנקבעו בעבר לטיפול במגיפות נזרקו הצידה

ח"כ עפר שלח, יו"ר ועדת הכנסת לביקורת המדינה. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח קיימה הבוקר (ב') דיון תחת הכותרת "טיפול מערכת הבריאות במחלות מתפרצות ומתחדשות". אולם מטבע הדברים, הוא התמקד ברובו במגיפת הקורונה ובדרך שבה נוהל המשבר עד כה.

יו"ר הוועדה ח"כ שלח אמר: "אף אחד לא יכול היה לחזות את הקורונה, אבל בעבר נקבעו דרכי עבודה לטיפול במגיפות. לא ייתכן שקיים כבר נוהל מסודר לניהול אירוע שכזה, אבל ברגע האמת הוא ייזרק הצידה". שלח התכוון לדו"ח מבקר המדינה 70א' שעסק בטיפולה של מערכת הבריאות במחלות מתפרצות ומתחדשות. הדו"ח הצביע על מחדלים שונים וציין שגופים שונים אינם ערוכים למקרה של התפרצות מחלה נגיפית מידבקת כמו שפעת פנדמית.

"מדו"ח המבקר", אמר ח"כ שלח, "אנו למדים שאת תרחיש הייחוס, שהוא החשוב לשם ניהול המשבר כמו הקורונה, כדי לדעת את השלכותיו תוך כדי קבלת ההחלטות, היה צריך לאשר שר הביטחון או שר הבריאות. אבל המציאות כפי שנראתה עתה בהתפרצות הקורונה היא שהדברים נפלו בין הכסאות וההערכה מה הולך לקרות עם הקורונה, לא נעשתה.

"ברור שאף אחד לא יכול לחזות את הקורונה, אבל נקבעו מכבר דרכי עבודה לטיפול במגיפות ולא ייתכן שיש נוהל מסודר לניהול אירוע, אבל ברגע האמת הוא ייזרק הצידה. גם אם יהיה חיסון-על לקורונה, אזי כמעט בוודאי שתפרוץ מגיפה אחרת לה לא יהיה חיסון. ובראש ובראשונה, המצב המשברי במערכת הבריאות יהיה בגלל שאין מספיק כוח אדם במערכת, משום ש-50% מהכוח הרפואי ייצא בקרוב לגמלאות והפער במערכת הרפואית רק הולך ומצטבר. כדי להתכונן לאירוע שכזה, יש כלי שליטה וניהול בתכניות ספציפיות. זו המציאות שהעולם ומדינת ישראל הולכים אליה. אבל בקורונה השתמשו פה בפתרונות מימי השפעת הספרדית של 1918".

ח"כ שלח הודיע כי הוועדה תעקוב אחרי ביצוע המשימה החשובה ביותר המוטלת כעת על משרד מבקר המדינה: לבדוק את דרכי העבודה והתנהלות הממשלה במשבר הקורונה, שיסוכמו בדו"ח מיוחד של המבקר.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתר גרוטו, העיר בדיון כי "תוספות התקציב למשרד בגלל הקורונה, לא יסייעו לנו להתמודד עם מגיפות בזמן הרחוק".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, הוסיף: "ללשכות הבריאות אין את הנתונים האפידמולוגים הבסיסים של המטופלים כדי לקבל החלטות".

לסיכום הישיבה - ליחצו כאן

נושאים קשורים:  ח"כ עפר שלח,  ועדת הכנסת לביקורת המדינה,  קורונה,  פרופ' איתמר גרוטו,  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  דו"ח המבקר
תגובות
11.06.2020, 14:56

הועדה הזאת במקום לחפש דרכים לטפל במניעת המגפה מחפשת אשמים לצורך התנגחות פוליטית.
זאת ועדה פוליטית, מיותרת בלבד שרק גורמת נזק.