סיכון תורשתי

האם המוצא של נשים הנמצאות בסיכון לסרטן שד תורשתי משפיע על הסבירות שיופנו לבירור הסיכון שלהן?

במחקר זה נמצא כי נשים שחורות הופנו לייעוץ גנטי בשיעור נמוך יותר מאשר נשים לבנות עם אותם גורמי סיכון

בדיקת ממוגרפיה לנשים (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת ממוגרפיה לנשים (צילום: אילוסטרציה)

מסיבות שאינן מובנות, נשים שחורות (שאינן היספניות) אשר מתאימות לקריטריונים של ה-National Comprehensive Cancer Network להפניה לבירור גנטי לסרטן השד יופנו בסבירות נמוכה יותר לבירור זה בהשוואה לנשים לבנות (שאינן היספניות).

החוקרים השוו בין שיעור ההפניות לבדיקות גנטיות של נשים שחורות (לא היספניות) לבין שעור ההפניות של נשים לבנות (לא היספניות) כאשר המשתתפות בשתי הקבוצות התאימו לקריטריונים להפנייה של ה-National Comprehensive Cancer Network (סרטן מתחת לגיל 50, שני סרטנים ראשוניים, מחלה מסוג triple-negative מתחת לגיל 60). ההשוואה בוצעה על פי ההפניות של המרכז לסרטן באוניברסיטת ג׳ורג׳ וושינגטון בין 2015 ל-2018.

מתוך 723 מטופלות שחורות ולבנות (לא היספניות) שטופלו בסרטן השד במרכז לסרטן באוניברסיטת ג׳ורג׳ וושינגטון, 28% התאימו לקריטריונים להפנייה לייעוץ גנטי (n=252; נשים שחורות לא היספניות n=115; נשים לבנות לא היספניות n = 137). שעור ההפניות שניתנו על ידי הרופאים לייעוץ גנטי השתנו באופן משמעותי בין הגזעים (נשים שחורות לא היספניות 75.7% n=87; נשים לבנות לא היספניות 92.7% n = 137).

לסיכום, במחקר זה נמצא כי נשים ממוצא שחור הופנו לבירור גנטי בשאלה של סרטן שד תורשתי בשיעור נמוך מאוד ביחס לנשים לבנות. תוצאות מחקר זה מעלות את השאלה האם קיים שוני מסוג זה (על בסיס מוצא שחור) גם בתחומים אחרים ברפואה, וכן מה היקף התופעה.

מקור: 

Peterson JM et. al (2020) Journal of Genetic Counseling DOI: 10.1002/jgc4.1250

נושאים קשורים:  סיכון תורשתי,  ייעוץ גנטי,  אפליה אתנית,  מחקרים,  סרטן שד