קורונה בישראל

בעקבות חילופי ההאשמות: מכון ויצמן מפסיק את הפעילות עם משרד הבריאות

בהנהלת מכון ויצמן טוענים כי משרד הבריאות התנער מאחריותו ובחר להטיל דופי והאשמות שווא נגד המכון על המחדל בבדיקות לקורונה

פרופ׳ רוברט פלור, מנהל המרכז הישראלי הלאומי לרפואה מותאמת אישית במכון ויצמן למדע, מקבל את המשלוח הראשון של בדיקות לקורונה שהגיעו למכון ב-10 באפריל. צילום: דוברות מכון חויצמן

מכון ויצמן הודיע ביום ו' שהוא מנתק את הקשר עם משרד הבריאות, כך דווח ב"חדשות ערוץ 12". בדיווח צוין כי ב"מלחמה בין משרד הבריאות ומכון ויצמן", פרויקטים שבהם הושקעו עד כה כספים ומאמצים רבים, בהם גם המעבדה לבדיקות קורונה שהוקמה במכון ברחובות, מופסקים.

במכתב שנשלח למשרד הבריאות טוען מכון ויצמן כי נוכח הטלת הדופי במכון והאשמות שווא נגדו, וזאת בהמשך לחשיפה בגורמי תקשורת שונים אודות המחדל במספר הבדיקות, הביאה את הנהלת מכון ויצמן להחלטתה.

בעקבות הסכם שנחתם ב-10 באפריל בין משרד הבריאות למכון ויצמן למדע, החל מכון ויצמן בביצוע בדיקות לאבחון קורונה. הבדיקות התבצעו במרכז הישראלי הלאומי לרפואה מותאמת אישית ע"ש ננסי וסטיבן גרנד, שהוקם ופועל במכון ויצמן למדע. במרכז זה פועלת בין היתר, מעבדה מתקדמת, ברמה עולמית, הכוללת מכשירי PCR מתקדמים המסוגלים לבצע זיהוי מהיר ויעיל של גנים.

נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' אלון חן, אמר עם חתימת ההסכם: "מכון ויצמן למדע הוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ואנו רואים לעצמנו חובה וזכות לסייע ולתרום בהתמודדות של המדינה והעם בישראל עם משבר הקורונה העולמי. בעת משבר זו, אנו רותמים את יכולותינו בתחום המחקר הבסיסי, ומפעילים אותן לרווחת האנושות".

אולם, כאמור, מכון ויצמן החליט על הפסקת בדיקות הקורונה עבור משרד הבריאות לאחר שנטען נגדו כי תוצאות בדיקות שנקבעו כחיוביות לנגיף היו שליליות. הושמעו טענות כלפי המכון מצד משרד הבריאות אבל מכון ויצמן הבהיר כי לא נפלה שום תקלה באיכות ביצוע הבדיקות ופיענוחן וחלקן אינו באחריותו.

במכתב ליועץ המשפטי של משרד הבריאות צוין כי מכון ויצמן נענה לבקשת משרד הבריאות לסייע לו במאמץ הקשור למגיפת הקורונה והכשיר לשם כך מעבדה מיוחדת לביצוע הבדיקות תוך השקעה של כספים ומשאבים. אלא שבמקום לקיים בדיקה עניינית של אירוע מסוים שהתרחש, משרד הבריאות מצא לנכון להטיל את כל האחריות על המכון והתנער לחלוטין מהעובדות בשטח.

מכון ויצמן טוען כי משרד הבריאות הוציא הודעה לציבור שבה הטיל בו דופי והאשמות שאין להן כל שחר. ההאשמות פגעו במכון והסבו לו נזקים ועל כן הודיע על הפסקת שיתוף הפעולה וסגירת הפרויקטים המשותפים. כל זאת למרות שמכון ויצמן רצה להיות שותף למאמץ הלאומי אך נאלץ להפסיק את ההתקשרות עם משרד הבריאות.

אחד הפרויקטים שאותו החליט מכון ויצמן להשבית בעקבות המשבר הוא פיתוחו של רובוט שאמור היה לספק עשרות אלפי תוצאות בדיקות. הפרויקט לא קיבל את אישורי משרד הבריאות. עוד נמסר כי גורמים במכון ויצמן אמרו כי "ברור שמשרד הבריאות איננו מעוניין לבסס את אסטרטגיית היציאה שלו על קיום מערך בדיקות אינטנסיבי כפי שנהוג בכל העולם, ולכן מוותר על האפשרות שמכון ויצמן העמיד לראשותו".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מכון ויצמן,  חדשות,  משרד הבריאות,  בדיקות מעבדה,  בדיקת קורונה
תגובות