• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים - נגיף הקורונה

חוקרים בבריטניה סבורים: לנגיף הקורונה מבנה דומה יחסית לנגיף האדמת

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' טוענים כי חיסון ה-MMR הניתן עוד בילדות עשוי לעזור בהגנה טובה יותר מפני סיבוכי קורונה קשים

חיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת. אילוסטרציה

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית סבורים שיש דמיון מסוים - בשיעור של 29% - בין מבנה נגיף הקורונה לנגיף האדמת ולפיכך, כך הם סבורים, ייתכן שחיסון ה-MMR הניתן עוד בילדות עשוי לעזור בהגנה טובה יותר מפני סיבוכי קורונה קשים.

את ההערכה הזאת סיפקו פרופ' רובין פרנקלין וד"ר יורגו מודיס הטוענים כי חיסון MMR עשוי להגן במידה מסוימת מפני מחלת COVID-19 קשה, מאחר שלנגיף האדמת מבנה די דומה ל-SARS-CoV-2. להערכתם, האוכלוסיה (לפחות כך בבריטניה) שנפגעת עתה במיוחד היא בעיקר זו שכנראה לא חוסנה בילדותה. חיסוני MMR כחובה החלו אחרי 1960.

גם המחקר הזה, כרבים אחרים שעליהם מדווחת התקשורת העולמית עתה, לא עבר ביקורת עמיתים וטרם פורסם בכתב עת מקצועי, כך שייתכן שהנחת החוקרים תתברר בסופו של דבר כשגויה. אולם, שני החוקרים אמרו: "אנו טוענים ש-MMR לא ימנע זיהום בקורונה, אבל עשוי במידה מסוימת להפחית בתוצאותיו החמורות".

החוקרים דיווחו שביצעו אנליזה של מבנה נגיף הקורונה והשוו אותו עם נגיף האדמת וכך הגיעו למסקנה כי קיימת זהות המוערכת על ידם ב-29%. עוד ציינו שידועים קווי הדמיון בין נגיפי משפחת הקורונה לבין משפחת נגיפי ה- paramyxovirus, המחוללים את החצבת, החזרת והאדמת.

מסיבה זו, אדם שפיתח נוגדנים לאדמת עשוי כנראה להיות מסוגל טוב יותר להילחם, ולו אך באופן חלקי, גם בנגיף הקורונה. במחקרים קודמים, ציינו, מולקולות בנגיף SARS-CoV-2 נקשרו לנוגדני אדמת.

כדי לאשש טיעוניהם, כך מסרו החוקרים הבריטים, נבחנו בדיקות דם שנלקחו מחולי קורונה קשים ובינוניים בשני בתי חולים באנגליה. הבדיקות העלו כי מי שחלו ב-COVID-19 קשה פיתחו נוגדנים "לא ספציפיים" שיכולים להגן גם מפני אדמת. הגילוי הזה חיזק את הטיעון שזיהום בנגיף קורונה עשוי להגן מפני אדמת ולהפך.

אמנם, סייגו החוקרים מקיימברידג' את דיווחם, אין הוכחות מוצקות כרגע שלחיסון MMR השפעה על חולי COVID-19, אך התגלית עצמה מלמדת שיש צורך במחקרים נוספים בנושא זה מאחר שהנתונים הראשוניים תומכים בהשערה שחיסון לאדמת יכול לספק הגנה מסוימת מפני סיבוכי COVID-19 וכדי לקבוע אם קיימת השפעה אפשרית של חיסונים אלה על חולי קורונה יהיה צורך לדעת את מצב החיסון אצל צעירים יותר שנדבקו ב-SARS-CoV-2 ולנתח את חומרת המחלה שלהם. "אם יימצא קשר אצל חולים צעירים יותר, נציע לראות בחיסון של קבוצות סיכון עם חיסון MMR כהתערבות מתאימה ובטוחה", ציינו.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חיסונים,  אדמת,  טיפול לקורונה,  חדשות,  מחקרים
תגובות
29.04.2020, 22:23

נשמע חובבני, ברור שאם זה היה כך היינו צריכים לראות קפיצה חדה בסיבוכים החל משנתון מסויים בכל מדינה שבו החלו לחסן נגד אדמת. בפועל העליה מדורגת ואין קפיצה כזו.

04.05.2020, 15:02

זה אולי יכול להסביר גם את היחס בין תחלואה קשה של גברים ונשים. הייתה תקופה לפני ה MMR שבה רק נשים חוסנו לאדמת ויתכן שזו הסיבה שהנשים מוגנות יותר מתחלואה קשה.