קורונה בישראל

מבחן ריח: דרך נוספת לאיתור קורונה באמצעות ניטור עצמי של חוש הריח

תתרנות נחשבת אף היא כתסמין למחלת הקורונה | צוות מדענים במכון ויצמן בשיתוף "וולפסון" פיתח את ה-SmellTracker – פלטפורמה מקוונת לאיתור מקרי קורונה בשלבי התפתחות מוקדמים

אובדן חוש הריח. לאחר שנתיים, ב-54% מהמחלימים חוש הטעם והריח חזר באופן חלקי ו-7.5% לא חוו שיפור כלל. אילוסטרציה

חולי קורונה (COVID-19) רבים דיווח על אובדן זמני של חוש הריח וזאת בנוסף לתסמינים ה"קלאסיים" שתוארו: חום גבוה, שיעול וקוצר נשימה. מסתמן כי אובדן חוש הריח ב-COVID-19 גדול משמעותית באופן מוחלט גם בתפוצתו לעומת אובדן דומה המתרחש לעתים בעת הצטננות ולעתים רחוקות בשפעת שאיננה COVID-19. בצרפת למשל, חולה שיצהיר על תתרנות פתאומית יאובחן כחולה קורונה, גם מבלי שעבר בדיקה לאיתור הנגיף. בבריטניה שוקלים גישה דומה.

על בסיס נתונים אלה פיתח צוות מדענים במכון ויצמן בשיתוף המרכז הרפואי וולפסון בחולון את ה-SmellTracker – פלטפורמה מקוונת המאפשרת ניטור עצמי של חוש הריח. וזאת במטרה לאתר מקרי קורונה בשלבי התפתחות מוקדמים או בהיעדר תסמינים אחרים.

מעבדתו של פרופ' נעם סובל מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון מתמחה בחקר חוש הריח. הצוות במעבדה פיתח בעבר מודל מתמטי לאפיון מדויק של תפיסת הריח הייחודית של כל אדם, המהווה מעין "טביעת אצבע אישית".

על בסיס אלגוריתם זה פותח ה-SmellTracker – מבחן ריח מקוון – המדריך את המשתמשים כיצד למפות את חוש הריח שלהם בעזרת חמישה ריחות הנמצאים בכל בית: תבלינים, חומץ, משחת שיניים, תמציות ריח שונות, חמאת בוטנים וכיו"ב. מבחן הריח אורך כחמש דקות. הוא מאפשר לנטר שינויים פתאומיים החלים בתפיסת הריח שעשויים להוות אינדיקציה מוקדמת להתפתחות COVID-19.

החוקרים מסרו כי הכלי שפיתחו איתר כבר בהצלחה מקרים אפשריים של קורונה שהתבררו בהמשך כמקרים מאומתים. מלבד ניטור אישי, ככל שיצטברו נתונים במאגר המידע, החוקרים עשויים לאפיין טביעת אצבע ייחודית לגילוי מוקדם של COVID-19.

במוקד ההתפרצות הראשון של המגיפה, בעיר ווהאן שבסין, לא דווח כלל על אובדן חוש הריח כתסמין בולט של COVID-19. עם זאת, ממחקרים ראשוניים שנערכו בכמה מקומות בעולם, ובהם ישראל ואיראן, עלה כי תסמין זה מופיע בכ-60% מהחולים. המדענים מעריכים כי קיימים כיום בעולם שמונה זנים פעילים של הנגיף.

במעבדתו של פרופ' סובל סבורים כי ייתכן שאובדן חוש הריח מהווה אינדיקציה מבדלת בין הזנים השונים. אם אכן כך הדבר, ה-SmellTracker יאפשר למפות מבחינה גיאוגרפית את ההתפרצויות השונות.

מלבד ה-SmellTracker, מעבדתו של פרופ' סובל מחלקת גם ערכות "גרד והרח" בקרב חולי קורונה מאומתים, בניסיון למפות את הפגיעה בחוש הריח שלהם. בנוסף, החוקרים מפיצים עתה שאלון ייחודי לחולי קורונה מאומתים.

המיזם, שעלה לאוויר בעידוד משרד הביטחון, יקודם בימים הקרובים באופן רשמי בשוודיה, בצרפת ובמדינות נוספות. מבחן הריח זמין כיום באנגלית, עברית וערבית וצפוי להיות זמין גם בשוודית, צרפתית, יפנית, ספרדית, גרמנית ופרסית.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חוש הריח,  תתרנות,  תסמיני קורונה,  מכון ויצמן,  קורונה
תגובות