• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

איגוד רופאי בריאות הציבור מבקש ללוות מקצועית את דיוני ועדת הקורונה בכנסת

"אין לעכב טיפול רפואי בהמתנה לבדיקה", טוענים באיגוד ומבקשים לקבוע אסטרטגיה לאומית לבדיקות מעבדה לזיהוי נגיף הקורונה, תוך ניהול מושכל של משאבי המעבדות בכוח אדם, ציוד וחומרים

עובדי מד"א מבצעים בדיקות לזיהוי נגיף הקורונה בדרייב אין בתל אביב. צילום: פלאש 90

הוועדה המיוחדת של הכנסת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה אמורה להתכנס היום (א') לדיון שבין השאר יעסוק במה שהסתמן בסוף השבוע כ"מחדל ושערוריית הבדיקות לזיהוי הנגיף".

לקראת הדיון שיגר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מכתב דחוף ליו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, וביקש שיו"ר האיגוד, פרופ' חגי לוין, יצורף לדיון כגורם מקצועי.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: יצורף לדיון כגורם מקצועי. צילום: האוניברסיטה העברית

בפנייה פורטה אסטרטגיית הבדיקות שיש לאמץ וליישם באופן מושכל. "כפי שהתרענו שוב ושוב עוד מחודש ינואר, על מדינת ישראל היה, מתחילת האירוע ובכל שלב, לקבוע אסטרטגיה לאומית לבדיקות מעבדה לזיהוי נגיף הקורונה, תוך ניהול מושכל של משאבי המעבדות בכוח אדם, ציוד וחומרים. יש צורך בתכנון ובתיעדוף נכון למניעת חסרים".

האיגוד טוען כי בנושא זה "חסרה חשיבה מערכתית שיטתית הנדרשת לא רק להגדלת הקיבולת ולמניעת חסרים, אלא גם לתיעדוף נכון של הבדיקות ולשימוש בהן כך שיובילו לקבלת החלטות קלינית ואפידמיולוגית מושכלת, בזמן אמת. "בכל שלב יש להדגיש לרופאים המטפלים ועל ידם למטופלים, שהמצב הקליני הוא הקובע את הצורך בטיפול ואולי באשפוז, ואין לעכב טיפול רפואי בהמתנה לבדיקה", נאמר.

לפנייה צורפה קישורית למסמך של ה-WHO הכולל קווים מנחים לביצוע בדיקות המעבדה. "בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי, רצוי לבדוק כל מקרה חשוד למחלת 19-COVID בעזרת בדיקת מעבדה. כאשר אין אפשרות כזאת, יש לבצע בדיקות בהתאם לתיעדוף, על פי השלב שבו נמצאת אותה המדינה מבחינת התפשטות המחלה. ישראל נמצאת כיום בשלב של התפשטות בקהילה, עם מוקדי התפרצות. בשלב הזה התיעדוף עליו ממליץ איגוד רופאי בריאות הציבור, בדומה להמלצת ארגון הבריאות העולמי:

  1. אנשים חולים, בסיכון לפתח מחלה קשה, על פי גיל ומחלות רקע ואוכלוסיות פגיעות, אשר יידרשו לאשפוז וטיפול מתקדם.
  2. עובדי בריאות - בהגדרה רחבה - עם תסמינים, ללא קשר למגע עם חולה ידוע.
  3. המקרה התסמיני הראשון בתנאים סגורים בהם יש סכנת התפרצות – בתי אבות, מוסדות לטיפול בקשישים וחולים כרוניים, בתי כלא, בתי חולים. אם יש מחסור ביכולת לבצע בדיקות, אין הכרח לבדוק כל מקרה תסמיני נוסף במוסד בו אומת מקרה ראשון".

האיגוד מצא כי צוות מייעץ שהקים משרד הבריאות הותיר באופן תמוה תיעדוף גבוה לבדיקת בעלי תסמינים השבים מחו"ל ואפילו חסרי תסמינים השבים מחו"ל. "באירוע מסוג זה, אסור להינעל בקונספציה ויש להתאים את המדיניות לשלב בו נמצאים. אנו סבורים כי זאת שגיאה בשלב הנוכחי שלא לאפשר בדיקה לאנשים בסיכון לפתח מחלה קשה או אנשים עם תחלואה המצדיקה אשפוז - לא רק תחלואה קשה כהגדרתה היום - ללא קשר לסיפור אפידמיולוגי.

"אנו סבורים, בשונה מהמלצת הוועדה, כי בשלב הנוכחי יש לבדוק את המקרה התסמיני הראשון בתנאים סגורים ולא לחכות להתפרצות.

"יש להימנע מביצוע בדיקות שלא בהתאם להתוויות, לדוגמה לידוענים ולמקורבים א-תסמיניים אשר חייבים להיות בבידוד - וממילא יהיו חייבים להמשיך בבידוד ללא תלות אם התשובה חיובית או שלילית.

"לצורך יישום מדיניות הבדיקות בצורה שוויונית והוגנת יש לוודא הנגשה הולמת של הבדיקות לאוכלוסיות שונות כדוגמת האוכלוסיה הערבית, החרדית ובפריפריה".

עוד ממליץ האיגוד להוסיף לצוות המייעץ חברים נוספים אשר יוכלו לסייע בטיוב המדיניות, רופא מחוזי/ נפתי, נציג המרכז הלאומי לבקרת מחלות, נציג ציבור, נציג מעבדות ונציג העוסק באופן פעיל ברפואה קלינית. "באופן חריג", מציינים באיגוד, "ממודרים כיום במידה רבה רופאי המחוזות וצוות המרכז הלאומי לבקרת מחלות מקבלת ההחלטות ונמנעת מהם גישה מלאה למידע הנדרש להם לצורך מילוי תפקידם".

עוד ממליץ האיגוד לשלב בין בדיקות המעבדה גם בדיקות סרולוגיות. יש צורך בזיהוי מוקדם של מוקדי התפרצות במוסדות, באזורים או באוכלוסיות ספציפיות על מנת שניתן יהיה לטפל במוקדי ההתפרצות בצורה הולמת. יש צורך להביא בחשבון גם אוכלוסיות שפחות מיוצגות בבדיקות הקליניות ואשר חיות בתנאים שיכולים להביא להדבקה בשיעורים גבוהים בהמשך, דוגמת דרי רחוב, מהגרי עבודה ומבקשי מקלט. אנו ממליצים לקיים על כך דיון בנפרד".

האיגוד ביקש להיות נוכח בדיון (מרחוק), ללוות את עבודת הוועדה ולספק לה "קול מקצועי, מדעי, בלתי תלוי על מנת לסייע בקבלת החלטות מיטבית באירוע מורכב ומתגלגל, המאיים על בריאות הציבור בישראל ובעולם".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  פרופ' חגי לוין,  קורונה,  עופר שלח,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות