• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

ועדת הקורונה התכנסה ללא ח"כים מהימין | נתניהו אישר תקנות חירום נוספות

ראש הממשלה ומשרד הבריאות אישרו הלילה תקנות נוספות לצמצום התנועה במרחב הציבורי | ראש ועדת הקורונה בכנסת, ח"כ עופר שלח: "נפקח על פעולות הממשלה"

סופרמרקט בירושלים. צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

הוועדה המיוחדת של הכנסת לנושא הקורונה קיימה הבוקר (ד') ישיבה ראשונה. בראש הוועדה, ח"כ עפר שלח (כחול לבן) שהודיע: "נפקח על פעולות הממשלה. הוועדה קמה בשעת משבר לאומי אדיר. לכנסת תפקיד מכריע בהתמודדות עימו". הדיון התנהל כאשר הח"כים מקפידים על "ריחוק חברתי" כמתחייב מההנחיות.

ח"כ שלח מסר כי הוועדה "תסייע ככל שיידרש לפעולת הממשלה וגופי הביצוע, תעצב תשתית רעיונית וחוקית למערכת לאומית, בתחומי הבריאות, הכלכלה והממשל, גם כדי שנהיה מוכנים טוב יותר בעתיד".

חברי גוש הימין החרימו את הישיבה. ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) אמרה: "הגיע הזמן שנתגבש מול תכנית אחת מסודרת ואני מקווה שהם יצטרפו אלינו".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "אנשים נכנסים להיסטריה. אני חרדה מזה שעושים שימוש פוליטי בקורונה. אני לא יודעת עד כמה המצב חמור, אבל אני יודעת שבשנה הקודמת נפטרו 154 אנשים משפעת. לא ראיתי טרראם גדול אז - כמובן שזה עצוב. אנחנו רוצים שהוועדה הזו תפקח על החלטות הממשלה שמתקבלות בלילה – משהו כאן מסריח".

בתוך כך, הממשלה אישרה הלילה תקנות שעת חירום להגבלת הפעילות על מנת לצמצם את ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית.

התקנות המשותפות לראש הממשלה ולמשרד הבריאות ייכנסו לתוקפן היום (ד') בשעה 17:00 ולמשך תקופה של שבעה ימים. על פי תקנות החירום החדשות, לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות: הגעה של עובד למקום עבודה מותר על פי התקנות; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; לצורך טיפול במסגרות רווחה; יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים.

כמו כן לצורך סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה הדורש סיוע; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה נשים ובלבד שתיאמה מראש את מועד הגעתה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות (בהתאם לפקודת צו בריאות העם); העברה של קטין, שהוריו חיים בנפרד, על ידי אחד מהוריו, לביתו של ההורה השני; העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

עוד הוחלט כי יצומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יישובים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים.

התקנות קובעות כי במרחב הציבורי ובמקומות העבודה יישמר מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד שני נוסעים. כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות. נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חוץ גוף העולה על 38 מעלות צלזיוס.

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

נקבע כי הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

הנוסח הסופי של תקנות לשעת החירום יפורסם לאחר השלמת עריכת התיקונים הנדרשים על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים. מעבר לתקנות האמורות, חוזרים ומדגישים במשרד הבריאות את הצורך המשותף להישמע לכללים על מנת למגר את התפשטות הנגיף וכי על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון להישאר בביתם ולא להסתכן ביציאה למרחב.

נושאים קשורים:  עופר שלח,  נגיף הקורונה,  נתניהו,  ועדת הקורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.03.2020, 11:30

ברור שהעצמת בעיית הקורונה נובעת משיקולים פוליטיים. למשל דחיית משפט של דמות מסוימת שמנצלת זמן מסך לאומי לאגירת אהדה ציבורית לקראת המשפט. גם לדרעי אנשים שרו "הוא זכאי" וראינו איך זה הסתיים.