• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

שמירה אישית לוחצת: כך מתמודדות סינגפור, דרום קוריאה וטייוואן עם המגיפה

התקשורת בעולם משבחת את האמצעים שננקטו בשלוש המדינות: אבחון מוקדם ומדיניות בידוד קשוחה בשיתוף עם הצבא ורשות האוכלוסין וההגירה מאפשרים מעקב צמוד אחרי כל חשוד

סיאול, קוריאה. הוחמרו העונשים למפירי הבידוד ביתי ונעשות בדיקות לאיתור ואימות חולים יותר מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. צילום: Thiago B Trevisan/ שאטרסטוק

התקשורת הבינלאומית, המסקרת באינטנסיביות, את התפשטות נגיף הקורונה בעולם, מקדישה ביומיים האחרונים תשומת לב מיוחדת לדרכי ההתמודדות שננקטו בשלוש מדינות במזרח הרחוק כנגד התחלואה בהן.

בסינגפור, כל מקרה דמוי-שפעת נבדק בקפדנות רבה. בדרום קוריאה הוטל פיקוח הדוק על כל הבאים מחו"ל, אולם היא סגרה את שעריה לעולם. הוחמרו העונשים למפירי הבידוד ביתי ונעשות שם בדיקות לאיתור ואימות חולים יותר מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. בטייוואן מבצעות רשויות הבריאות ניתוח מאגר נתונים ענק כדי לקבל את ההחלטות השונות, בדגש מיוחד על אוכלוסיית הקשישים ואנשים עם מחלות רקע.

קוריאה דיווחה על ירידה תלולה בנדבקים החדשים. שגרירות מדינה זו בישראל הפיצה אתמול לתקשורת מסמך מפורט בנושא זה. בין השאר נאמר בו: מעל 60% ממקרי הקורונה שהתגלו בדרום קוריאה מקורם באזור העיר דגו ובקבוצה הדתית המסוימת מכנסיה נוצרית. כל חברי הכנסיה ומי שהיו עימם במגע נמצאים תחת מעקב הדוק ונערכות להם בדיקות מקיפות. מספר המקרים שאובחנו מחוץ לדגו נותר נמוך יחסית - כ-600 בלבד, וכולם תחת שליטה מלאה של גורמי הבריאות המטפלים.

אחד מכל 314 תושבי מדינה זאת חייב בבדיקה. בסך הכל מדובר עד כה ביותר מ-200 אלף בדיקות שנעשו שם (לעומת שיעור של 3,450 בישראל, לפי דיווח שפורסם בערוץ 12). בדרום קוריאה יכולה מערכת הבריאות לבצע עד 18 אלף בדיקות ביום וביכולתה לערוך ניתוח אפידמיולוגי אינטנסיבי, במיוחד ותוך התמקדות בקבוצות הסיכון הגבוה להידבקות (קשישים ואנשים עם מחלות רקע שונות). האבחון המוקדם ומדיניות הבידוד הקשוחה שננקטה בשיתוף עם הצבא מאפשרים מעקב אחרי כל חשוד.

בנוסף, במדינה זאת בתחנות שממוקמות בדרכים מרכזיות יש נקודות בדיקה וכל אדם שעובר שם חייב בבדיקה כזאת. בכך גם מתאפשרת הקלה על עומסים בבתי חולים. כמו כן ניתנו הנחיות למניעת מגע, קירבה וחיכוך בין חולים פוטנציאליים לבין בריאים ונקבעו כללים מחייבים למניעת הידבקות של צוותי רפואה בבתי החולים.

עוד צוין במסמך שהפיצה שגרירות דרום קוריאה בישראל כי שיעורי התמותה נמוכים - 0.6%. רוב מקרי המוות הם בקרב קשישים מאוד או באוכלוסיה עם עבר של מחלות רקע.

לפי מדד הבריאות העולמי לשנת 2019, דרום קוריאה ממוקמת במקום התשיעי בעולם. יש בה מדיניות של תיעדוף משאבים רפואיים כדי למנוע מחסור במיטות אשפוז. אנשי המקצוע בתחום הרפואי ממיינים מקרים מאובחנים לארבע קבוצות בהתאם לחומרת הסימפטומים.

דרום קוריאה מונעת כיום כניסה של נשאים מסין מבלי להטיל איסור כניסה גורף – למעט מי שהגיע ממחוז חוביי. המעקב שם הוא אחרי כל המגיעים מסין במשך 14 יום לאחר נחיתתם בדרום קוריאה. בכל אחד ממעברי הכניסה למדינה זאת הופעל טרמינל נפרד שבו מטופלים ונבדקים. כמו כן משתמשים בקוריאה באמצעים טכנולוגיים שונים לשם מעקב אחרי מי שנתון בבידוד ביתי כדי לאתר מפירי הנחיה זאת. כל הפרה גוררת קנס כספי כבד במיוחד, כדי להרתיע.

פקידי ממשלה גויסו כדי לשמש אנשי קשר מול כל אדם שבא במגע הדוק עם נשאי הנגיף. באחריותם לבדוק פעמיים ביום את מקום הימצאם של אלה המצויים בהסגר. הופעלה חובת שימוש באפליקציה ניידת לאבחון עצמי ודרכה יש לספק למוקד מרכזי עדכונים יומיומיים על המצב הבריאותי במשך 14 יום.

בטייוואן, עד כה רק 45 מקרי קורונה, מת אחד, וכבר כמה ימים אין דיווחים על מקרים חדשים. כחלק מהמסקנות שהוסקו שם מהתפרצות ה-SARS ב-2003, הופעל מחדש מרכז לפיקוח בריאות לאומי (NHCC) שממנו מתנהלת הפעילות כנגד התפשטות הנגיף ורק בו מתקבלות ההחלטות. אלו כוללות עד כה יותר מ-124 צעדים: בקרת גבולות באוויר הדוקה, זיהוי מקרים חשודים בעזרת שימוש בטכנולוגיה חדישה וניתוח מסד נתונים עתק, בידוד מלא של מקרים חשודים, חינוך האזרחים, הפרכת דיס-אינפורמציה והדרכת מוסדות לימוד ועסקים כיצד לפעול.

שילוב מאגר הנתונים של ביטוח הבריאות הלאומי בטייוואן, עם מאגר הנתונים של רשות האוכלוסין וההגירה, מאפשר לגורמי הממשל לזהות במהירות מקרים חשודים, יצירת התראות בזמן אמת במהלך ביקורים קליניים, בהתבסס על היסטורית הנסיעות של כל חולה וניתוח תסמיני מחלה שפיתח.

באמצעות סריקת קוד QR מזוהים ונעקבים כל הנוסעים שחזרו ממדינות שבהן התפרצות רחבה של נגיף הקורונה. כל נוסע כזה מקבל עם נחיתתו הודעת SMS אוטומטית שעליו להישאר בבידוד ביתי. הוא מוזהר שמרגע זה הוא תחת מעקב המתבסס על מיקום טלפוני על מנת להבטיח שאינו מפר את צו הבידוד. בנוסף, נקבע מחיר אחיד לערכת מסיכות. במדינה זאת יש מלאי של 44 מיליון מסיכות פנים, 1.9 מיליון מסיכות מסוג N95 ו-1,100 חדרי בידוד המיועדים לקליטת חולי קורונה.

סינגפור זוכה ב-WHO ובתקשורת האמריקאית לשבחים על הצלחתה למנוע את התפשטות הנגיף בשטחה. בסינגפור, מתוך כשישה מיליון תושבים, נדבקו בה עד כה 160 איש בלבד, 93 כבר החלימו. לא היו בה מתים. כל מקרה דמוי-שפעת וכל מקרה של דלקת ריאות נבדקים מיידית. גם במדינה זאת מאותרים באמצעים טכנולוגיים שונים מקרים חשודים והם נמצאים במעקב הדוק.

ביפן סופגת הממשלה ביקורת קשה על התנהלותה ורק היום מתכננת זו להציג תיקון לחוק שיאפשר להכריז על מצב חירום על כל המשתמע מכך לחובת בידוד ביתי גורפת, סגירת מתקנים ציבוריים, איסור אירועים המוניים וחברתיים שונים, הפקעת מבנים לשם הסבתם למרכזים רפואיים. מצב זה אמור להימשך עד שנתיים, עם אפשרות להארכה לשנה שלישית.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  סינגפור,  דרום-קוריאה,  טייוואן,  חדשות,  מגיפה,  בידוד,  קורונה
תגובות