• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ה"כללית" תפסיק לממן תרופה למחלה גנטית נדירה עבור ארבעה ילדים

קופת החולים דורשת שמשרד בריאות ישתתף לפחות במחצית העלות שמגיעה ליותר מ-1.5 מיליון שקל לשנה לחולה | התרופה מומנה עד כה לארבעה ילדים בדואים

סניף קופת חולים הכללית. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

שירותי בריאות כללית הודיעה לבית הדין הארצי לעבודה, במסגרת הליך המתנהל בו, כי תפסיק לממן לארבעה ילדים מהפזורה הבדואית בנגב את התרופה היקרה "וימיזים" (VIMIZIM), שעלותה כ-1.5 מיליון שקל לשנה לחולה ומיועדת לטיפול במחלה הגנטית הנדירה מורקיו (MORQUIO). הקופה הודיעה כי הסכימה לממן אותה זמנית, לשנה ומחצה בלבד, ודורשת שמשרד הבריאות ישתתף במימון. התרופה לא הוכללה בסל התרופות ל-2020, מדווח הבוקר (א') רן רזניק ב"ישראל היום".

בדיווח נמסר כי ביוני 2018 הסכימה "הכללית", בעקבות פסק דין שניתן בבית הדין הארצי לעבודה, לממן תרופה זאת אבל באורח זמני.

המחלה הגנטית גורמת לפגיעות קשות בכל מערכות הגוף, למחלות ריאה ולב, לנכות קשה ועלולה לגרום למוות בגיל צעיר. התרופה וימיזים, בעירוי חד שבועי, משפרת משמעותית את תפקוד הילדים והצליחה למנוע את הידרדרות המחלה.

ועדת החריגים ב"כללית" לא אישרה את התרופה בשלושה דיונים שונים ובבית הדין התבטא נציג הקופה שמחירה "חזירי". כך גם סברו חברי ועדת הסל. ב"כללית" נמסר כי "הסכימה באופן חריג לממן טיפול בילדים לתקופת ביניים. לא ייתכן שעלות המימון תוטל עליה ב'דלת האחורית', ללא מקור תקציבי. משרד הבריאות איננו יכול להתנער מאחריותו ולהותיר את פתרון הבעיה לקופת החולים".

בכיר במשרד הבריאות הגיב: "הפסקת מתן תרופה, שכבר ניתנה לחולה על פי המלצת הרופא שלו, אסורה חוקית ומוסרית. לקופה אסור להפסיקה בכל מקרה".

נושאים קשורים:  שירותי בריאות כללית,  בית הדין לעבודה,  ועדת חריגים,  מחלה נדירה,  מחלה גנטית,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
11.02.2020, 08:31

וואו, אחת הדילמות האתיות הכי קשות בהן נתקלתי מימי.