• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

השפעת מכה בישראל: 12 חולים נפטרו ועשרות מאושפזים במצב קשה

קורבנות השפעת מהשבוע האחרון: בת 14 עם מחלות רקע נפטרה ב"שיבא", בן 50 נפטר ב"אסותא אשדוד" ובן 19 נפטר מסיבוכי המחלה ב"שערי צדק" | רופאי בריאות הציבור קוראים לציבור להתחסן

חיסון נגד שפעת. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בעונת השפעת הנוכחית 2020-2019 נפטרו בישראל עד כה תשעה אנשים מסיבוכי השפעת, כאשר 98 אנשים מאושפזים ומוגדרים כחולים קשים. זאת, לעומת 17 שנפטרו בעונה שעברה (2019-2018) ו-54 חולים קשים ולעומת 37 שנפטרו בישראל בעונת השפעת 2018-2017 שבה היו 77 חולים קשים. כך עולה מנתוני המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות שהתפרסמו אמש (ג').

שיעור הכיסוי החיסוני לעונה הנוכחית - שבה החל מבצע חיסוני השפעת מאוחר מהרגיל - נכון לשבוע שהסתיים ב-22 בדצמבר עומד על 15.7% בלבד לעומת 17.2% בתקופה המקבילה אשתקד ו-18.1% בעונה שקדמה לה. במילים אחרות: ניכרת ירידה בשיעורי ההתחסנות עד כה.

מסיבה זאת קראו אמש רופאי בריאות הציבור בהר"י לציבור להתחסן בהקדם. "המקרים הטרגיים של תמותה משפעת ממחישים לנו כי שפעת היא מחלה מסוכנת הגורמת לתמותה ולתחלואה חמורה ומאיימת על בריאות הציבור", ציינו באיגוד רופאי בריאות הציבור, "אנו קוראים לציבור למהר ולהתחסן".

עוד הדגישו כי ניטור השפעת של משרד הבריאות מצביע על התחלה מוקדמת של עונת השפעת ואפשרות לעונה קשה במיוחד. "מערכת הבריאות סובלת ממחסור אדיר במשאבים שלא יאפשר לה לתת מענה הולם לתחלואה הצפויה בחורף הקרוב. לא ניתן לחכות לבחירות ויש צורך לתת טיפול חירום לבתי החולים, מרפאות הקהילה ושירותי בריאות הציבור", נאמר בהודעת רופאי בריאות הציבור.

גם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, יצא בקריאה לציבור להתחסן נגד שפעת.

שיעורי התחסנות נמוכים

עד 15 בדצמבר התחסנו בישראל כנגד השפעת העונתית כ-1.4 מיליון אנשים - כ-16% מכלל האוכלוסיה בהשוואה לכ-17% באותה תקופה אשתקד. הכיסוי החיסוני בקבוצת הקשישים בגילאי 65 שנים ומעלה גם הוא נמוך - כ-51% בלבד לעומת 55% בתקופה המקבילה אשתקד. הכיסוי החיסוני בקרב תינוקות וילדים בני שישה חודשים עד 59 חודש רק כ-13% בהשוואה לכ-15% באותה תקופה אשתקד. כך על פי דו"ח הניטור השבועי של המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות שפורסם אתמול (ג') ונתוניו נכונים ל-21 בדצמבר.

מקרי מוות מהשבוע האחרון

בשלושה הימים האחרונים אירעו שלושה מקרי מוות נוספים שלא נכללו בדיווח האחרון של משרד הבריאות. אמש דווח על עוד מקרה מוות מסיבוך שפעת ב"אסותא אשדוד" של בן 50 ועל ועוד 25 חולים קשים, ביניהם ילדה בת חמש ברמב״ם שלא הספיקו לחסנה והיא בטיפול נמרץ עם סיבוך בלב.

מ"שערי צדק" נמסר כי בן 19 מירושלים נפטר בתחילת השבוע (ב') מסיבוך של שפעת. בית החולים מסר כי הצעיר הגיע באמבולנס כשהוא ללא דופק, תוך ביצוע פעולות החייאה שביצעו רופאים במיון וצוות שהוזעק מטיפול נמרץ. בירור שערך בית החולים העלה כי המחלה התפתחה אצל הצעיר לפני כמה ימים וכי טופל במרפאת הקהילה שבמקום מגוריו, אלא שמצבו התדרדר לאי ספיקת מערכות.

בדיווח נוסף נמסר כי השבוע נפטרה ב"שיבא" נערה בת 14 גם היא מסיבוכי שפעת. היא גם סבלה ממחלות רקע. בת עשר שלא חוסנה נגד שפעת מאושפזת עדיין בטיפול נמרץ במצב קשה עם כשל כלייתי. כמו כן מאושפז גבר בשנות ה-40 לחייו בעקבות שפעת כשהוא מחובר למכונת לב-ריאה. המקרה הוגדר חריג כיוון שאיננו משתייך לאוכלוסיות בסיכון גבוה.

נמשכת העלייה בתחלואה הנשימתית

דו"ח משרד הבריאות ציין כי נמשכת העלייה בתחלואה הנשימתית והיא אכן בהתאם לצפוי לעונה. במקביל, נמשכת העלייה בשיעור הבידודים החיוביים לשפעת מרשת מרפאות המשמשת למדגם.

כן נמשכת העלייה בשיעור הפניות למרפאות בשל תחלואה דמוית שפעת ובשל דלקת ריאות וזאת בכל המחוזות בארץ כאשר תמונת המצב של שיעור הפניות למרפאות הקהילה של "מכבי" ושל "הכללית" דומה. בעוד שבבתי החולים אין שינוי בהשוואה לדו"ח קודם בשיעור הביקורים למיון ילדים ומיון פנימי בשל דלקת ריאות, נמשכת מגמת העלייה בשיעור הביקורים במיון של תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים בשל ברונכיוליטיס.

על פי ממצאי המעבדה 59 (53%) מתוך 111 דגימות שנאספו במהלך השבוע האחרון ממרפאות המדגם (מרפאות זקיף) נמצאו חיוביות לשפעת: 53 מהן לשפעת מתת זן 09,A/H1N1 ושש דגימות לשפעת מסוג B. בנוסף, 21 נמצאו חיוביות ל-RSV.

שיעור הביקורים במיון פנימי מצוי מעל לממוצע הרב שנתי בעוד שאחוז הביקורים למיון ילדים מצוי כעת מתחת לממוצע הרב שנתי. שיעור הפניות בעקבות תחלואה דמוית שפעת עומד על עשרה מקרים לכ-10 אלפים - קרוב לפי שניים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים הקודמות.

בשבוע האחרון, ציין הדו"ח, לא נצפה שינוי משמעותי בתפוסת המיטות (ממוצע ארצי) במחלקות הילדים שעומד על כ-107% ובמחלקות הפנימיות – כ-102%. שיעור הפטירות בכל הארץ מסיבוכי שפעת בהשוואה לממוצע הרב שנתי (מעודכן לשבוע המסתיים ב-16 בנובמבר) נמוך ומצוי סביב לממוצע הרב שנתי. מנתוני המחלקה לאפידמיולוגיה המעודכנים עד לשבוע המסתיים ב-30 בנובמבר, שיעור התמותה מדלקת ריאות הוא בתחום הצפי העונתי.

נושאים קשורים:  שפעת,  חיסון נגד שפעת,  חדשות,  תחלואה ותמותה משפעת
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2019, 11:55

אין כאן שום דבר חדש כרגע. המספרים לא חריגים ודומים לשנים קודמות.
אין גם הבדל משמעותי בכיסוי החיסוני בין השנה לשנה שעברה.

אנונימי/ת
25.12.2019, 18:17

האם יש נתונים לגבי יעילות החיסון השנה? איזה אחוז מהולים והמתים חוסנו?

אנונימי/ת
25.12.2019, 18:47

האם כבר ידוע איזה זן שפעת גורם לתמותה השנה? האם החיסון שניתן השנה מגן מפניו?

אנונימי/ת
25.12.2019, 22:48

על מנת לקבל תמונה נכונה - חובה לבצע איסוף מידע אמין לגבי נזקים של אלו שכן מתחסנים וגם - עבודה אפידמיולוגית לגבי קשר בין החיסון לבין מצבי תחלואה כגון דלקות ריאה, ברונכיטיס קשה, מצבים נוירולוגים ואוטאימוניים. זריעת פאניקה בציבור לאור מקרים בודדים של קריסת מערכות אצל מי שלא חוסן - מבלי לבצע תחקיר של מצבם הבריאותי הכולל ושל האופן בו טיפלו בהם בקהילה - פוגם באמינות המדעית.

אנונימי/ת
26.12.2019, 03:01

יפה שיר רז:
מהמשל למציאות המרה

כל היום התהפכתי בתוך עצמי אם לכתוב זאת או לא, אבל המידע שקיבלתי עכשיו כבר לא מאפשר לי לשתוק. מציינת כאן רק את הפרטים הידועים עובדתית נכון לעכשיו:

שני תינוקות בני חודש במצב אנוש, מורדמים ומונשמים לאחר שאיבדו הכרה - שניהם אחרי קבלת חיסון גיל חודש. אפשר רק לנחש שמדובר בחיסון הפטיטיס B, שכן זה החיסון שניתן על פי תוכנית החיסונים בגיל חודש.

שני תינוקות נוספים בני שנה וקצת - אחד מהם במצב אנוש, מורדם ומונשם, והשני נפטר - שניהם לאחר חיסון RSV.

שני התינוקות שקיבלו חיסון גיל חודש:
המקרה הראשון הוא מיום שני. כלי התקשורת היחיד שפרסם אותו הוא "כיכר השבת" - שכן מדובר בהורים חרדים, שביקשו מהציבור להתפלל עבור בנם. על פי הידיעה, התינוק קיבל חיסון "המתאים לגילו". מיד לאחר מכן התדרדר מצבו, והוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ, מורדם ומונשם.
לדברי האם, הרופאים מתחמקים ולא מסבירים להם מה קורה.
https://www.kikar.co.il/341316.html

המקרה השני אירע היום, בטיפת חלב בעיר גנים. התינוק התמוטט לאחר קבלת החיסון. צוות מד"א הגיע וביצע בו החייאה. הוא פונה במצב קריטי להדסה עין כרם, וכעת מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ ילדים. הידיעה פורסמה בעיתון "כל העיר ירושלים".
בידיעה צוין כי "גורמי הבדיקה של המקרה מדגישים כי לא מדובר בתגובה לחיסון שהתינוק קיבל". על סמך מה הם קובעים טענה כזו מיד במקום, כשהתינוק התמוטט כבר בטיפת החלב? אלוהים לבדו יודע.
https://www.kolhair.co.il/jerusalem-news/117197/

שני התינוקות שקיבלו חיסון RSV:
תינוק אחד הוא בן שנה וחודשיים, הסובל מאי ספיקת לב ונמצא ברשימת ההשתלות, חוסן לפני מספר שבועות, ויומיים לאחר מכן החל לסבול מתופעות לוואי קשות. כעבור יומיים נוספים התמוטט, והוא (עדיין) מורדם ומונשם, ועל פי אמו, מצבו מוגדר אנוש. את הידיעה פרסמה אימו של הילד, כאן בפייסבוק.
https://m.facebook.com/groups/1407224596178241?view=permalink&id=2553205954913427

התינוק השני נפטר. אין לי עדיין מדויק מתי זה קרה, אבל מקור מאוד אמין ששוחחתי איתו היום שוחח עם ההורים. בבדיקה שלאחר המוות נמצא שלתינוק היה נגיף RSV, ואמרו להם שהתינוק נפטר "ללא קשר לחיסון"
מ-RSV שנדבק בו קודם.

המוני שאלות יש כאן, ואין תשובות בכלל כרגע.
רק תפילות.

אנונימי/ת
26.12.2019, 03:28

מה עם כל אלה שנפגעו או נפטרו כתוצאה מהחיסון? לגביהם ממהרים מיד לקבוע שאין שום קשר לחיסון, אפילו אם זה תינוק בן חודש שהתמוטט בטיפת חלב מיד לאחר החיסון....בושה לכל הרופאים שיודעים ושותקים

26.12.2019, 03:57

היום בשכונה שלי בירושלים עוד תינוק בן חודש שהתמוטט בטיפת חלב לאחר חיסון ופונה להדסה עין כרם במצב אנוש! כל הרופאים ששותקים ומאפשרים למסע ההרג והמחלות כתוצאה מחיסונים שלא עוברים שום מחקרי בטיחות אמיתיים, דם הילדים על ידיכם!!

אנונימי/ת
26.12.2019, 12:29

למערכת: אנא אל תאפשרו לטרולים מטעם מתנגדי החיסונים להפיץ כאן ידיעות כוזבות.

אנונימי/ת
26.12.2019, 14:58

אלו אינן ידיעות כוזבות. פוגשים במיקרים כאלו אחת לשבוע. אין מידע מדעי אמיתי אשר יצדיק מתן חיסונים לאוכלוסיה. הלוואי והיה. בעינין זה ועוד רבים אחרים המדינה מנוהלת עי דירקטורים, מנכלים, . מי שצריך לדאוג לבריאות הציבור מזמן איבד את מטרתו לטובת פירסום אישי,והמדיה ,כמו מדיה מנצלת את המצב לטובת הרייטינג שלה, וזורעת היסטריה בקרב הציבור.
ואתה זה שמאשים את מתנגדי החיסונים, בוא נראה אותך מוכיח את ההפך ואז אהיה הראשון להתחסן ולשמוח. ובינתיים......שב בשקט

מדוע רופאים מגיבים באופן אנונימי ?
מגיפת החרדה פולשת גם לעיתון ?

אלוהים.יפה, מאין המיידע הזה? איך את יכוחה לוודא שהוא מהימן? תודה.

אנונימי/ת
27.12.2019, 07:04

בתור עובד מערכת הבריאות שממליץ בהחלט על החיסונים היתי במבוכה מהכתבה שלא צוינו בה ניתוני התחסנות לשפעת של כל אלו שנפטרו אלא חלק קטן מהם. נא לענות לטובת הציבור

27.12.2019, 23:55

מחזק את 'אנונימי'. בקשה ראויה

אנונימי/ת
30.12.2019, 18:02

אין קול ואין עונה... אומר דרשני

צודק

אני לא מבינה עורכי עיתון שקוראיו רופאים אתם מנסים להפחיד אותנו

זה הזויי , אתם משתמשים בצורת כתיבה לא ראויה לעיתון מיקצועי רפואי !
כין נתונים ואתם מתארים בדרמתיות מיקרים של מוות בגילאים צעירים? הלו שכחתם מי הקהל של עיתון זה