• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

שינוי בהרכב מיקרוביום דרכי האוויר עשוי להועיל לילדים חולי אסתמה

מחקר חדש, שבוצע בארה"ב בהובלת פרופ' אברהם ביגלמן ממרכז שניידר, גילה תאימות בין סוגי החיידקים במערכת הנשימה לחומרת מחלת האסתמה בילדים

אסתמה בילדים. אילוסטרציה

מחקר חדש שהוביל פרופ' אברהם ביגלמן, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, העלה שקיימת תאימות בין סוגי החיידקים החיים בדרכי האוויר העליונות במערכת הנשימה לבין ההחמרה או האיזון בתסמיני אסתמה בילדים. מסקנות המחקר הן שייתכן שלמיקרוביום בדרכי האוויר תפקיד מרכזי בהחמרת תסמיני האסתמה אצל חלק מהילדים. מנגד, הרכב שונה של החיידקים עשוי להסביר מדוע בילדים אסתמטיים אחרים המחלה דווקא מאוזנת.

פרופ' אברהם ביגלמן, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז שניידר. "תוצאות המחקר יהיו רלוונטיות לכ-240 אלף ילדים עם אסתמה בישראל"

ממצאי המחקר, מעריכים הרופאים שביצעו אותו, יובילו בעתיד למחקר המשך שבו ינסו למצוא דרכים לשנות בהרכב המיקרוביום של דרכי האוויר כדרך טיפולית במטרה להפחית בהחמרת האסתמה ובכך להועיל רבות לחולים. על המחקר דווח בשבוע שעבר ב-Nature Communication.

פרופ' ביגלמן, המשמש גם כחבר סגל בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסט. לואיס, ארה"ב, שם בוצע המחקר, הסביר: "יש צורך חיוני ודחוף לפתח שיטות טיפוליות טובות יותר עבור חולי אסתמה, במיוחד ילדים. הגם שהמחקר איננו מוכיח סיבתיות, הוא בכל זאת העלה שורה של שאלות מסקרנות שננסה לתת להן מענה: אם נוכל בדרך כלשהי לספק לחולים אלה 'חיידקים טובים יותר' – האם יגיבו לכך טוב יותר ומצבם ישתפר? הכוונה לברר בהמשך אם ניתן לשנות את מיקרוביום דרכי האוויר העליונות לשם הפחתה בסיכון להחמרה בתסמיני האסתמה".

במחקר השתתפו 214 ילדים בגילאי 11-5 שנה, כולם אסתמטיים בחומרה קלה יחסית (mild) עד מתונה (moderate).

"בארה"ב", ציין פרופ' ביגלמן ל"דוקטורס אונלי", ליותר משישה מיליון ילדים מתחת לגיל 18 יש אסתמה. שם מוגדרת אסתמה כמחלה כרונית מובילה בשכיחותה בקרב ילדים וכסיבה מס' אחת להיעדרויות מלימודים בגנים ובבתי ספר. אני מניח ששכיחות האסתמה בישראל דומה לארה"ב - כ-8%. בישראל יש כשלושה מיליון ילדים. לכן, אני מניח שתוצאות המחקר יהיו רלוונטיות לכ-240 אלף ילדים עם אסתמה בארץ".

בדיווח על המחקר ציינו החוקרים כי אוכלוסיית החיידקים בדרכי האוויר העליונות של ילדים שפיתחו סימנים ראשונים של החמרה בתסמינים, שעלולים להוביל להתקף חריף, הכילה כמות גדולה של חיידקים פתוגנים מהסוגים סטרפטוקוקוס, מורקסלה וסטפילוקוקוס. לעומת זאת, כאשר דרכי האוויר כללו יותר חיידקים מהסוגים קורינו-בקטריום ודולוסיגראנולום, המחלה היתה מאוזנת ולא הופיעו אצלם תסמינים נשימתיים.

"נמצא אפוא שילדים שאצלם אוכלוסיית החיידקים בדרכי האוויר עברה שינוי מחיידקים הנחשבים ל'טובים' לחיידקים הנחשבים פתוגנים, היו בסיכון הגבוה ביותר לפתח התקף חריף של אסתמה", ציין פרופ' ביגלמן.

ממצאי המחקר סוללים את הדרך למחקרים נוספים שיבדקו, כאמור, האם מתן חיידקים "טובים" לחולי האסתמה או הכחדת החיידקים ה"רעים", ישפרו את איזון האסתמה שלהם. "אנחנו מתכננים מחקרים נוספים כדי לבדוק נושא זה", סיכם פרופ' ביגלמן.

המחקר הקליני נערך כחלק מרשת מחקר בתחום האסתמה AsthmaNet, שהוקמה בארה"ב וממומנת על ידי ה-NIH.

נושאים קשורים:  אסתמה,  אסטמה,  מחלות דרכי אוויר,  חדשות,  מחקר,  פרופ' אברהם ביגלמן,  מכון הריאות במרכז שניידר לרפואת ילדים,  מיקרוביום
תגובות