מגזין

"בגללנו, שני מיליון איש בלי טיפול רפואי"

"יש איזושהי מחשבה אצל חלק מהמנהיגים שלנו וגם אצל המנהיגים הפלסטינים, שמצור רפואי זה כלי לגיטימי. בעיני זה פשע, לא פחות מזה". פרופ' דן טרנר בראיון למאיה רונן ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל

12.12.2019, 14:00

פרופ' דן טרנר, מנהל המכון לגסטרו ילדים ותזונה והמרכז לקרוהן וקוליטיס בילדים במרכז הרפואי שערי צדק, סמנכ"ל בית החולים, הוא פעיל למען זכויות אדם ופועל, בין היתר, למען החולים והסובלים בעזה ובגדה. "זכויות אדם זה לא ימין ושמאל", הוא אומר, "אפשר למלא זכויות אדם גם אם יש לך אג'נדה ימנית משהו".

בראיון מיוחד למאיה רונן ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל, מספר ד"ר טרנר, תושב ההתנחלות כפר אדומים, על פעילותו בעזרה למוחלשים, על תפישתו את תפקיד הרופא, על הקרב שהוא מנהל בנושא אסירים אזוקים באשפוז ועל פעילותו ההתנדבותית במסגרת רופאים לזכויות אדם ועל טלה-דוק - פרויקט בינלאומי לסיוע רפואי.

"כל האנשים בסופו של דבר נולדו עירומים ובסופו של דבר הולכים לעולמם עירומים", הוא אומר, "רבותיי, פלסטינים ואסירים ופליטים ואנשים מעיירות הפיתוח ואנשים בתחתית החברה ממקומות קשים, הם אותו דבר כמו הצווארון הלבן שמרוויח הרבה והאלפיון העליון שיושב על היאכטות בתל אביב ומאוד מרוצה מעצמו – הם אותם אנשים, הם נולדים אותו דבר ומתים אותו דבר ובזה אנחנו הרופאים צריכים להתרכז, זה חלק מהעבודה שלנו, אנחנו לא יכולים להתעלם, לא להסיט את הראש".

את ההתמחות ברפואת ילדים עשה במרכז הרפואי שערי צדק, ו-Fellowship ברפואת גסטרואנטרולוגיה, כבד ותזונה בילדים בבית החולים לילדים, טורונטו, קנדה. משנת 2009 הוא מנהל את המכון לגסטרו ילדים ותזונה ב"שערי צדק" ומ-2013 מנהל את מדעית בע"מ, חברת המחקר והפיתוח של "שערי צדק". פרופ' טרנר מכהן גם כראש הוועדה הפדיאטרית של האיגוד האירופאי לקרוהן וקוליטיס (PECCO) ובמסגרת זו יזם והוביל את ניסוח ההמלצות לטיפול מיטבי בילדים ובנוער החולה במחלות מעי דלקתיות במרכזים רפואיים.

לצד כל הפעילות הענפה, הטיפולית, המחקרית והניהולית, הוא מוצא את הזמן להביט הצידה, מעבר לגבולות המדינה, ולסייע לאנשים שלא שפר עליהם מזלם, ביניהם פלסטינים. על כך הוא מספר:

3:29: "אנחנו רופאים, ורפואה זה לא למצוא את הצידוקים או לתת את התרופה הביולוגית הכי משוכללת. עד היום אני זוכר את המטופל, חולה קרוהן מאוד מורכב, שנתנו לו שילוב של טיפולים ובדקנו רמות והצלחנו להגיע לריפוי רירית המעי – ומבחינת הרפואה זו הצלחה כבירה, אבל אחרי חודש גיליתי שהוא עדיין יושב בבית ואמרתי, רגע למה הוא יושב בבית, הוא הרי ברגיעה מלאה? הוא לא הלך לבית הספר הרבה זמן ופיתח פער מאוד גדול בלימודים ומבחינה חברתית, ופעם אחת באמצע המחלה שלו הוא כן יצא לטיול שנתי והיה צריך ללכת לשירותים, היתה לו דחיפות אבל הוא התבייש להגיד, ובסוף ברח לו וכולם צחקו עליו 'סרחוני סרחוני' והוא ישב בבית והמציא תירוצים למה הוא לא הולך לבית הספר. ואני וחשבתי לעצמי, יאללה, אתה מרגיש טוב עם עצמך שהצלחת מבחינה רפואית עם הילד הזה? הרי לא עשינו כלום עם הילד הזה – הוא היה אומלל לפני כן ואומלל אחרי.

"כרופאים, ההוויה שלנו לא לתת רק תרופות או להתייחס רק למחלה עצמה. אנחנו צריכים להסתכל על בני אדם ולהוסיף טוב. אז מבחינתי, מה שנקרא זכויות אדם ולמנוע סבל מאנשים – כל עוד זה בכוחי לעשות, זו לא הפרדה, זה חלק מהתפקיד שלנו לעשות. לפעמים זה בא לידנו כשאנחנו מטפלים במטופלים שלנו ואז זה קל ואיזה מזל יש לנו, שבצורה כל כך קלה אנחנו יכולים לעזור לכל כך הרבה אנשים, ולפעמים צריך להתאמץ טיפה-טיפה בשביל להסתכל ימינה ושמאלה, אבל באמת שלא צריך להתאמץ הרבה כי יש כ"כ הרבה סבל ופגיעה לידנו, וזה לא קשור רק לפלסטינים, לגדה ולעזה. כן, שם יש הרבה מאוד סבל ויש הרבה מאוד מה לעשות, אבל לא רק שם. גם אצלנו, גם אצל יהודים וגם אצל אנשים אחרים. יש אנשים שהם פגועים והם נפגעים ואנחנו בסיטואציה שלנו, הרבה יש לנו יש מה לעשות כדי לעזור. אין לנו את הפריבילגיה בתור רופאים להסיט את המבט למקום אחר".

על המקרה של חאדר סעידי, הדייג הפלסטיני, שנורה על ידי חיילי חיל הים הישראלי ונזקק לטיפול רפואי בשל העובדה שהתעוור. מקרה שבו פרופ' טרנר נחלץ לעזרתו, הוא מספר:

6:18: "הסיפור הזה הוא סיפור אחד, ואסור לשתוק, אסור להתעלם. חייבים לעשות משהו. הוא דג כנראה מחוץ למים שמותר היה באותו זמן לדוג, הרי האזור המותר לדיג משתנה. באותה סיטואציה ירו עליו שני כדורי גומי ממרחק של שניים-שלושה מטרים שריסקו לו את הפרצוף ועשו אותו עיוור בשתי העיניים וריסקו לו את עצמות הפנים. עצרו אותו והביאו אותו לישראל, הוא הגיע ל'ברזילי', שם עקרו עין אחת. עין שנייה היו צריכים לראות עוד שבוע בביקורת. בינתיים, צה"ל החליט שהוא לא עשה משהו יותר מדי נוראי, לכן הוא לא עלה למשפט והחזירו אותו חזרה לעזה. אחרי שבוע הוא רצה לחזור לביקורת – לא רואה, אין לו פרנסה, ארבעה ילדים, גם את הסירה החרימו לו. יושב בבית בוכה ואין לו מה לעשות. שבוע אחרי הוא רוצה לחזור לביקורת ב'ברזילי' - אמרו לו לבוא, וצה"ל אמר: 'לא, אתה לא יכול להיכנס', והוא: 'למה, אבל יש לי תור?'. צה"ל אמר: 'עכשיו, בגלל שנפגעת, עכשיו אתה מהווה איום כי אולי אתה תעשה נקמה'.

"מצד אחד אפשר להבין את צה"ל אבל מצד שני, הבנאדם נפגע בגלל כוחותינו, ולא אמרתי שצריך לעשות משפט ותחקירים, אבל לפחות לתת טיפול רפואי לבנאדם. זו לא חובה שלנו לעשות אם לא לתת פיצויים וכן הלאה במצבים כאלו?! אני קראתי על זה בכתבה של גדעון לוי ואמרתי, זה לא יכול להיות, אנחנו חייבים לעשות משהו בנדון. הדייג הזה יקבל את הטיפול שהוא צריך... אחרי פעילות שלנו עם המינהל האזרחי ועזרה של ארגון רופאים לזכויות אדם, הצלחנו להכניס אותו לבדיקה ב'וולפסון', במחלקת עיניים, שהתגייסו לצורך העניין, ולצערי הרב, אין להם נכון להיום יכולת לעזור לו והוא חזר חזרה עם בכי גדול, הוא ניסה להתאבד.

"הקמנו לפני שנה מערך שנקרא טלה-דוק - יש רופאים רבים שהם חלק מזה, גם בארץ וגם בעולם, והכוונה היא לנסות לתת עזרה לרופאים בעזה וגם ברשות וגם אחרים שצריכים עזרה, ייעוץ רפואי, בטלה-מדיסין, על מקרים ספציפיים. הבעיה היא שיש איזושהי מחשבה אצל חלק מהמנהיגים שלנו וגם אצל חלק המנהיגים הפלסטינים, שמצור רפואי זה כלי לגיטימי בלחץ פוליטי מסוים. בעיני זה פשע, לא פחות מזה. יש זכות לגיטימית לאזרחים, לנשים ולילדים, אנשים שלא מעורבים, לקבל את המינימום, טיפול רפואי זה המינימום. נוצר מצב שבמקום כמו בעזה - אין תרופות. אני לא יודע איך לקרוא לזה חוץ ממצור רפואי.

"טלה-דוק זה א-פוליטי, 99% מהרופאים שאני פונה אליהם, אומרים כן בשמחה. אני אומר א-פוליטי אבל מצד שני אני צריך להבין מה הסיטואציה שבגללנו, בגלל ישראל וגם בגלל הרשות הפלסטינית – יש שם שני מיליון אנשים בלי טיפול רפואי. אנחנו רוצים להקים קול זעקה גם ברמה הפרקטית וגם ברמה האידיאולוגית. זה לא תעמוד על דם רעך....

"לפחות את המצור הרפואי הזה צריך לנסות לעקוף, על ידי איסוף תרופות, על ידי מתנדבים, אנשים שיש להם בבית תרופות שהן לא פגות תוקף, לאסוף אותן ולתת לאנשים שנזקקים. יש 13 בתי חולים בעזה, ואתה רואה את התמונות מבתי המרקחת שם – זה פשוט מדפים ריקים. תוחלת החיים שם היא בעשרות שנים פחותה משלנו. תמותה תינוקות – פי 12 יותר בגדה ובעזה מאשר בישראל. יש לנו הרבה מה לעשות!".

14:18: "אנשים לא יכולים לצאת מעזה לקבלת טיפול רפואי בגלל שמישהו מחליט אם יכולים לבוא או לא לבוא. בשנה שעברה כמות האישורים להיכנס לישראל לקבל טיפול רפואי ירדה באופן משמעותי גם בגלל הצד שלנו וגם בגלל הצד הפלסטיני... ילדים שהיו באמצע טיפולים רפואיים תקופתיים לטיפול בסרטן ב'שיבא' ובמקומות אחרים – זה פשוט נחתך מעכשיו לעכשיו... ורואים אמהות עם דמעות בעיניים וילדים שרוצים לבוא ופשוט גזרנו אותם לגזר דין מוות, ויש שמות ויש פרצופים לילדים האלה. אנחנו חייבים להוציא את המקרים האלה מחוץ למעגל האיבה והפוליטיקה בינינו... זה זכויות אדם".

18:08: "נושא האיזוק קורע לב. זה לא קשור לא לערבים ולא ליהודים אלא לאסירים בפני עצמם - אלה אנשים שבזמן האיסור והאיזוק שלהם הם האנשים הכי מוחלשים שיש, אין להם שום יכולות, שום כוח, שום דבר ואפשר לעשות בהם כמעט כרצוננו. בשנים האחרונות זה מזעזע לראות שכבר אין תיעדוף של הערכה סיכונית מי כן צריך להיות אזוק וכולם פשוט נמצאים בבית החולים מאושפזים אזוקים...

"אחד המקרים שגרם לי להתחיל לעסוק בזה היה של ילד בן 14 שנורה על ידי חייל צה"ל בצפון ירושלים בחשד לזריקת אבנים... הילד לא עמד לדין והוא שוחרר אחרי האשפוז העצוב והעגום הזה. הרופאים ב'שערי צדק' לא הצליחו להציל את הרגל שלו והוא התעורר בטיפול נמרץ בלי רגל, עם רגל אחת קטועה ורגל שנייה עם קיבוע חיצוני, בקושי יכול להסתובב ולזוז - ילד בן 14 שמתעורר פתאום בסיטואציה כזאת והידיים שלו אזוקות למיטה, שלושה שוטרים לידו. ילד בן 14, מתעורר, בלי משפחה לידו, לא יכול לזוז, אזוק למיטה – אנחנו השתגענו?...

"אם יש מטופל שנמצא בבתי חולים שלנו, תחת האחריות שלנו, יש לנו חובה מוסרית, ערכית וגם הנהלים של משרד הבריאות בנושא הזה - לתת טיפול עם צלם אנוש. ובג"ץ כבר קבע שאסיר לוקחים ממנו את החירות ולא לוקחים ממנו צלם אנוש. ובייחוד בבית חולים, איך אתה יכול להתייחס למטופל בכבוד ולהסתכל אליו בצורה אמפטית ולראות שהוא אזוק בפניך. באופן אינהרנטי, כל הצוות מסתכל עליו כעל משהו פחות וכמשהו אחר בטיפול עצמו... אז את המסוכנים תאזקו, אבל כו-לם אזוקים וזה חייב לבוא מהקהילה הרפואית להגיד, אנחנו לא מוכנים לטפל ככה במטופלים. נקודה".

32:14: "במחלות מעי דלקתיות כיום, עם מגוון הדברים - המיקרוביום, התזונה, הסביבה, יש המון דברים מרתקים, הרבה טיפולים ביולוגיים חדשים – אנחנו יודעים היום ברוב המקרים להכניס את החולים לרגיעה עמוקה מטורפת, שאולי יש להם המחלה אבל הם לא מרגישים חולים, ומבחינתי זה סוג של פריצות דרך קטנות-גדולות שמאפשרות למטופלים לחיות עד גיל 122 ולהגשים את כל החלומות שלהם ולא מרגישים שיש להם נכות".

34:45: כראש הוועדה הפדיאטרית של האיגוד האירופי לקרוהן וקוליטיס, על קווי ההנחיה לטיפול בקרוהן וקוליטיס בילדים

נושאים קשורים:  מגזין,  פודקאסט,  פרופ' דן טרנר,  זכויות אדם,  הרשות הפלסטינית,  בית החולים שערי צדק,  קוליטיס,  מחלות מעי בילדים,  חדשות,  מחלת קרוהן
תגובות
אנונימי/ת
12.12.2019, 19:39

המצור הרפואי הוא כלי פוליטי מגמתי של ממשלות הציונות לדורותיהן. מה שקורה בעזה זה מחנה ריכוז והשמדה, לא פחות.
כבוד והערכה לאנשי רפואה שלא עוצמים עיניים. הקולות האלו חשובים מעצם מעמדם מול אומות העולם.

אנונימי/ת
13.12.2019, 17:39

השימוש הבזוי והדמגוגי שנעשה בביטויים כמו מחנה ריכוז והשמדה מבחיל
בעזה חיים אנשים מבחירתם
כספיהם מושקעים במנהרות טרור נגד אזרחים. ויעש גבול למריים מוזמנים להשתמש
למיטב זכרוני במחנות ריכוז והשמדה הוכנסו אנשים כנגד רצונם. יש גבול לשימוש ציני בהיסטוריה

אנונימי/ת
13.12.2019, 20:34

אתה נפלת על הראש......

אנונימי/ת
13.12.2019, 23:40

התכוונתי לדן טרנר.

אנונימי/ת
15.12.2019, 06:47

ויושבי עזה הם נאצים פחדנים השולחים את ילדיהם וצעיריהם להרוג יהודים ומסתתרים מאחורי נשים וילדים.
מנהיגי עזה משתמשים בכספי תרומות בשווי מאות מיליוני דולרים המגיעים מכל העולם כגון סעודיה נסיכויות המפרץ, האו"ם (בעיקר אונרא), לבניית מנהרות לביצוע הרג ילדים יהודים, רכישת נשק, ייצור נשק, תשלום משכורות למחבלים שרצחו ילדים נשים יהודיים וגברים משכורות עתק.

אילו כספים אלה היו הולכים לרווחת כלל תושבי עזה, עזה הייתה אמורה להיות בירת מזרח התיכון...תפקח עיניים בבקשה ואל תסובב את המציאות לתעמולה ערבית...

20.01.2020, 19:27

"בעזה חיים אנשים מבחירתם"
אוי, אני מקווה שזו סתם טפשות ולא יותר.
גם בבירקנאו אגב לא חיו מבחירה.

12.12.2019, 20:07

איך הגענו למצב בו רופא שנשבע שבועה נכנס לחדר בו אדם אזור למיטתו כמו כלב ואינו דורש להסיר או להקל באופי האיזוק בעת הטיפול הרפואי?

14.12.2019, 21:41

כשייכנס אל אותו הרופא אדם ויודיע לו 'אין לי יכולת לשלם' האם הוא יזרוק אותו כמו כלב או יטפל בו?
שנינו יודעים את התשובה.
כשהרופא הזה ייכנס לאדם שמנסה לרצוח אותו (את הרופא ו/או את ילדיו), הדבר הבסיסי לדאוג שהחולה/פצוע לא יוכל לפגוע בו.

15.12.2019, 06:49

כנראה מדובר במרצח שדמו בראשו.

20.01.2020, 19:29

ילד כרות רגל מנסה לרצוח רופא שמטפל בו? כן. זה משכנע.
רופאים אפסים מתעלמים מזכויות אדם. עדיף שתפשטו את החלוק הלבן ותלכו להיות פקידים בשבס.

13.12.2019, 09:21

כל הכבוד לך ולצוות רופאים לזכויות אדם על הטיפול הרפואי המסור והמחמם את הלב

אנונימי/ת
15.12.2019, 06:51

אדון ואג'די, מי שמפר את זכויות האדם בעזה הם מנהיגי חמאס והג'יאד האיסלמאמי או כל גוף אחר המחנך , המלמד ושולח מרצחים לרצוח יהודים כולל ילדים נשים וטף. לאנשים כאלה אין ולא צריכים להיות זכויות אדם.

אנונימי/ת
13.12.2019, 09:29

תל אביבים הם לא אנשים נהנתנים שיושבים על יאכטות ומרוצים מעצמם. הם עובדים קשה, משלמים מיסים, מתגייסים לצבא, עושים מילואים, מתנדבים עבור אוכלוסיות שונות ובאופן כללי מממנים 25 אחוז מעלויות המדינה. אפשר לעשות דברים טובים בלי לזלזל בתרומה של אנשים אחרים

אנונימי/ת
13.12.2019, 09:32

כתבה פוליטית קיצונית, סהרורית, חסרת הגיון, חסרת בסיס במציאות במסווה של כתבה רפואית.

אנונימי/ת
13.12.2019, 10:11

קראנו שיש ריבוי מחלות פסיכיאטריות והתאבדויות בסורוקה. האם ריבוי מחלות הנפש הגיע גם לשערי צדק? כדאי שמר טרנר יעסוק ברפואה ויבדוק את בוחן המציאות שלו. אחרי הכל הערבים ביהודה ושומרון היו שמחים לשחוט אותו אילו רק יכלו כפי שביצעו באוסלו ובכל מאות השנים בהם שחטו יהודים. קימת אפשרות שמר טרנר אינו יודע היסטוריה או שתחלופת הנפש נדדה מסורוקה לירושלים.

אנונימי/ת
13.12.2019, 19:40

תמנע בבקשה מהשמעת דיעות כאלו פה. מקומך בביבים של יאיר נתניהו ודומיו

20.01.2020, 19:29

כי כל מי שלא דוגל בעליונות אתנית חייב להיות חולה נפש, נכון? הייל לך.

אנונימי/ת
13.12.2019, 10:15

אין לנו אחריות ואפילו שולית על אנשי עזה. יתכבדו לקבל שרותי רפואה במצרים או שאנחנו גם אחראים ל80 מליון המצרים גם.
לגבי האסירים. כל עוד יש מסוכנות ולו הקלה ביותר שיהיו אזוקים. לא רוצה שאנס, לדוגמא יבצע מעשה מגונה במישהוףי שתזדמן לידו בזמן טפול רק כי לרל"א לא זה לא נראה טוב שהוא אזוק.
קל וחומר מחבל ("אסיר בטחוני").

13.12.2019, 10:39

דן טרנר. הערכה רבה ותודה על פועלך. על שאינך עומד מנגד. פועל ומראה דרך להקלת הסבל של בני אדם. סבל ממחלות ופציעות שמוחמר עוד על ידי התעלמות ממסדית ממנו. סבל שמחמיר את המצב של מי שחי במרחב שלנו משני צידי הקו. כל אדם מבינינו שהיה חווה אותו היה מיואש וחסר אונים. ללא קשר למיקום הגיאגרפי או הפוליטי ממנו בא. פעילותך תורמת לשלום, כשיובא ויבוא.
יישר כוח

13.12.2019, 11:00

דן טרנר רופא ואדם כל הכבוד!!

אנונימי/ת
13.12.2019, 11:15

עם הערכה רבה לרגישות האנושית, אסור ליפול למקומות של טיוח ושקרים בשביל לקדם מטרות. לא משנה כמה קדושות:
טרנר לא אמר ולו מילה אחת! שההחלטה על המצור הרפואי היא של הפלסטינים בלבד. מדינת ישראל קיבלה החלטה להפחית מנתשלומים המועברים לרשות את סך הסכומים שהם מעבירים בתור משכורת לטרוריסטים או משפחות טרוריסטים. על הירידה בהכנסות הערבים הגיבו בקיצוץ תקציב- ואיזה תקציב הם הורידו? את תקציב הסיבסוד לטיפולים רפואיים של חולים בישראל. כמסתבר זה התקציב הכי לא הכרחי בעיניהם, כי לשלם לטרוריסטים זה חשוב יותר כמובן... את מחנה ההשמדה בעזה מנהלים הערבים בעצמם לעצמם בציניות פוליטית מזעזעת. עם התקציבים שהם מקבלים מכל העולם הם יכלו לבנות שם גן עדן, אבל הכל הולך לטרור ושחיתויות, בעוד העם שלהם משמש בשר תותחים ופלקט תעמולה וגווע... זו התמונה שמזעזעת באמת.

אנונימי/ת
13.12.2019, 17:40

מדויק לחלוטין

13.12.2019, 20:36

אני מסכים ,נכון !

15.12.2019, 06:53

כל מילה חקוקה בסלע

13.12.2019, 11:37

אתה צודק לחלוטין.

לשלוח טילים מול ילדים זה פשע.
לשלוח מתאבדים לתוך אוכלוסיה זה פשע.
לשלוח מתאבד נוסף שימתין לכוחות ההצלה זה פשע.
לירות טילים מתוך בתי ספר זה פשע.
לשלוח חומרי נפץ בתוך אמבולנסים זה פשע.
לשלוח מחבלים יחד עם חולים זה פשע.

אופססס, טעיתי. סליחה.

מדינה שאיננה מתאבדת, זה פשע.
מדינה שלא עוזרת לאוייביה להתגבר עליה, זה פשע.
מדינה שלא מגישה את הלחי השניה, זה פשע.
מדינה שמנסים יומיום להשמיד אותה והיא לא מוותר על כל השטחים האסטרטגיים שלה, זה פשע.

ככה זה נשמע יותר טוב. נכון?

תגיד, אם יבואו אליך שני ילדים, אחד ישראלי ואחד עזתי, ממי תבקש כסף בעד הטיפול? אל מי תפנה קודם לטפל?
האם לזה שיש סיכוי גבוה שבעוד 15 שנים יהיה בצבא? בעוד 25 שנים ילמד רפואה או מקצוע אחר שיביא תועלת לך, או שתיגש לילד שיש סיכוי סביר שבעוד 15 שנים יםגין בגדר נגדך ונגד המדינה שלך ובעוד 25 שנים ישתדל לפוצץ אותך ואת הילדים שלך?

מדינה שמגדלת אוייבים מתוך אזרחיה, (יהודה איש קריות) ונותנת להם במה, היא המפגרת.
יש לך הרבה חברים ושותפים לדיעה, כמו ד"ר באשר אסאד, ד"ר טיבי ועוד

13.12.2019, 14:29

פר’טרנר וחברים אחרים צודקים. הבעיה שלנו עם הפלסטינאים לא תסתיים כל עוד החינוך של ילדינו והילדים הערבים יהיה על בסיס של שנאה. התמיכה הרפואית האנושית הכספית, בנית מקומות עבודה כדי שתהיה פרנסה לאנשים תשכיח את השנאה ביננו לערבים. זה צעד קטן לאדם וגדול לאנושות.

אנונימי/ת
13.12.2019, 14:29

צדקת בכל מה שאמרת עד המשפטים הבאים:
"תגיד, אם יבואו אליך שני ילדים, אחד ישראלי ואחד עזתי, ממי תבקש כסף בעד הטיפול? אל מי תפנה קודם לטפל?
האם לזה שיש סיכוי גבוה שבעוד 15 שנים יהיה בצבא? בעוד 25 שנים ילמד רפואה או מקצוע אחר שיביא תועלת לך, או שתיגש לילד שיש סיכוי סביר שבעוד 15 שנים יםגין בגדר נגדך ונגד המדינה שלך ובעוד 25 שנים ישתדל לפוצץ אותך ואת הילדים שלך?"
כרופא יש לטפל בכל אדם אם הגיע לטיפולך!

אנונימי/ת
13.12.2019, 17:42

החינוך של ילדנו אינו על בסיס שנאה
החינוך של ילדי שכנינו על בסיס שנאה ודהלגיטימציה
הלו אנחנו קופים המתגוררים בישות

אנונימי/ת
14.12.2019, 14:59

נכון מאוד!

אנונימי/ת
14.12.2019, 14:59

נכון מאוד.

אנונימי/ת
15.12.2019, 06:55

מסכימים לחלוטין.

אנונימי/ת
13.12.2019, 15:03

טרנר , אולי אתה מחשיב את עצמך כרופא גאסטרו מצויין , מעבר לזה אין כל משמעות לדעותיך האישיות בנושאים אחרים , זה כמו שתתחיל לפרשן כדורגל או תהיה שופט במאסטר שף, אין כל יתרון וערך לבליל השטויות שציינת .
לפעמים אני תוהה האם שנאה עצמית פתולוגית מגיעה משיקול דעת מוטעה וקריאת מפה שגויה ? אם כן מקווה שלא נזדקק לשירותך , אבל אם כן כנראה שאמליץ על רופא אמיתי שמתמקד בגאסטרו , ולא בפוליטיקאי שמתחזה לרופא.

אנונימי/ת
13.12.2019, 15:12

המרואיין הינו אדם מסוכן שלא מבחין בין טוב לרע ,
שלא מסוגל לזהות מי הצודק במלחמה נגד הטרור ,
אדם שמתעלם ביודעין מה קברניטי האויב מעוללים לאזרחים שבעמם שלא מתיישרים איתם,
אדם שמתעלם מהעובדה שמי שאחראי לרצח הכי הרבה ערבים הם ערבים,
אעדיף להיות מטופל של מתמחה צעיר ולא של טרנר !!!

20.01.2020, 19:31

פחדן אנונימי. כבוד והערכה לטרנר ולכל מי שלא עומד מנגד. הצד הנכון של ההיסטוריה העצובה של הציונות הזמנית הזו. כתם שחור על הסטוריית העם היהודי.

אנונימי/ת
13.12.2019, 15:14

חשבתי שמגזין זה מתעסק ברפואה ולא בפוליטיקה
כנראה שטעיתי.

אנונימי/ת
13.12.2019, 19:42

רפואה זו גם אנושיות!!

אנונימי/ת
13.12.2019, 15:21

ברל כצנלסון, המנהיג הבלתי מעורער של תנועת העבודה ההיסטורית, כתב כבר ב1936 את הדברים האלו המדברים בעד עצמם:

"היש עם בעמים אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו, הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?... וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו... עד כדי כך שיראה את הגאולה בנאצים הפלשתינאים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח. כל עוד ילד יהודי... יכול לבוא לארץ ישראל ולהידבק כאן בחיידק השנאה העצמית... אל דומי למצפוננו"(ברל כצנלסון 1936).

20.01.2020, 19:32

הנה ערערנו.
הלאה

אנונימי/ת
13.12.2019, 16:17

חובתנו לטפל באוכלוסיית ארצנו ולא באוכלוסיית האויב. שהרשות של המתנחלים הערביים תדאג לבריאותם , אחרת שיצאו לטיפול דרך מצריים למדינת מולדתם או לכל אחת מארצות ערב.

כל הכבוד לדן טרנר. מעריך מאד את פועלו, בעיקר בימים קשים אלו של הסתה וגזענות.

13.12.2019, 20:41

הפלסטינים הינם אויב נחרץ,מטרתם להשמידנו. ב"רשעות הפלסטינים " מחנכים בבתי הספר ובטלויזיה לשנוא אותנו ולרצוח אותנו. הם משלמים כסף רב למחבלים ומרצחים. לא מגיע להם שום טיפול רפואי.וכבר שנו חז"ל מי מי שמרחם על אכזרים, הוא יתאכזר לרחמנים.אני תוהה כיצד זה שאתה גר בהתנחלות ועוד בבית חולים הנחשב דתי.

13.12.2019, 20:42

ועובד בשערי צדק , בי"ח הנחשב לדתי.

אנונימי/ת
14.12.2019, 11:59

חבל שההסתה הגזענית מחלחלת לאתר של רופאים שאמורים לעסוק רק במקצועם- עזרה וחמלה לחולים

14.12.2019, 06:23

טיפול עולה כסף. כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר.
מימי חיים רמון אני כמו כל העובדים הפרירים משלם בנוסף למיסים גם מס בריאות גבוה.
למה אני צריך לממן את תושבי השטחים ואת העזתים? שיחפשו מי שינענע אותם. מקרה הדייג שהתעוור בירי, מקרה פרטי. מי שיש לו כסף מקבל גם בישראל טיפול הולם. גם מעזה וגם מתיז א ל נאבּי.
אני הרי משלם מס בריאות, וביטוח בריאות דרך העבודה.
מקבל מינימום של החזר כשאני זקוק ומבצע תהליך רפואי.
ליצמן קידם לאנשיו קידום תורים, אפילו סגר לאחד מחבריו קומה שלמה.
למה אתה לא מלין על השחיתות שאני מתאר?
בעזה ובשטחים יש (האמת לא בדקתי) שרי בריאות. הם עניים, So what
יש פרסומים שגם רופאים שעוזרים בארצות נחשלות נפגעים ומרצחים, לא מקרה שגב גונן.
במקום לבזבז זמנך על טיפול באזרחים ולא בארץ, תקדיש מזמנך ומנסיונך לטיפול באזרחי ישראל וגם לצוות שאתם יוצאים בשליחויות לארצות אחרות.

אנונימי/ת
14.12.2019, 12:18

רבותי מישהו לוקח צד מבלי להציג את התמונה כולה. אנחנו מדינה במלחמה ויש לנו אויבים. האויבים שלנו פוצצו אוטובוסים, מסעדות, בתי מלון, אלפי נפגעים ישראלים. האויבים שלנו עדיין פועלים בתכנון טרור קשה, והרבה פעילות טרור "מושתק תקשורת" כל יום עשרות פעמים, בקבוקי תבערה אבנים (כן, אבנים הורגות ופוצעות) ומבעד לכל האש והעשן של מהלחמה מתגלה הצדיק. איך חולה מאבד עינים מכדורי גומי, בוודאות כמעט גמורה לא היה במכולת באותו הזמן. . לגבי הטיפול בבתי החולים
מניסיון: חולה מעזה אמור להגיע לבית חולים ישראלי. תיאום מול הישראלי 1. צריך אישור חמאס 2 . אחרי אישור חאמס אישור רשות. 3. קבלת אישור רשות צריך אישור חוזר חמאס 4. אם המטופל בלי קשר חמאסי או בעיה ברשות, אין אישור.
בנוסף, חייב לציין שכעובד בית חולים הנמצא ליד עזה. עשרות פעמים נתקלתי במקרים של חולים מעזה המועברים לבתי חולים במרכז הארץ לאחר תיאום עוברים תהליך של פגיעה בזדון במעבר מחסום החמאס בדרך לישראל. דוגמא: תינוק עם זונדה לקיבה 5 חודשים מוזן דרך הפה במחסום נחנק ומגיע כמעט מת למיון שלנו. ילדה עם טרכאוסטומיה קבוע עם פתח צר במיוחד הקנולה נתלשת מבלי להשאיר פתח ברור.
כל אילו מגיעים למחסום הישראלי, מעולים על אמבולנס במצב אנוש וניצלים לאחר טיפול מסור ומסיבי. רבותי, אנחנו במלחמה,ישראל נלחמת על חייה וכל גילוי "יפי נפש" הפועל נגדנו מחליש את יכולתו לעמוד בלחצים אדירים המופעלים עלינו על ידי גורמים ביריוניים הממומנים בכספים זרים.

14.12.2019, 15:51

פרופ' דן טרנר, תודה על היותך אדם הרגיש למצוקות הזולת ולזכויות האזרח ללא כל הקשר פוליטי. יישר כוח למאמציך ואומץ ליבך.

אנונימי/ת
15.12.2019, 02:15

הרעיון לסרב לטפל במחבלים אזוקים דווקא נשמע לי קוסם למדי.

אנונימי/ת
15.12.2019, 06:59

מתביישת ברופאים מזוכיסטים ופסיכופטים ייהודים וערבים המסלפים את המציאות הקיימת בעזה ונותנת יד לטרוריסטים להמשיך ולהתקיים באצטלה של זכויות אדם. מעוררים גועל, בעיקר היהודים שבניהם.

אנונימי/ת
15.12.2019, 09:24

טרנר, אתה מבין בגסטרו? יופי! אז תתמקד במה שאתה מומחה בו,
תשתדל לא להתבטא בנושאים אחרים שאינך מבין בהם....

אנונימי/ת
15.12.2019, 09:24

טרנר, אתה מבין בגסטרו? יופי! אז תתמקד במה שאתה מומחה בו,
תשתדל לא להתבטא בנושאים אחרים שאינך מבין בהם....

אנונימי/ת
15.12.2019, 14:12

פרופ' טרנר, תודה על היותך אדם ורופא הפועל למען זכיות האדם.

15.12.2019, 17:58

מוטב שהפרופסור הנכבד יעסוק בתחום בו הוא בקיא ,בקוליטיס ולא יביע את דעתו הלא מלומדת על סיטואציות הנוגעות לבטחון שוטף ועוד .
לא יעלה על הדעת שחייל צה"ל יכתוב מאמר שיעסוק בדרכי הטיול בקוליטיס משתי סיבות האחת היא שאין לו מושג מה זה קוליטיס והשניה היא שאין לו במה חינמית עליה יוכל לפרוס את כל ה CV שלו ואת קורות חיו .
שהפרופסור הנכבד יעסוק בעניינים בהם הוא בקיא .
לא הייתי רוצה שחייל צה"ל יטפל במחלותי ובמחלות בני משפחתי ואיני רוצה שהפרופסור הנכבד ישמור עלי וייתן לי עצות ביטחוניות .
על זה נאמר "סייג לחכמה שתיקה"

15.12.2019, 18:09

לדעתי עיתון הרפואה צריך לשלוח את הפרופסור הנכבד לכיכר רבין לפגוש את חבריו ולא לתת לו במה עליה אנו הרפאים שילמנו במיטב כספנו

אנונימי/ת
16.12.2019, 09:39

אכן כואב הלב לראות כיצד מליוני בני אדם ברשות הפלסטינית ביהודה ושומרון וברצועת עזה (שהנה כזכור שטח שנכבש מידי הרשות על ידי ארגון טרור שרצח את פקידי הרשות השונים עם הכיבוש).
צריך לזכור שאיכות הטיפול הרפואי הנה נגזרת של השלטון. במקום בו השלטון אינו מתפקד , הטיפול הרפואי נפגע (ראה מדינת ישראל ). אי התפקוד של הרשות הפלסטינית איננו גזירה משמיים ואף לא גזירה ציונית מירושלים. אי התפקוד נובע בעיקר מחוסר הרצון להקים מדינה ברת קיימא בשטחים המוסכמים דה פקטו על ידי כולם. למרות זאת לא עלינו כרופאים מוטלת האחריות לברר מי האשם. אנחנו כרופאים צריכים ואף מחויבים לסייע ככל האפשר.