לקהל הרחב

דגשים וחידושים בנושא הטיפול באסתמה

אסתמה היא מחלה כרונית עם מגוון דרגות חומרה. לא כל החולים זקוקים לטיפול קבוע, אולם למי שהומלץ לו על טיפול מניעתי, חשוב להתמיד: להימנע מעישון, לקבל חיסון שפעת מידי שנה, ולקחת את הטיפול הקבוע בצורה רציפה ונכונה

אסתמה (קצרת הסימפונות) נפוצה מאוד בעולם המערבי: הערכות הן כי כ 7% מאוכלוסיית הבוגרים סובלים מאסתמה בדרגת חומרה זו או אחרת. אסתמה היא מחלה כרונית, הנובעת מהיצרות התקפית של השריר בדפנות הסימפונות, המוליכים אויר אל הריאות. הביטוי של אסתמה מגוון : קוצר נשימה (בדרך כלל במאמץ), התקפי שיעול, ולעתים גם שיעול ליחתי. אסתמה נפוצה בשילוב עם תופעות אלרגיות אחרות (כמו אקזמה, קדחת השחת) והנטייה האלרגית קורית במשפחות. היום ידוע כי קיימות צורות נוספות של אסתמה, המופיעות בגיל מבוגר וקשורות בהשמנה.
רוב חולי האסתמה מוגדרים כחולים קלים, עם מחלה בשליטה טובה וביטויים לפרקים- "התקפים". אולם קיימים חולי אסתמה שסובלים מתסמינים מידי יום ואף נזקקים לאישפוז וטיפול בחדרי מיון לעיתים. הטיפול באסתמה הוא טיפול מדורג – "מהקל אל הכבד", ונקבע על ידי חומרת התסמינים של המטופל ויעילות טיפולים קודמים.
לכל חולי האסתמה חשוב מאוד להימנע מגורמים העשויים להוביל להתקף. כאלו הם עשן סיגריות, זיהום אויר, ומחלות זיהומיות . על כן המלצה גורפת לכלל חולי האסתמה היא להימנע מעישון, ולהתחסן כנגד שפעת מידי שנה. חולי אסתמה קשים מומלץ לחסן גם כנגד דלקת ריאות חיידקית. כמו כן בשנים האחרונות ידוע כי מומלץ לחולי אסתמה לבצע פעילות גופנית באופן סדיר, ולא להימנע מפעילות גופנית.
בחולים החווים תסמינים כפעמיים או יותר בשבוע, קיימת המלצה למתן טיפול קבוע במשאף סטרואידלי משולב עם מרחיב סימפונות. משאפים אלו מכילים תרופה סטרואידלית במינון נמוך מאוד- מספיק כדי למנוע התקפים, אולם קטן מכדי לגרום לתופעות לוואי שסטרואידים במינון גבוה עלולים לגרום. הוכח כי משאפים סטרואידלים יעילים במניעת התקפים ואפילו מצילי חיים! . הדבר החשוב ביותר בטיפול באסתמה הוא התמדה: לזכור לקחת את המשאפים בקביעות ולא להפסיק אם מרגישים טוב. חשוב להדגיש כי טיפול באסתמה, למי שצריך, הוא כמו טיפול בכל מחלה כרונית אחרת, כמו סוכרת או יתר לחץ דם. לא מומלץ להפסיק טיפול כאשר המחלה מתייצבת, כי אז יש סיכון להחמרה. כמו כן חשוב לוודא כי השימוש במשאף נעשה בצורה נכונה. לשם כך כדאי לקבל הדרכה על השימוש במשאף- מהרופא/ה, אח/ות או רוקח/ת. לרוב חברות התרופות קיימים עלוני הדרכה וסרטונים באינטרנט, המדגימים את השימוש הנכון במשאף.
חלק מהחולים זקוקים לטפולים מתקדמים באסתמה. לחולים אלו יש בשורה של ממש בשנים האחרונות, עם כניסתם של תכשירים רבים ומגוונים לטיפול קבוע באסתמה. כאלו הם משאפים שמכילים תרופה מסוג אנטי- מוסקריני ארוך טווח, הניתנים פעם ביום. יעילות תכשירים אלו הוכחה לחולי מחלת ריאות חסימתית כרונית (שנגרמת בדרך כלל מעישון) אולם לאחרונה הוכחה כיעילה גם לחולי אסתמה. התרופה מאושרת בסל התרופות לחולי אסתמה כטיפול נוסף, בחולים שמשאפים סטרואידליים משולבים לא מספיקים על מנת להשיג איזון.
עוד תכשירים לחולי אסתמה הם תכשירים "ביולוגיים" הניתנים בזריקות. אלו הם נוגדנים המיוצרים בהנדסה גנטית ויש להם פעילות נוגדת כנגד חלבונים של הגוף, המשתתפים בתהליך האלרגי הגורם לאסתמה. תכשיר מסוג זה הקיים בשוק מאושר לחולי אסתמה אלרגית, וניתן בזריקה תת עורית פעם בשבועיים עד פעם בחודש. בחולים עם אסתמה אלרגית קשה, טיפול בתכשיר זה עשוי להביא לשיפור של ממש בתדירות ההתקפים ובקוצר הנשימה. תרופות ביולוגיות נוספות לטיפול באסתמה הם נוגדנים כנגד אינטרלאוקין-5, חומר המתווך דלקת אלרגית. לאחר שהשיגו יעילות מאוד מרשימה במחקרים קליניים, התרופות קיבלו אישור בארה"ב ובאירופה ונמצאות בשימוש שגרתי. תרופות נוגדות אינטרלאוקין-5 נכנסו בשנים האחרונות לסל הבריאות בחולים אשר יש להם ריבוי תאי דם "אאוזינופילים", ואשר למרות התמדה בטיפול קבוע במשאפים, חווים שתיים או יותר החמרות של אסתמה שהצריכו טיפול בסטרואידים. טיפולים מתקדמים אלו מאושרים לשימוש כתוספת לטיפולים הקיימים ואינם באים להחליפם.
לסיכום, אסתמה היא מחלה כרונית עם מגוון דרגות חומרה. לא כל החולים זקוקים לטיפול קבוע, אולם למי שהומלץ לו על טיפול מניעתי , חשוב להתמיד: להימנע מעישון, לקבל חיסון שפעת מידי שנה, ולקחת את הטיפול הקבוע בצורה רציפה ונכונה. בתנאים אלו רוב חולי האסתמה יכולים לנהל אורח חיים פעיל ובריא כולל פעילות ספורטיבית.
*ד"ר מיכל שטיינברג היא מומחית למחלות ריאה, מרכז רפואי כרמל, חיפה

נושאים קשורים:  אסתמה,  קצרת הסימפונות
תגובות