• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
סוכרת

השמנת יתר בגיל המבוגר – ההשפעה של ירידה במשקל על מרקרים קרדיווסקולריים ונטילת תרופות

מחקר מצא כי הפחתה במשקל בגיל מבוגר, בעיקר באמצעות דיאטה שכוללת כמות קלוריות מאוד נמוכה, יכולה להוביל לשיפור במרקרים קרדיווסקולריים ואף להפחתה בחלק מהתרופות לסכרת וליתר לחץ דם

24.11.2019, 17:21

השמנת יתר מחמירה את הנטייה בגיל המבוגר למחלות קרדיווסקולריות ולסכרת. אנשים בגיל מבוגר רגישים יותר לתופעות לוואי של תרופות. ירידה מכוונת במשקל, במבוגרים עם השמנת יתר, הדגימה שיפור במרקרים קרדיווסקולריים וגליקמים. ההשפעה של ירידה מהירה במשקל על מרקרים אלו, באמצעות דיאטות שכוללות כמות קלוריות מאוד נמוכה, לא הוערכה בעבר בקבוצת מטופלים זו.

במחקר שנערך במשך 12 שבועות, משתתפים עברו חלוקה רנדומלית לאחת מ-3 קבוצות: תזונה בריאה, דיאטה דלת קלוריות או דיאטה שכוללת כמות קלוריות מאוד נמוכה. בכל הקבוצות שולבה גם פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע. ההשפעה של התערבויות אלו על השינויים במשקל, בלחץ הדם, בשומנים, ברמת הגלוקוז, ברמות ההמוגלובין A1c, במרקרים של דלקת, בתרופות לסכרת ובתרופות הקרדיווסקולריות, נמדדו.

הירידה במשקל שנצפתה הייתה 3.7% בקבוצת התזונה הבריאה, 5.1% בקבוצת הדיאטה דלת הקלוריות ו-11.1% בקבוצת הדיאטה שכללה כמות קלוריות מאוד נמוכה. נצפה שיפור משמעותי ברמות ההמוגלובין A1c בכל הקבוצות, אך השיפור המשמעותי ביותר נצפה בקבוצת הדיאטה שכללה כמות קלוריות מאוד נמוכה (0.07% ± 0.18 בקבוצת התזונה הבריאה, 0.06% ± 0.18 בקבוצת הדיאטה דלת הקלוריות ו-0.13% ± 0.59 בקבוצת הדיאטה שכוללת כמות קלוריות מאוד נמוכה). דפוסים דומים נצפו ברמת הכולסטרול הכוללת ( 0.13 ± 0.15 מילימול לליטר, 0.21 ± 0.11  מילימול לליטר ו- 0.53 ± 0.13 מילימול לליטר, בהתאמה; (P = 0.047, ברמות הטריגליצרידים (0.35 ± 0.13 מילימול לליטר, 0.20 ± 0.10 מילימול לליטר ו-0.51 ± 0.09 מילימול לליטר, בהתאמה; P=0.011) ובלחץ בדם הסיסטולי (9 ± 2 מילימטר כספית, 2 ± 3 מילימטר כספית ו-14 ± 3  מילימטר כספית, בהתאמה; P=0.025). כמו כן, לא היו הבדלים בין הקבוצות ברמת הגלוקוז בצום, רמות הכולסטרול מסוג ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL), רמות הכולסטרול מסוג ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) והמרקרים הדלקתיים. הפחתה בתרופות לטיפול בסכרת או בתרופות לטיפול ביתר לחץ דם נעשו ב-4 מתוך 29 המטופלים בקבוצת התזונה הבריאה, ב-7 מתוך 36 המטופלים בקבוצת הדיאטה דלת הקלוריות וב-16 מתוך 37 המטופלים בקבוצה עם הדיאטה שכללה כמות קלוריות מאוד נמוכה (P=0.017).

מסקנת המחקר הייתה כי הירידה המשמעותית במשקל שנצפתה בקבוצה שצרכה דיאטה שכוללת כמות קלוריות מאוד נמוכה שיפרה מספר מרקרים שהינם גורמי סיכון קרדיווסקולריים, למרות ההפחתה בטיפול התרופתי. לטענת החוקרים, ירידה במשקל הינה שיטת טיפול שלא נמצאת מספיק בשימוש לניהול סיכונים קרדיווסקולריים בגיל המבוגר ויש לתת עליה את הדעת.

מקור: 

Haywood C. J. et al. (2019) Clinical Obesity. 9, e12316

נושאים קשורים:  סוכרת,  יתר לחץ דם,  הגיל המבוגר,  דיאטה,  קלוריות,  מחקרים,  סיכון קרדיווסקולרי
תגובות
25.11.2019, 23:44

ברור שדיאטה היא הכלי המועיל ביותר לכל הבעיות של סוכרת יל"ד וארועים לבביים ומוחיים אבל לצערנו חברות התרופות לא רוצים שהציבור ידע זאת והרופאים משתפים פעולה איתם רופא טוב לא ממהר לתת תרופות אלה ממליץ בעיקשות על אורח חיים של דיאטה יש לזה תוצאות מפליאות

אנונימי/ת
15.12.2019, 23:03

אתה לא בעניינים:
דווקא יש תרופות חדשות כמו Liraglutide ו-Semaglutide שמביאות לירידה חדה במשקל (יחד עם עלייה בסיכון למלנומה וסרטן הלבלב) ומשווקות ע"י אנדוקרינולוגים.
יש בלונים ושרוולים שמוחדרים לקיבה באנדוסקופיה שמביאים לירידה במשקל (אבל עלולים להביא לקרע בקיבה) ומשווקים ע"י גסטרואנטרולוגים.
וכמובן יש גם ניתוחים בריאטריים שמשווקים ע"י כירורגים כלליים (כמו כל ניתוח גדול במקרים נדירים כוללים תמותה ניתוחית וסיבוכים אחרים, כמו כן הספרות מראה על עלייה קטנה בשיעור ההתאבדויות בקרב המנותחים) ומביאים לירידה החדשה והעקבית ביותר במשקל.
וכמובן יש גם דיאטות אגרסיביות מובנות (VLCD) כמו Optifast של Novartis (לא משווקת בישראל) שמשווקות ע"י הדיאטניות.

עם זאת, הבעיה העיקרית בירידה במשקל היא שימור ההישג, ולמעט ניתוחים בריאטריים אין ראיות טובות שאף אחת מהשיטות האלה מביאה לשימור ההישג בטווח הארוך, מה שהכרחי על מנת ליהנות מהתועלת הבריאותית של ירידה במשקל.

עד אז, עדיף לתת לשמנים תרופות וטיפולים שמשפרים את מצבם הבריאותי כפי שהם, תרופות נגד יל"ד, סוכרת, דיסליפידמיה, מחלות לב, צרבת וטיפולים לדום נשימה בשינה, בין היתר.

26.11.2019, 09:37

כן, יש גם מחקר שמצא שהאור בצהריים יותר חזק מהאור בחצות.
ולכן צריך לעודד רופאים להמליץ לאנשים להרכיב משקפי שמש בצהריים ולהסיר אותם בלילה.

02.12.2019, 09:06

תודה על הכתבה
אם הכותרת השמנת יתר בגיל המבוגר - אז מה ממוצע הגילאים!!

15.12.2019, 20:26

מחקר לאורך 12 שבועות לבדיקת המדדים שנצפו במחקר הוא קצר מידי על מנת לקבל מסקנות לגבי השפעות לטווח הארוך. מומלץ לעקוב אחר שלוש הקבוצות לאורך זמן ואיך לשמר את המוטיבציה של הקבוצה עם הדיאטה דלת הקלוריות.