חדשות

הר"י מצטרפת למאבק בבג"ץ נגד שיווק ופרסום סיגריות אלקטרוניות

ההסתדרות הרפואית הודיעה על תמיכתה בעמדת משרד הבריאות כי יש לדחות את העתירות לבג"ץ שהגישו חברות הטבק נגד החרגת סיגריות אלקטרוניות מהחוק האוסר פרסום ושיווק מוצרי טבק לעישון

שימוש בסיגריה אלקטרונית. צילום אילוסטרציה

ההסתדרות הרפואית הגישה השבוע בקשה להצטרף כידיד בית המשפט במסגרת עתירת חברות הסיגריות האלקטרוניות לבג"ץ נגד משרד הבריאות וכנסת ישראל. הר"י ביקשה שבדיון היא תוכל להציג את עמדתה המקצועית, התומכת בעמדת משרד הבריאות.

הבקשה התומכת בעמדה שיש לדחות את העתירות שהגישו חברות הסיגריות כנגד חוקתיות החוק האוסר פרסומת ומטיל הגבלות על שיווק מוצרי טבק לעישון, ושעל פי עמדתן של חברות הסיגריות האלקטרוניות יש להחריג אותן מהחוק הזה, הוגשה באמצעות הקליניקה החדשה לקידום הזכות לבריאות במרכז הבינתחומי הרצליה, על ידי עו"ד רותי הוסטובסקי, העומדת בראשה.

לבקשה צורפה חוות דעתם המפורטת של פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר יעל בר זאב ופרופ' חגי לוין, מומחים בתחום בריאות הציבור.

חוות הדעת קובעת באופן חד משמעי כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות (סיג"א) גורם נזק בריאותי למשתמשים. לאור הסכנה לבריאות הציבור ובהתאם לעקרון הזהירות המונעת, המומחים ממליצים להמשיך במדיניות משרד הבריאות וכנסת ישראל המתייחסת לסיג"א בצורה דומה למוצרי טבק ועישון אחרים ולהימנע מהחרגת סיג"א בחוק המטיל איסור פרסומת והגבלת שיווק מוצרי טבק ועישון. איסור פרסום גורף על מוצרי טבק וסיג"א הכרחי כדי להקטין את אוכלוסיות המעשנים וכן כדי למנוע הצטרפות של אוכלוסיה צעירה למעגל המעשנים בישראל, ובכך להציל חיים.

יתר על כן, הסבירו מחברי חוות הדעת, יש צורך לבחון בדחיפות את הצורך ביישום צעדים נוספים להגנה על בריאות הציבור בישראל מפני מוצרי טבק ועישון.

הבקשה, מסרה דוברות הר"י, היא המשך ישיר למעורבות העמוקה של ההסתדרות הרפואית במשך שנים למיגור תופעת העישון בישראל ולמען בריאות הציבור.

מאיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית נמסר עוד: "בהמשך לעדכונים מסוף השבוע האחרון, אנו עוקבים בדאגה אחרי החקירה של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) והפרסומים המדעיים אחרי תמותה ותחלואה נשימתית חמורה הקשורות לשימוש בסיגריות אלקטרוניות.

"חקירה זאת מצטרפת להכרזה כי סיגריה אלקטרונית היא מגיפה בקרב בני נוער, המסכנת את בריאות הציבור. הסכנה רבה אף יותר בישראל, כיוון שאצלנו חסרים צעדים חיוניים להגנה על בני נוער מהניסיון של חברות הטבק להכניס אותם למעגל ההתמכרות והמוות. 8,000 ישראלים מתים כל שנה מנזקי הסיגריות.

"בממשלה הבאה אנו זקוקים לשר בריאות הפועל למען הגנה על בריאות הציבור, ולא לכזה שפועל בהתאם לאינטרסים של חברות הטבק וחוסם יישום המלצות של אנשי המקצוע במשרד הבריאות", ציינו. "אנו חייבים ליישם בדחיפות  בישראל צעדים חיוניים ומוכחים למניעת סיכון בני נוער בישראל משימוש במוצרי טבק ועישון: הקמת יחידה מרכזית למאבק בנזקי הטבק; העלאת איסור המכירה לגיל 21; אכיפת איסור המכירה לקטינים; רישוי נקודות מכירה ואיסור מכירה בסמוך למוסדות חינוך; אזהרות גרפיות על החפיסות; מיסוי הסיגריות האלקטרוניות, ואיסור הוספת טעמים.

"באופן מיידי יש צורך בניטור השימוש בסיגריות אלקטרוניות בישראל ובמעקב פעיל אחרי אירועי תחלואה חריגים הקשורים לסיגריות אלקטרוניות".

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות אידוי,  מחלת המאיידים,  בג"ץ,  הר"י,  פרופ' נדב דוידוביץ',  ד"ר יעל בר-זאב,  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  חוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק
תגובות