פסוריאזיס

סולם תסמיני הספחת (PSS) נמצא תקף ומהימן בהערכת החולים לפני ואחרי טיפול

בניתוח כמותני ואיכותני זה ניסו החוקרים לאמת את תוקפו ומהימנותו של סולם תסמיני הספחת (PSS) בקרב חולי פסוריאזיס בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה

בדיקה שנתית בארה"ב, יחסי רופא חולה (צילום: אילוסטרציה)

ספחת (פסוריאזיס) היא מחלת עור דלקתית כרונית. מטרתו של מחקר זה הייתה לבסס את תוקף התוכן ולהעריך את המרכיבים הפסיכומטריים של סולם תסמיני הספחת (Psoriasis Symptoms Scaleי[PSS]) בקרב מטופלים הסובלים מספחת בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה.

סולם תסמיני הספחת הוא שאלון בן שמונה חלקים הנועד למילוי על ידי המטופלים, שמעריך תסמינים (גרד, כאב, תחושת דקירות, תחושת שריפה) סימנים (אודם, קשקשת, סדקים), ואי נוחות. תוקף התוכן בוסס במהלך ראיונות שנערכו עם חולי ספחת (14 מטופלים). ניקוד התסמינים והסימנים לפי שאלון ה-PSS הוערך מבחינת מהימנות, תוקף והתגובתיות בעזרת נתונים מניסוי קליני בתחום הספחת (205 משתתפים).

המטופלים אישרו את תוקף התוכן של השאלון. שאלון ה-PSS היה מובן ורלבנטי. מדד המהימנות אלפא על שם קרונבאך (Cronbach's alpha) היה 0.84 עבור התסמינים, ו-0.86 עבור הסימנים, מה שהדגים מהימנות פנימית עקבית. מהימנות של מבחן-מבחן חוזר אומתה אצל מטופלים לפני שקיבלו את תרופת המחקר (מקדם מתאם תוך-קבוצתי [Intraclass coefficient]י0.82 לתסמינים, 0.81 לסימנים). שני סוגי התוקף שנבדקו (Convergent validity, discriminant validity) הודגמו במצב הבסיס ובשבוע 16 על ידי התאמות ברמה גבוהה (ערך המקדמים 0.50 ומעלה) בין הניקוד לפי PSS לתסמינים וסימנים, לבין סולם אחר המעריך איכות חיים, תסמינים והרגשות של חולי עור (Dermatology Life Quality Index total and symptoms and feelings). התאמות ברמה חלשה (מקדמים קטנים מ-0.30) נמצאו עם שאלון אחר המכיל 36 רכיבים ומעריך תפקוד נפשי (Short Form-36 Mental Component Summary). הניקוד לתסמינים ולסימנים עלה בקנה אחד עם השינויים הקליניים (P<0.001).

החוקרים הסיקו ששאלון PSS לתסמיני וסימני ספחת מהווה כלי הערכה מתוקף ומהימן של תסמינים וסימנים המדווחים על ידי המטופלים, והינו יעיל גם בהערכת יעילות הטיפול.

מקור: 

Armstrong, AW. et al. (2019). Journal of Dermatological Treatment. doi: 10.1080/09546634.2019

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  סולם תסמיני הספחת,  PSS,  מחקרים
תגובות