HIV

כיצד קנאביס רפואי משפיע על נשאי HIV המטופלים בכאב כרוני עם אופיאטים?

מחקר זה בדק האם וכיצד צריכת קנאביס רפואי על ידי חולי HIV המטופלים בקביעות עם אופיאטים עבור כאב כרוני, משפיעה עליהם מבחינת הכאב, מינון האופיאטים והעומס הנגיפי

מריחואנה רפואית (צילום: אילוסטרציה)

קנאביס רפואי הינו חוקי ב-29 מדינות בארצות הברית ובמחוז קולומביה. כאב כרוני ונשאות של נגיף הכשל החיסוני האנושי (HIV) הם שני מצבים רפואיים עבורם ניתן לקבל קנאביס רפואי. כאב כרוני הינו נפוץ בקרב אנשים שחיים עם HIV. מטרתו של מחקר זה הייתה לבחון את השימוש בקנאביס והקשר שלו לכאב, מינון אופיאטים ודיכוי נגיפי של HIV בקרב נשאים המטופלים כרונית עם אופיאטים.

נשאי HIV המטופלים כרונית עם אופיאטים גויסו לאוכלוסיית עוקבה של שיכוך כאבים יעיל במרפאות HIV. משתנה החשיפה העיקרי היה שימוש כלשהו בקנאביס ב-12 החודשים האחרונים. התוצאים הראשיים היו שימוש שגוי באופיאטים (ניקוד 9 ומעלה במדד העדכני לשימוש שגוי באופיאטים [Current Opioid Misuse Measure]), ומינון האופיאטים (השקול למינון מורפיום יומי). דיכוי העומס הנגיפי של HIV (פחות מ-200 עותקים/מיקרוליטר), וחומרת הכאב והמידה בה הוא מפריע (שהוערכו בעזרת שאלון ייעודי - Brief Pain Inventory) הוגדרו כתוצאים לבחינה.

מתוך 166 המשתתפים במחקר, 65% היו גברים, 72% היו שחורים, ול-89% היה עומס נגיפי שאינו ניתן לגילוי. לא נמצאו קשרים מובהקים בין שימוש נוכחי בקנאביס לבין שימוש שגוי באופיאטים, מינון האופיאטים או כאב. שימוש נוכחי בקנאביס היה קשור לסיכוי גבוה פי 3.03 לעומס נגיפי הניתן לזיהוי (רווח בר-סמך 95%, יחס סיכויים 1.11-8.31, P=0.03), תוך התאמת התוצאות לתסמיני דיכאון ושימוש בחומרים אחרים.

החוקרים הסיקו שלא נמצא קשר בין שימוש בקנאביס לבין שימוש שגוי באופיאטים, מינון האופיאטים או הכאב. מניתוח הנתונים עלה ששימוש נוכחי בקנאביס היה קשור לסיכוי גדול פי שלושה לנוכחות עומס נגיפי הניתן לגילוי. מחקר זה מספק תובנות על השלכות אפשריות של שימוש בקנאביס על ידי נשאי HIV הסובלים גם מכאב כרוני.

מקור: 

Merlin, J. et al. (2019). Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes. doi: 10.1097/QAI.0000000000002119

נושאים קשורים:  HIV,  כאב כרוני,  קנאביס רפואי,  מחקרים
תגובות