• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

מחקר חדש גילה כיצד שומן חום עשוי להגן מפני סוכרת והשמנת יתר

הבנת תפקידה של רקמת שומן זאת, המגנה מפני היפותרמיה, עשויה להוביל לפיתוח תרופות חדשות לטיפול בהשמנת יתר ובסוכרת סוג 2

תאי שומן חום. אילוסטרציה

צוות מחקר מאוניברסיטאות קליפורניה בסן פרנסיסקו ורטגרס בניו ג'רסי דיווח בשבוע שעבר ל-Nature כי גילה כיצד רקמת "שומן חום" – הידועה גם בשם Brown adipose tissue – עשויה לסייע להגן על הגוף מפני סוכרת והשמנת יתר. ממצאי המחקר מוסיפים הבנה בדבר תפקידה של רקמת שומן זאת בבריאות האדם והם עשויים להוביל לפיתוח תרופות חדשות לטיפול בהשמנת יתר ובסוכרת סוג 2.

שומן חום הוא אחד משני סוגי רקמות השומן בגופם של יונקים ובני אדם יחד עם רקמת שומן לבן. רקמה זו נפוצה במיוחד בתינוקות ובחיות בתרדמת חורף. רקמה זו מחממת את גופם של יונקים בדומה לתגובת הצמרמורת שיש ביצורים חיים אחרים ובכך מגנה מפני היפותרמיה.

בשונה מאדיפוציטים - תאי שומן של שומן לבן, הכוללים רק טיפת ליפיד אחת - תאי השומן החומים כוללים טיפות רבות וקטנות של ליפידים ומספר רב יותר של מיטוכונדריה, עובדה המקנה לרקמה זאת את צבעה החום. רקמת שומן חום כוללת גם יותר נימים מרקמת שומן לבן. קיימת קורלציה בין פעילות הרקמה לבין רזון.

לבני אדם יש מעט מאוד גרמים בגוף של רקמת זאת באזורים כמו צוואר, כליות, עצמות העורף ועמוד שדרה. הרקמה "נכנסת לפעילות" בעת טמפרטורות נמוכות, כאשר השומן החום עושה שימוש בסוכר ובשומן מהדם כדי לייצר חום בגוף.

המחקר החדש מצא כי שומן חום עשוי לסייע להליך סינון וסילוק שרשראות של חומצות אמינו (BCAA) מהדם. החומצות Leucine isoleucine ו-valine נמצאות במזונות כמו ביצים, בשר, דגים, עוף וחלב אבל גם בתוספים שנוטלים ספורטאים והמעוניינים לבנות מסת שרירים. בריכוזים נורמליים בדם, חומצות אמינו אלו חיוניות לשמירה על בריאות טובה. בכמויות גדולות, הן נקשרות להופעת סוכרת ולהשמנת יתר. החוקרים מצאו כי בקרב אנשים עם כמות נמוכה של שומן חום או ללא רקמה זאת, פחתה היכולת לסלק את ה-BCAA מהדם, מה שעלול להוביל להתפתחות השמנת יתר וסוכרת.

במחקר זה גם נפתרה סוגיה שנחשבה לתעלומה במשך יותר מ-20 שנה ונוגעת לשומן החום: כיצד ה-BCAA חודר למיטוכונדריה שמייצרת את האנרגיה והחום בתאי הגוף? החוקרים גילו עתה שקיים חלבון שלא היה ידוע עליו עד כה – SLC25A44 כך סומן – והוא שולט בקצב שבו השומן החום מסלק את חומצות האמינו מהדם ועושה שימוש ליצירת האנרגיה והחום.

"המחקר שלנו מספק הסבר לפרדוקס לגבי ה-BCAA וכיצד בתוספים שלו קיים פוטנציאל יתרונות עבור אלה שמפעילים את השומן החום, כמו אנשים בריאים, לעומת אלה שבהם הוא עלול להזיק, ביניהם זקנים, אנשים עם השמנת יתר וסוכרת", הסביר שותף לכתיבת דו"ח המחקר, פרופ' לברוס סידוזיס (Labros Sidosis), מדען ידוע שם העומד בראש המחלקה לקינסיולוגיה ובריאות באוניברסיטת רטגרס ובבית הספר לרפואה והמחלקה לביו-רפואה שלה.

עתה אמור צוות המחקר לקבוע האם נטילת BCAA על ידי השומן החום עשויה להיות נשלטת על ידי גורמי סביבה כמו חשיפה לטמפרטורות קור מתונות, למשל 18.3 מעלות צלזיוס או צריכת מזונות מפולפלים או תרופות שיסייעו לשפר את רמות הסוכר בדם שיש להן קשר לסוכרת ולהשמנת יתר.

נושאים קשורים:  שומן חום,  תאי שומן,  סוכרת,  השמנת יתר,  היפותרמיה,  חדשות,  מחקר מדעי
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2019, 17:30

BCAA אינן 'שרשראות של חומצות אמינו', אלא שם לקבוצת 3 החומצות שצוינו, אשר מכילות שייר פחמימני, ומכאן שמן; ליזין, לאוצין ואיזולאוצין.

27.08.2019, 22:01

רוצה לקרוא חומר נוסף בנודא