• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מקרה מוות ראשון ממחלת ריאות חמורה עקב עישון סיגריה אלקטרונית בארה"ב

ה-CDC מדווח כי ב-22 ממדינות ארה"ב אומתו 193 מקרים של חולים במחלה זאת בעקבות השימוש בסיגריית איוד אלקטרונית | האגודה למלחמה בסרטן ואיגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י: "סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים"

שימוש בסיגריית אידו אלקטרונית. צילום: שאטרסטוק

רשויות הבריאות בארה"ב הודיעו ביום שישי על מקרה מוות ראשון של בגיר שחלה במחלת ריאות חמורה בעקבות עישון סיגריית איוד אלקטרונית. לא נמסרו פרטים – שם, גיל ומגדר – אולם מחלקת הבריאות של מדינת אילינוי ציינה כי הוא אחד מבין 22 בני 38-17 שחלו ואושפזו כתוצאה מהמחלה, שבינתיים מוגדרת כ"מסתורית" אבל ידוע שהחולים הגיעו לבתי חולים עם קשיי נשימה חמורים בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית הפועלת בטכנולוגיית האיוד (Vaping).

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית קוראים בתגובה למשרד הבריאות ליישם בדחיפות צעדים חיוניים למניעת סיכון בני נוער בישראל משימוש במוצרי טבק ועישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות.

עד כה, על פי הודעת ה-CDC אומתו ב-22 ממדינות ארה"ב 193 מקרים של חולים במחלה זאת בעקבות השימוש בסיגריה האלקטרונית החדישה.

"חומרתה של המחלה שחווים כל כך הרבה אנשים היא בגדר אות אזעקה. יש צורך לחדול משימוש בסיגריות הללו משום שהן מסוכנות", אמר ד"ר נגוזי איזקה (Ngozi Ezike), מנהל המחלקה לבריאות הציבור במדינת אילינוי בהודעה לתקשורת.

המחלה מתבטאת במגוון רחב של תסמינים: שיעול, קוצר נשימה, תשישות, הקאות, שלשולים, פרכוסים ובעיות נוירולוגיות אחרות והיא מחמירה מיום ליון עוד לפני ההגעה לבית החולים, מסרו הרשויות האמריקאיות. אלה הדגישו שהמחלה תקפה אנשים שאין להם בעיות רפואיות קודמות בריאות וגם לא אובחנו בעברם עם בעיות נשימה.

עם זאת, בכל ההודעות הרשמיות הודגש כי "עדיין אין זה ברור האם יש קשר בין התחלואה במדינות השונות והאם האיוד באופן חד וברור גורם למחלה וגם לא ברור עדיין מהם הרכיבים הכימיים שבמכלי האיוד הגורמים להופעת תסמיני המחלה ואם אלה אחראים לה".

עוד צוין בהודעה הרשמית של ה-CDC שכמה מהמאושפזים דיווחו כי השתמשו גם במוצרים שהכילו THC – החומר הפעיל הפסיכו-אקטיבי שבקנאביס. גם לא צוין מהו מוצר האיוד הספציפי שבו השתמשו החולים.

"הגם שיש סימנים שתסמיני המחלה אצלם דומים, עדיין לא ברור אם קיים גורם משותף או אם מדובר במחלות ריאה שונות עם תסמינים דומים", הדגישה הודעת ה-CDC. צוות מומחים מהמרכז לבקרה ומניעת מחלות יחד עם ה-FDA הפעיל מעבדות כדי לבצע את הבדיקות הכימיות הנדרשות במסגרת החקירה המקיפה שנפתחה.

איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י: "אנו עוקבים בדאגה אחרי הדיווח של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב"

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית מסרו בתגובה: "אנו עוקבים בדאגה אחרי הדיווח של המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית על תמותה כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית. בארצות הברית מתנהלת חקירה אפידמיולוגית של התפרצות מחלת ריאות חמורה הקשורה לשימוש בסיגריות אלקטרוניות. חקירה זאת מצטרפת לחקירה נוספת אודות הקשר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות לפרכוסים ולהכרזה כי סיגריה אלקטרונית היא מגיפה בקרב בני נוער המסכנת את בריאות הציבור".

עוד הוסיפו: "אין ספק כי סיגריה אלקטרונית לא רק ממכרת מאוד אלא גם מזיקה לבריאות ואף קטלנית. יש צורך בניטור השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער בישראל ומעקב פעיל אחרי אירועי תחלואה חריגים הקשורים לסיגריות אלקטרוניות. אנו קוראים למשרד הבריאות ליישם בדחיפות צעדים חיוניים למניעת סיכון בני נוער בישראל משימוש במוצרי טבק ועישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות: העלאת איסור המכירה לגיל 21, אכיפת איסור המכירה לקטינים, רישוי נקודות מכירה, מיסוי סיגריות אלקטרוניות, ואיסור הוספת טעמים".

האגודה למלחמה בסרטן: "בני נוער וצעירים רגישים במיוחד"

האגודה הישראלית למלחמה בסרטן פרסמה אתמול (שבת) הודעה לתקשורת ובה תגובתה למקרה: "סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים. בכל יום מצטברות עדויות נוספות על סיכונים בריאותיים של ממש בעקבות שימוש בסיגריות אלו - ביניהם שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים ומחלות לב. מהודעת ה-CDC עולה כי סיגריות אלקטרוניות נחשדות עתה גם כגורמות למוות.

"מחקר שפורסם ב-2017 הוכיח כי שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום נזק למערכת החיסונית של הריאות. על אף שסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הן טכנולוגיה חדשה יחסית, ידוע לנו שהן מכילות מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים, רעילים ומזיקים, חלקם אף הוכח כמסרטן.

"בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות, וחומרים אלה עלולים לגרום להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה".

עוד ציינו באגודה למלחמה בסרטן כי הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו "אידוי" ו"איוד", לעתים אף באמצעות רופאים, חוטאת לאמת המדעית: "יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלו שהכרנו בעבר".

באגודה למלחמה בסרטן הודגש כי "בניגוד לטענת היצרנים, שלרוב הם שותפים או בעלים בחברות טבק המייצרות סיגריות רגילות, אין הסכמה מדעית שזו חלופה פחות מזיקה מסיגריות הטבק הרגילות; אין מחקר שמוכיח שהן מפחיתות נזק. הטענה הזו לא הוכחה קלינית נכון להיום, כיוון שפחות חומרים מזיקים אינם מעידים על הפחתת נזק באותו השיעור.

באגודה למלחמה בסרטן מזכירים כי נזקי עישון הסיגריות הרגילות הוכחו רק כ-40 שנה לאחר שנעשו נפוצות בקרב הציבור. בנוסף, רשות בריאות הציבור הבריטית שפרסמה בעבר דו"ח תמיכה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות והציגה אותן כפחות מזיקות, הואשמה בהעלמת עין ובהתעלמות מראיות מצטברות שהציגו לה אנשי רפואה ובריאות הציבור מובילים באנגליה ובמקומות אחרים.

"חוות הדעת הזו", אומרים באגודה למלחמה בסרטן, "משמשת כעלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות שחוזרים על המסר המטעה. מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת. החמור והמדאיג מכל: להכניס צעירים ונוער למעגל העישון. לכן מדובר בהחלפת נזק יותר מאשר בהפחתת נזק. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".

כזכור, ארגון הבריאות העולמי פרסם ב-29 ביולי השנה דו"ח על אודות מגפת הטבק העולמית. פרק מיוחד בדו"ח הוקדש לסיגריות האלקטרוניות שקבע כי "הן משמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת בסיס צרכני הסיגריות, במסווה של תרומה לבריאות הציבור".

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  האגודה למלחמה בסרטן,  מחלת ריאות,  מקרה מוות,  חדשות,  ניקוטין,  סיגריות אידוי
תגובות
אנונימי/ת
26.08.2019, 07:36

מדובר באידוי שמן קנאביס משוק שחור.
http://tobaccoanalysis.blogspot.com/2019/08/in-my-view-cdc-and-health-groups-bias.html

אנונימי/ת
26.08.2019, 21:17

כדאי לבקש תגובה מהלוביסטים של הסיגריות שתמכו בהם בכנסת.
אולי קיבלו ממון ? מי יודע .