ספחת

זיהוי תסמינים של מחלקת פרקים הקשורה לספחת

כלי סיקור מפותחים יותר לדלקת פרקים הקשורה לספחת נחוצים בחולי ספחת. כמות גבוהה של מטופלים ללא מחלת פרקים קיבלו ציון גבוהה בשאלון שיכול לרמז על קיומה של דלקת פרקים שאינה מאובחנת

19.08.2019, 16:38
פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)

למרות המודעות ההולכת וגוברת למחלה זו, שיעורי המטופלים הלא מאובחנים עם דלקת פרקים הקשורה לספחת נשארה גבוהה. החוקרים השתמשו בשאלון בן חמישה פריטים - Psoriasis Epidemiology Screening Toolי(PEST) לזיהוי מוקדם של דלקת פרקים עם ספחת.

המחקר כלל את כל המטופלים במאגר המידע Corrona PsO שמילאו את חמשת הפריטים בשאלון PEST. כמו כן נאספו נתונים דמוגרפיים, מאפיינים קליניים ותוצאי מטופלים. בוצעה השוואה בין מטופלים עם ציון של שלוש ומעלה בשאלון PEST לעומת מטופלים עם ציון נמוך מ-3 בעזרת מבחני t ומבחן חי-בריבוע. ההנחה הייתה שציון של שלוש ומעלה עלול להעיד על דלקת פרקים.

מתוך 1,516 המטופלים עם ספחת, 904 היו ללא אבחנה רשמית של דלקת פרקים. מתוך אלו, 112 מטופלים (12.4%) קיבלו ציון של שלוש ומעלה. מאפייניהם: בעיקר נשים, מבוגרות, שעבדו פחות ועם מדד BMI גבוה בהשוואה למטופלים עם ציון נמוך מ-3. בנוסף, מטופלות אלו חלו בספחת יותר זמן, סבלו יותר ממחלה המערבת ציפורניים והיו במצב בריאותי ירוד, כאב מוגבר, עייפות מוגברת וציון נמוך במדד Dermatology Life Quality Index and Activity Impairment.

מקור: 

Mease P.J et al (2019). J Eur Acad Dermatol Venereol, 33: 886-892;

נושאים קשורים:  ספחת,  דלקת פרקים,  סיקור,  מחקרים
תגובות