חדשות

יחידת ה-IVF ב"שיבא": עלייה במשקל פוגעת בהתפתחות הזקיק והביצית

המחקר מצא לראשונה כי אפילו עלייה קלה ב-BMI אצל נשים העוברות הפריה חוץ גופית פוגעת במסלולים ביולוגיים הקשורים לגדילת הזקיק ולהבשלת הביצית

הזרקת הורמונים לשם טיפולי הפריה חוץ-גופית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שהובל על ידי רופאה בכירה ביחידת ה-IVF במרכז הרפואי שיבא, בשיתוף רופאים וחוקרים אמריקאים מצא כי עלייה ב-BMI אצל האם משפיעה על תהליכים עדינים בנוזל המקיף את הביצית ומכיל מולקולות החיוניות להתפתחותה וכי העלייה במשקל פוגעת בגדילת הזקיק ובהבשלת הביצית.

דו"ח המחקר, שבו לקחו חלק צוותים מאוניברסיטאות הרווארד, מילאנו וקולומביה בניו יורק ובית החולים Brigham & Women בבוסטון, העוסקים בהשפעת הסביבה על הבריאות, באפידמיולוגיה ובאפיגנטיקה, פורסם לאחרונה בכתב העת Fertility Sterility.

מובילת המחקר, ד"ר רונית מכטינגר מהמחלקה למיילדות וגינקולוגיה ויחידת ה-IVF ב"שיבא" ובית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ציינה: "בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות ניהול אורח החיים הבריא לשם שמירה על פוריות האישה. ידוע כיום שעלייה במסת הגוף (BMI) עלולה לפגוע בסיכויי האישה להרות, אך המנגנונים שאחראיים לכך עדיין לא ברורים.

"מטרת המחקר שלנו, שגם זכה להתייחסות במאמר-תגובה של העיתון היתה להבין, האם ואיך עלייה ב-BMI של המטופלות ביחידת ההפריה החוץ גופית משפיעה על איכות הביציות. ההנחה שלנו היתה של-BMI השפעה על התפתחות הביצית בזקיק במנגנון האפיגנטיקה".

אפיגנטיקה הוא תחום חדש בביולוגיה החוקר את השפעת הסביבה על השינויים בביטוי ה-DNA. שינויים אפיגנטיים אלה נגרמים על ידי מולקולות הנצמדות ל-DNA ומשפיעות על תפקודו, או על ידי מולקולות הקיימות בנוזלי הגוף השונים (למשל miRNAs) וגורמות לשינויים בתהליכים ביולוגיים בפעולת החומר הגנטי. זאת, בניגוד לשינויים גנטיים הגורמים לפגיעה ברצף של ה-DNA.

"שינויים אפיגנטיים עוברים בתורשה ולפעמים באים לידי ביטוי רק בדורות הבאים", הסבירה ד"ר מכטינגר. "עם זאת, מקובל לחשוב כי כיוון שהשינויים האפיגנטיים אינם מערבים שינוי של רצף ה-DNA, לפחות חלק מהם הם הפיכים.

"בהתפתחות הזרע והביצית, הפרייתם ויצירת העובר, משתתפים תהליכים אפיגנטיים רבים ורגישים. תהליכים אלה חשובים לקליטת העובר ברחם, להתפתחות הריון תקין וגם להמשך חייו של היילוד. מחקרים שנעשו בבעלי חיים ובבני אדם התמקדו בעיקר בהשפעת השינויים האפיגנטיים על התפתחות העובר ברחם".

נמצא כי לתזונה של האם במהלך ההריון, לעליה במשקל גופה, לעישון, לעמידה בלחצים ולחשיפתה למזהמים מהסביבה, יש השפעה מזיקה על בריאות העובר המתפתח ועל סיכוייו לפתח מחלות שונות בגיל המבוגר יותר. רק מעט מאוד מחקרים שנעשו עד כה בדקו את ההשפעה של אורח החיים על פוריות האישה בטרום ההיריון.

ד"ר מכטינגר: "המחקר הנוכחי מצא לראשונה כי העלייה ב-BMI משפיעה על התהליכים העדינים בנוזל הפוליקולרי המקיף את הביצית ומכיל את המולקולות החיוניות להתפתחותה. אותה עלייה במשקל פוגעת במסלולים ביולוגיים הקשורים לגדילת הזקיק ולהבשלת הביצית.

"בעת שאיבת הביציות ולאחר שהביציות שנאספות במעבדה, כחלק מתהליך ההפריה החוץ גופית, לא נותר שימוש קליני לאותו נוזל פוליקולרי והוא נזרק. אלא שלנוזל הזה חשיבות מחקרית גדולה. ניתן ללמוד באמצעותו על שלבים בהתפתחות הביצית ועל תהליכים הקשורים בפוריות האישה".

במסגרת המחקר בדק הצוות דגימות של נוזל פוליקולרי שנאסף מ-133 נשים בתהליך הפריה חוץ גופית. 56% מהן היו בעלות BMI שהוגדר כתקין, 23% בעלות עודף משקל, 10% בעלות BMI המוגדר כהשמנה ו-11% היו בעלות BMI  המוגדר כתת משקל.

"נמצא", ציינה ד"ר מכטינגר, "כי אפילו לעלייה קלה של יחידה אחת במדד מסת הגוף של האישה היתה השפעה על תהליכים אפיגנטיים הקשורים להתפתחות הזקיק והביצית.

"חשיבות הממצאים בכך שניתן להניח כי שינוי בתזונה ובהרגלי הצריכה ומעבר להרגלים בריאים יותר יכולים להשפיע לטובה ולשפר את כלל מצב הפוריות של האישה".

נושאים קשורים:  פרופ' רונית מכטינגר,  פוריות האישה,  חדשות,  IVF,  אפיגנטיקה,  המרכז הרפואי "שיבא",  BMI מדד מסת הגוף
תגובות