חדשות

מחקר חדש מזהיר: צריכה במקביל של ויטמין D וסידן מגבירה סיכון לשבץ מוחי

ממחקר אמריקאי רחב היקף בהשתתפות כמיליון איש עולה כי נטילתם יחד של ויטמין D וסידן כתוספי מזון עלולה להגביר ב-17% סיכון לחסימת עורקים ולשבץ מוחי

ויטמינים (אילוסטרציה)
ויטמינים (אילוסטרציה)

מחקר רחב היקף, שנעשה בארה"ב ובחן סקירת של עשרות מחקרים קודמים, מצא כי נטילת ויטמין D וסידן כתוספי מזון עלולה להגביר סיכון לחסימת עורקים ושבץ מוחי. על ממצאי המחקר דווח בגיליון יולי של ה- Annals of Internal Medicine.

שילוב של ויטמין D עם סידן כתוסף מזון נועד, כך סברו עד כה רופאים לא מעטים, כדי לחזק עצמות ולהפחית בסיכון לשברים, במיוחד באנשים שאצלם רמות נמוכות של ויטמין D או קשישים. אלא שממצאי המחקר הנוכחי הצביעו על ההיבט השלילי המתלווה לכך.

עורכי המחקר החדש מאוניברסיטת מערב וירג'יניה, קליבלנד קליניק, ג'ונס הופקינס, צפון קרוליינה, מאיו קליניק ובית החולים Cook County בשיקגו, ניתחו מחדש נתונים מתוך 277 מחקרים שבהם השתתפו כמיליון בני אדם. נבחנו בו לא רק נטילת ויטמין D כתוסף מזון אלא 16 תוספי תזונה מסוג זה ושמונה תפריטי תזונה והשפעותיהם על תמותה של מבוגרים ממחלות לב וכלי דם.

לעומת זאת נמצא כי הפחתה בצריכת מלח לצד צריכת אומגה 3 מעניקה הגנה מסוימת מפני מחלות לב. נטילת חומצה פולית מעניקה הגנה מועטה משבץ מוחי.

הממצא הקריטי מכולם היה שתחליפי התזונה המשלבים ויטמין D וסידן הגבירו סיכון לשבץ מוחי ב-17%.

תוספי התזונה שלא נמצאו כמשפיעים על תמותה ממחלות לב וכלי דם דיווחו החוקרים היו אלה שכללו סלניום, ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין D לבד, סידן לבד, חומצה פולית וברזל.

ד"ר סאפי קאהן, המחבר הראשון של דו"ח המחקר, הדגיש: "שילוב של סידן וויטמין D נמצא קשור לסיכון מוגבר לשבץ מוחי. תוספי מזון אחרים שנבדקו לא השפיעו משמעותית על סיכונים לתמותה".

חובה להדגיש כי יעילותם של תוספי מזון וויטמינים שנויה במחלוקת זמן רב וגם במחקרים קודמים מהעשור הקודם נמצא כי ויטמינים ותוספי תזונה  מסוימים אחרים אינם מפחיתים בסיכון לתמותה ועלה אף חשש שאולי מגבירים אותו במידה מסוימת.

על פי הערכות משרד הבריאות, כ-20% מהישראלים בגילאים המתקדמים נוטלים תוספי תזונה. שיעור הנשים גבוה כדי כמעט פי 2.5 מאשר הגברים. העלייה בשימוש בתוספי מזון ניכרת עם הגיל. בסקר שנעשה בארץ בעבר נמצא כי בקרב גילאי 35-25 שיעור צורכי התוספים, על פי דיווחם העצמי, כ-17% ואילו בגילאי 64-55 כבר מדובר ב-30%.

חובה להדגיש שעד כה ארגוני הבריאות השונים בעולם לא שינו עמדתם ולא ניתנה על סמך ממצאי מחקר זה הנחיה-המלצה לרופאים להציע שינוי בטיפול הזה. עם זאת ברור שוב, שבכל מקרה ראוי להיוועץ ברופא לפני שנוטלים את תוספי המזון השונים שנמכרים כ-OTC ואינם מוגדרים כתרופות.

נושאים קשורים:  ויטמינים,  שבץ מוחי,  חסימת עורקים,  חדשות,  ויטמין D,  סידן,  תוספי תזונה
תגובות
אנונימי/ת
11.07.2019, 17:30

זה אמנם ממצא חמור, אבל יש להביא אותו בחשבון בתחשיב risk-benefit מלא גם ביחס לתועלות הידועות של תוסף זה.

18.12.2019, 17:57

אז זהו, שכנראה אין תועלות. אפילו שברי ירך יש דוקא יותר אצל מי שנטלה למניעה:
http://cafe.themarker.com/post/3488699/

11.07.2019, 21:00

יש לערוך מחקרים נוספים בנושא נטילת סדן. יש לזכור שבעבר רופאים המליצו נטילת1200מג סדן ביום ולאחר שנים ראו שזה לא מיטיב עם החולים והמליצו על 600מג סדן בכדורים ויתר סדן במזון. ברור שגוף זקוק לסדן ולזה נחוצים מחקרים חדשים כדי לקבוע מינון אופטימלי של סדן כדי למנוע פגיעה בכלי דם.

אנונימי/ת
12.07.2019, 10:20

שווה לציין שתנובה ואחרות משווקות חלב מועשר בסידן וויטמין D. משמע האוכלוסיה שצורכת את המוצר הזה מטופלת בתוספים שמסכנים אותה ללא פירוט הסיכונים. אם הממצא נכון.

12.07.2019, 12:02

חשוב להתיחס למחקר זה בצורה ביקורתית. גם המחברים ציינו שלמחקר מגבלות רבות. לא ברור אם צריכת סידן וויטמין D היתה עודפת או הותאמה למילוי החסר, שזו הגישה הנכונה למתן תוספים. גלי הפניקה בפני שימוש בתוספי סידן וויטמין D באים והולכים, אחד הגלים היה לאחר פרסום ממצאי מחקר בריאות נשים -WHI , שבו נצפתה עליה משמעותית בהיארעות אבנים בדרכי השתן בנוטלות תוסף סידן, לאחר מכן התברר שחלק מהנשים הגיעו לצריכה יומית של מעל 2000 מ"ג סידן ממזון ותוסף גם יחד, הרבה מעל הקצובה היומית המומלצת. כל עוד שלא נעשה מחקר פרוספקטיבי מבוקר בחולי אוסטיאופורוזיס בו ניתנת השלמה תזונתית של סידן וויטמין D במינון שמספק קצובה יומית מומלצת של סידן ומביא את רמת 25OHD לתחום היעד, לא נדרש שינוי בגישה הטיפולית, כנראה, לגבי סידן וויטמין D.

18.12.2019, 18:00

למדנו: ראשית - אל תזיק.
עד שלא יוכח שמועיל,
אין לתת תוספי סידן וויטמין D.
http://cafe.themarker.com/post/3488699/
[גילוי נאות: אין לי קשרים מסחריים רלוונטיים]

13.07.2019, 07:44

מדובר לפי הכתבה בשילוב של ויטמין d וסידן באותו התוסף, כתבו במפורש שכשנוטלים ויטמיןd וסידן בנפרד אין בעיה.

אנונימי/ת
13.07.2019, 12:13

השאלה איך בנפרד??
האם למשל הסידן בבקר והויטאמין בערב??
לא כ"כ ברור כמובן.

צריך כמובן לזכור את המחקרים הלא מועטים שמפקפקים באותם תוספים בהקשר של מניעת שברים.