חדשות

ביקורת על תכנית משרד הבריאות לפיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי

הפיקוח מתוכנן לחול על מטופלים המחזיקים ברשיון לצריכת 50-30 גרם קנאביס רפואי בתקרה של כ-500 שקל | "רוב המטופלים ייאלצו לשלם מחירי עתק", טוענים בעמותת מטופלי הקנאביס

גידולי קנאביס רפואי. המגדלים חוששים מפגיעה ברווחים

משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע (ה') כי בכוונתו לקדם פיקוח על מחירי הקנאביס הרפואי. כ-46 אלף מטופלים בישראל רוכשים אותו. הפיקוח מתוכנן לחול על מטופלים המחזיקים ברשיון לצריכת 50-30 גרם קנאביס רפואי בחודש. על פי התכנון, ייקבע מחיר מירבי עבור ילדים וחולים אונקולוגיים ותקרת המחיר המתוכננת לפיקוח אוכלוסיות היעד עומדת על כ-500 שקל בחודש.

החולים שבידיהם רשיונות שהונפקו לפני תחילת הרפורמה יוכלו להמשיך ולקבל את הקנאביס הרפואי במתכונת החדשה דרך בית המרקחת למשך חודשיים.

תכנית משרד הבריאות בנושא זה זכתה לביקורת. דנה בראון, יו"ר עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי, הגיבה: "ההבטחה על הטלת פיקוח חלה רק על חלק מצומצם מהמטופלים, רובם ייאלצו לשלם בעד הקנאביס שלהם מחירי עתק. סבסוד המחירים הובטח על ידי משרד הבריאות לפני למעלה משנה - כשהרפורמה עוד היתה בגדר פיילוט, אלא שמאז האמרת המחירים רק החלה. ההבטחה החדשה חלה רק על חלק מצומצם מהמטופלים. זה ניסיון נואש מצד משרד הבריאות לדחות את הכרעת בג"ץ בנושא. משרד הבריאות חושש ממנה".

בהודעת משרד הבריאות נמסר כי הוא מאריך את הוראת השעה לרשיונות קנאביס רפואי. החולים המחזיקים ברשיונות שנתנו לפני 29 באפריל השנה - מועד כניסת הרפורמה לתוקף, כאשר הרפורמה מחייבת אותם לרכוש קנאביס דרך בתי המרקחת ולא באופן ישיר מאחת המגדלות - יוכלו להמשיך ולקבלו גם דרך בית המרקחת וגם במתכונת הישנה למשך החודשיים הקרובים.

ילדים ואנשים עם אוטיזם יוכלו לבחור במתכונת אספקת הקנאביס הרפואי בהתאם לאסדרה החדשה או המתכונת הישנה – עד 1 ביולי 2020.

המחיר המירבי לביקור אצל רופא בקופת חולים לצורך ניפוק וחידוש רשיון קנאביס רפואי יעמוד על 279 - 283 שקל לביקור. הנושא הזה דורש אישור ועדת הכספים של הכנסת. החלת הפיקוח על המחירים, כנהוג לגבי הפיקוח על מחירי תרופות, תדרוש אישור ועדת המחירים שבה נציגי משרד האוצר והכלכלה.

במסגרת הרפורמה בוטל המחיר האחיד של 370 שקל לכל כמות שהונפקה למטופל. מגדלות הקנאביס הרפואי חויבו להעביר תוצרתן דרך מפעלי קנאביס רפואי בעלי חדרים נקיים (כמקובל בתחום המזון והתרופות) וללקוחות הקצה, המטופלים, דרך בתי המרקחת.

ביקורת נוספת הושמעה על ידי מגדלי הקנאביס ושאר החוליות בשרשרת עד המטופל, הטוענים כי "התחנות הנוספות" יטילו עלויות גבוהות, מה שישפיע לרעה על מתח הרווחים שלהם. עם זאת, חברת תיקון עולם בירכה על ההחלטה.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  מחירי קנאביס רפואי,  תיקון עולם,  רשיון לקנאביס,  מגדלי קנאביס,  חדשות,  חולים אונקולוגיים
תגובות