חדשות

קנסות כבדים למשווקי ממתקים בצורת סיגריות בישראל החל מהשבוע הבא

עשרות שנים שווקו בישראל מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות ועתה תיאסר מכירתם באופן מוחלט עם החלת השלב השני בישום החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון

אריזות ממתקים. כמה מחברות הטבק העניקו ליצרני הממתקים רשות להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות

ביום שני הקרוב (8.7) ייכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת ולהגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, ובו הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין. שלב זה רלוונטי במיוחד למניעת חשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר. הוא כולל לראשונה הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות שביכולתם לתרום לצמצום השימוש במוצרי טבק בקרב נוער וצעירים.

ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עלה שבמשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות, שהעניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי. עתה, הודות לחוק המעודכן, מכירתם תיאסר באופן מוחלט.

מחקרים שנערכו לאורך השנים הוכיחו כי ילדים הצורכים ממתקים בצורת סיגריות נוטים יותר מאחרים להיות מעשנים בבגרותם. במחקר שפורסם ב"בריטיש מדיקל ג'ורנל" (BMJ), חוקרים מבית הספר לרפואה אוניברסיטת רוצ'סטר במדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחרי הביטוי candy cigarettes וגילו מסמכים רשמיים של ממשל ארה"ב, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה.

המסמכים חשפו למשל שראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד. הם גם עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים וגם העלימו עדויות מחקריות בדבר הנזקים האפשריים. בנוסף, הפעילו לוביסטים כנגד הנסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה.

כמה מחברות הטבק העניקו ליצרני הממתקים רשות להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה בייצור מסטיקים ושוקולד - במטרה לעודד ילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.

רק ב-2009 הוטל בארה"ב איסור לשווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות. החוק לאיסור פרסומת ולהגבלת שיווק מוצרי טבק ועישון בישראל אושר בכנסת ב-8 בינואר, לפני שפוזרה.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, אמרה אתמול (ד'): "בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם ומחלות אחרות.

"הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון העיוות במס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון. סקר שערכנו מצא כי 40.2% מקרב המעשנים שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. חלקם נקטו בצעדים אקטיביים בנושא.

"זה צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן על הנוער והדור הצעיר מפני קידום מכשירי האידוי האלקטרוניים, למניעת התמכרות הצעירים להרגל הקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות. הניקוטין פוגע בהתפתחות המוח ומתחילות להתגלות תופעות מדאיגות של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב".

האיסורים והקנסות

ברשימת ההוראות שיכנסו לתוקף בשבוע הבא: קנס על ייצור, שיווק ואחסון לשם שיווק של צעצוע, ממתק, גומי לעיסה בצורה של סיגריה, בגובה 75,300 שקל לאדם פרטי, 150,600 שקל לתאגיד.

הקנס על פרסומת מותרת של סיגריות בהתאם להגבלות, הכוללת שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, בעל חיים,  איבר מאיבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה, הוא 226 אלף שקל לאדם פרטי או 502 אלף שקל לתאגיד. כל ההוראות חלות גם על מכירות בדיוטי פרי.

על סיגריות אלקטרוניות חלות כל ההגבלות וההוראות החלות על סיגריות רגילות, לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים. הקנס על הפרת החוק: 226 אלף שקל לאדם פרטי, 502 אלף שקל לתאגיד. אותו איסור ושיעורי קנס חלים גם על  פרסום סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, ערוצי טלוויזיה ורדיו, בפרסומת סמויה, עקיפה ובמתן חסות.

בנוסף, חל איסור לחלק ללא תשלום סיגריות באירועים בתמורה להצטרפות לסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישיים והקנסות על הפרת החוק בנושא הזה דומים.

בינואר 2020 ייכנס לתוקף השלב הסופי והאחרון בחוק המעודכן ויתבצע מעבר לחפיסות אחידות בצבע פנטון 448c ירוק זית בשילוב חאקי. תיאסר הצגה למכירה של מוצרי עישון בחנויות, יועלה גודל האזהרות על חפיסות מוצרי הטבק מ-30% ל-65%. חובת האזהרות תחול גם על מוצרי עישון ואידוי.

ביוני 2020 תיכנס לתוקף ההוראה המחייבת הגשת דיווח ראשון על ידי החברות בנוגע לרכיבי המוצרים, החומרים הנפלטים בעת השימוש ומידע נוסף.

נושאים קשורים:  חוק הגבלת פרסום ושיווק מוצרי עישון,  מוצרי טבק,  האגודה למלחמה בסרטן,  מירי זיו,  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות אידוי,  חדשות,  ממתקים
תגובות