מחלת ריאות חסימתית כרונית

איך קורטיקוסטרואידים בשאיפה משפיעים על הסיכון לסרטן ריאות בקרב חולי COPD?

החוקרים בדקו באמצעות עוקבה של מטופלים עם COPD את ההשפעה של השימוש בקורטיקוסטרואידים בשאיפה על הסיכון להתפתחות של סרטן ריאות

COPD (אילוסטרציה)

מטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD – chronic obstructive pulmonary disease) מקבלים לעיתים קרובות קורטיקוסטרואידים בשאיפה (ICSs – Inhaled corticosteroids). נכון להיום, ההשפעה של ICSs על הסיכון לסרטן ריאות, גורם תמותה מוביל בקרב מטופלים עם COPD, אינה ידועה.

החוקרים השתמשו במידע מבוסס אוכלוסייה מאזור המושבה הבריטית בקנדה בשנים 1997-2007 במטרה להעריך את הקשר בין הסיכון לסרטן ריאות לבין השימוש ב-ICS בקרב מטופלים עם COPD. ההגדרה של COPD התבססה על רישום של מינימום שלושה מרשמי תרופות הקשורים ל-COPD למטופלים בגילאי 50 שנים ומעלה. החשיפה ל-ICS שולבה בתוך מודלים רב משתניים של רגרסיית Cox תוך שימוש במספר שיטות תלויות זמן (לא נחשפו לעולם, משך שימוש מצטבר, מינון מצטבר, שימוש מצטבר משוקלל עם מינון משוקלל).

39,676 מטופלים עמדו בקריטריוני ההכללה. הגיל הממוצע (עם סטיית התקן) של המטופלים היה 70.7 (±11.1) שנים ו-53% היו נשים. תוצאות המעקב חשפו 994 (2.5%) מקרים של סרטן ריאות במהלך תקופת המעקב. באנליזת הייחוס של המקרים (תלות בזמן בקרב מטופלים שלא נחשפו מעולם), נמצא כי חשיפה ל-ICS קשורה לירידה של 30% בסיכון לסרטן ריאות (יחס הסיכונים 0.70, רווח בר סמך 95%: 0.61-0.80). בנוסף, נמצא כי החשיפה ל-ICS קשורה לירידה בסיכון לאבחון של סרטן ריאות בכל חמשת השיטות להערכת החשיפה ל-ICS.

תוצאות המחקר הנוכחי, המבוסס אוכלוסייה, הציעו כי שימוש ב-ICS מפחית את הסיכון להתפתחות של סרטן ריאות בקרב מטופלים עם COPD.

מקור: 

Raymakers, A.J.N. et al. (2019) European Respiratory Journal 53.

נושאים קשורים:  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  סרטן ריאה,  קורטיקוסטרואידים,  מחקרים
תגובות