• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"איכילוב" החל להפעיל בדיקה אורולוגית בתינוקות ובילדים ללא קרינה

השיטה החדשה נועדה להחליף במרבית המקרים את בדיקת הציסטוגרפיה הוותיקה שהתבצעה בחדר שיקוף והיתה כרוכה בחשיפת הנבדק לקרינת רנטגן

CEVUS - Contrast enhanced voiding urosonography ב"איכילוב". צילום: דוברות בית החולים

המרכז הרפואי איכילוב תל אביב הודיע אתמול (א') כי החל להציע שירות חדש: בדיקה להערכת דרכי השתן בתינוקות ובילדים ללא קרינה. הבדיקה נקראת CEVUSי(Contrast enhanced voiding urosonography) וד"ר לי-טל פרט, מנהלת האולטרסאונד בילדים באגף הדימות בבית החולים לילדים, מסרה: "חשיבותה של בדיקה חדשה זו בכך שאיננה חושפת את הילד לקרינה מייננת. אחד העקרונות המנחים העומדים לנגד עינינו בתחום הדימות בילדים הוא צמצום והפחתה בחשיפה לקרינה. לכן, קיימת חשיבות רבה לבחירת אמצעי ההדמיה שיתאים לבירור הבעיה הקלינית, ובו בזמן יהיה בטוח ככל הניתן לנבדק".

השיטה החדשה נועדה להחליף במרבית המקרים את בדיקת הציסטוגרפיה הוותיקה שהתבצעה בחדר שיקוף והיתה כרוכה בחשיפת הנבדק לקרינת רנטגן.

כעת, הבדיקה מתבצעת באמצעות אולטרסאונד, תוך שימוש בחומר ניגוד המבוסס על בועיות גז זעירות שגודלן קטן מגודל כדורית דם. יתרונה הגדול: היעדר חשיפה לקרינה מייננת ולכן היא בטוחה לביצוע בתינוקות ובילדים בכל גיל. הבדיקה אושרה לשימוש על ידי האיגודים הרפואיים באירופה ובארה״ב, ונכנסה לשימוש רוטיני במרכזים רבים בעולם.

הבדיקה נועדה להעריך את שלפוחית השתן ואת דרכי השתן. מטרותיה העיקריות: שלילת רפלוקס וזיקו-אורטרלי - מעבר לא תקין של השתן משלפוחית השתן אל השופכנים והכליות וכן הערכת הפרעות מבניות של השופכה.

מכשור אולטרסאונד מתקדם מאפשר קליטת גלי קול המוחזרים מחומר הניגוד ומתקבלת תמונה המספקת מידע גם על מבנה מערכת השתן וגם על אופן מעבר חומר הניגוד.

הסיבות השכיחות לביצוע בדיקה זאת הן: זיהומים חוזרים בדרכי השתן והפרעות מבניות במערכת השתן. חלקן מהן מאובחנות אצל התינוק עוד בסקירות האולטרסאונד המתבצעות לפני הלידה ובין השאר: הרחבה של המערכת המאספת בכליות, הרחבת שופכנים וחשד לחסימה של השופכה.

את הבדיקה מבצעת רופאה מומחית בדימות ילדים, בנוכחות טכנאי אולטרסאונד ואחות. במהלכה מוכנס חומר ניגוד מימי דרך צינורית דקיקה לשלפוחית השתן לסריקה סונוגרפית של הכליות ושלפוחית השתן, תוך כדי מילוי השלפוחית ובמהלך השתנה. הורי הנבדק יכולים לשהות עימו במהלך הבדיקה, כולל נשים בהריון.

נושאים קשורים:  ציסטוגרפיה,  דימות ילדים,  חדשות,  ד"ר לי-טל פרט,  זיהומים בדרכי השתן,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
17.06.2019, 19:40

שלום רב!
בשערי צדק ד״ר ציטר מבצעת את הבדיקה.

20.06.2019, 22:27

כול הכבוד .
הבדיקה לא נעימה גם כך מעבר לקרינת הרנטגן.
בילדחם זה יכול להיות ממש בדיקה קשה.
Us זה כבר יותר פשוט וללא כאב.
כול הכבוד!

20.06.2019, 22:27

כול הכבוד .
הבדיקה לא נעימה גם כך מעבר לקרינת הרנטגן.
בילדחם זה יכול להיות ממש בדיקה קשה.
Us זה כבר יותר פשוט וללא כאב.
כול הכבוד!