• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חולה זיקה רביעי אובחן בישראל ועוד חולי חצבת התגלו באילת ובחיפה

משרד הבריאות החל לפעול נגד רוקחים שמכינים "חיסונים הומאופתיים" או "מדוללים" לחצבת והפיץ אזהרה לרופאים שממליצים להתנגד לחיסונים הרגילים

רוקח מכין תרופה. אילוסטרציה

חולה בנגיף זיקה, שבו נדבקה בתאילנד, אובחנה בישראל בשבוע שעבר. החולה גרה בישוב במועצת האזורית חבל מודיעין. בעקבות זאת פרסם המשרד להגנת הסביבה הנחיה לפעולות ניטור והדברה הנדרשות באזור זה.

מתחילת 2019 זוהו בישראל ארבעה חולי זיקה - כולם נדבקו בתאילנד. עד כה לא התגלתה בישראל העברה מקומית של הנגיף.

בישראל נפוץ היתוש "הטיגריס האסיאתי" הגורם למטרדי עקיצות קשים ועלול גם להעביר מחלות, לרבות המחלה שמחולל נגיף הזיקה. היתוש פעיל בשעות היום, בעיקר בשעות הפחות חמות של היממה.

בהנחיות משותפות למשרד הבריאות ולמשרד להגנת הסביבה שנועדו למנוע התפתחות של יתושים, נקרא הציבור לחפש ולייבש גופי מים קטנים סביב אזורי המגורים, כולל תחתיות של עציצים ואגרטלים. באזורים שבהם היתושים פעילים בתקופה זאת של השנה רצוי להתמגן מעקיצות, כולל בשעות היום, כדי למנוע העברת מחלות.

לתשומת ליבן של נשים הרות והמתכננות להיכנס להריון: על אף הירידה בתחלואה מנגיף הזיקה בעולם, עדיין קיימת העברה פעילה שלו במדינות רבות, בכלל זה בתאילנד.

בנוסף לכך, נמשכות חשיפות ישראלים לחצבת במקומות ציבוריים. בשבוע שעבר אובחן חולה חצבת שביקר במצפה התת ימי באילת וכל מי ששהה במקום הזה ב-1 ביוני בשעות לפני הצהריים ולא חוסן נקרא להגיע ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו כדי לברר אם יש מקום לקבל חיסון מונע.

כמו כן אובחנו ארבעה מקרי חשיפה לחצבת בחיפה – בחוג הרב תחומי בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה, בבית הספר הריאלי העברי, בסניף "סמולנסקין" של קופת חולים מאוחדת ובסניף של בית הקפה גרג בקניון חורב.

עד כה, על פי נתוני משרד הבריאות, אובחנו בישראל מאז החלה התפרצות המחלה בשנה שעברה 4,031 ישראלים שחלו בחצבת, מחציתם באזור ירושלים ומרביתם עד גיל 20.

מאחר שהחצבת ממשיכה עדיין בהתפשטותה, כפי שמעידות הודעות משרד הבריאות, החל המשרד גם לפעול כנגד רוקחים שמכינים מה שהם מכנים "חיסונים הומאופתיים" או "מדוללים" לחצבת והפיץ אזהרה לרופאים שממליצים להתנגד לחיסונים הרגילים כיוון שמעשיהם מהווים סכנה לבריאות הציבור". האזהרה שהופצה לבתי המרקחת נושאת את הכותרת "איסור הכנות הומואופתיות של תכשירי חיסונים". הכוונה למרשמים שכמה רופאים החלו להעביר לבתי מרקחת להכנת מה שהם מכנים "תכשירי חיסון מדוללים לרמה תת-מולקולרית או מזערית".

באזהרה לבתי המרקחת ולרשתות הפארם הדגיש משרד הבריאות כי חל איסור על מתן 'הכנות אלו' למטופלים שלא קיבלו חיסון רגיל ועל הרוקח לוודא מול המטופלים שהם אכן קיבלו את החיסונים הנדרשים לפי תכנית החיסונים הלאומית. על המכתב לרוקחים חתומים סגן מנהל מערך הרוקחות במשרד הבריאות, אלי מרום וד"ר טל לביא, מנהל המחלקה לאבטחת איכות.

נושאים קשורים:  זיקה,  חצבת,  הטיגריס האסיאתי,  מגיפית החצבת,  חיסונים,  חדשות
תגובות