• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' שאולי לב-רן, יו"ר החברה הישראלית לטיפול בהתמכרויות

"רבבות חולים אינם זוכים לטיפול יאה בהתמכרויות בישראל", אומר סגן מנהל המרכז הרפואי לב השרון ומי שאמון על התחום בהר"י ומסביר גם מדוע הדיון על לגליזציית הקנאביס צריך להיות יותר מעמיק ומורכב מזה הנוכחי

פרופ' שאולי לב-רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות. "נדרשת תכנית פעולה בעלת פוטנציאל ליישום מהיר ומתן מענה למי שזקוק לו''

"אבי היה אנדוקרינולוג שעסק רבות במחקר ואמי פסיכולוגית קלינית, כך שבחירתי לעסוק בפסיכיאטריה ולשלב עבודה קלינית ומחקר היתה ככל הנראה כתובה בכוכבים. משני הוריי למדתי את חדוות הטיפול באחר ואת החשיבות לשלב במקצוע למידה והתחדשות בלתי פוסקים", אומר פרופ' שאולי לב-רן, סגן מנהל המרכז הרפואי לב השרון ויו"ר החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות מטעם הר"י.

במקביל לעבודתו בהנהלת בית החולים פרופ' לב-רן, בן 46, נשוי + 3, המתגורר בכרכור, מנהל גם את המרפאה לטיפול בהתמכרויות בבית החולים. "על אף האתגר שכרוך בשילוב התפקידים, הוא מאפשר לי בו זמנית מבט-על לבית החולים כולו, לצד עבודה קלינית עם צוות מסור שמעניקה סיפוק מסוג אחר", הוא אומר.

את לימודי הרפואה שלו עשה באוניברסיטת תל אביב, התמחה בבית החולים שלוותה ועשה ההשתלמות עמיתים (פלושיפ) בפסיכיאטריה של התמכרויות באוניברסיטת טורונטו. "אני ממשיך לכהן כחוקר-עמית במרכז לבריאות הנפש והתמכרויות בטורונטו", אומר לב-רן ומברך "על קשרים מצוינים שנרקמו לי בתקופתי שם ונשארו חזקים גם כיום.

כיו"ר החברה הישראלית לטיפול בהתמכרויות, הוא מסביר ש"אמנם המלאכה רבה בכל תחום ברפואה, אך אתעקש שהיא נכונה שבעתיים בטיפול בהתמכרויות בישראל. יחד עם ועד מסור, אנו פועלים בהרבה זירות ומישורים לקידום הטיפול בהתמכרויות בישראל – מהופעה בוועדות של משרד הבריאות, הר"י והכנסת ועד ימי עיון וכנסים לאנשי מקצוע. לפני חודשים בודדים הר"י הכירה בפסיכיאטריה של התמכרויות כהשתלמות עמיתים רשמית בישראל. קבלת הבשורה אחרי תקופה ארוכה של עבודה קשה לקידום המעמד הזה שימחה אותי מאוד, אך כאמור המלאכה עוד רבה".

מחקרו מתרכז בהשפעות פסיכיאטריות של קנאביס. "בעידן הקנאביס הרפואי, הדה-קרימינליזציה ודיוני הלגליזציה של קנאביס, יש לכך חשיבות רבה", הוא מציין ומדגיש כי "ההחלטה אם להפוך את השימוש לקנאביס לחוקי היא החלטה בעלת השלכות חברתיות משמעותיות, כאשר חוקרים ואנשי מקצוע צריכים לספק את המידע הדרוש באופן האיכותי ביותר. כך גם בהתייחסות לקנאביס לשימושים רפואיים – חשוב תמיד לשקול יתרונות למול חסרונות. אני מטיף ללא לאות לכך שצריך לשכלל את הדיון על הקנאביס – כיום ישנה מחנאות של אלה האומרים 'כולו טוב' למול אלה האומרים 'כולו רע'. האמת, כרגיל, נמצאת איפשהו באמצע, והדיון צריך להיות הרבה יותר מעמיק ומורכב מזה הנוכחי".

מדוע בחרת בתחום זה?

"התמכרות היא אחת ההפרעות השכיחות בעולם הרפואה, ומגורמי התחלואה והתמותה המובילים במדינות מפותחות. כבר כמתמחה בלטה לעיניי אזלת היד המשוועת של המערכת הרפואית בישראל, ובכלל זה מערך בריאות הנפש, בטיפול בהתמכרויות והצורך להתמקצע בתחום. רפואת התמכרויות משלבת עבורי באופן אופטימלי בין רפואת הגוף ורפואת הנפש – החל מאינטראקציות בין חומרים, תסמיני גמילה וסיבוכים גופניים של התמכרויות ועד הפרעות פסיכיאטריות נלוות הדורשות טיפול כגון הפרעה פוסט-טראומטית ודיכאון – מדובר בעולם מרתק ואינסופי שאני ללא ספק מכור לו".

מי הוא המודל לחיקוי שלך, המאסטר?

"היו לי מנטורים רבים במהלך דרכי בפסיכיאטריה. בתחום המחקר בהתמכרויות - פרופ' יורגן רם, אצלו עשיתי את הפלושיפ באפידמיולוגיה של התמכרויות. הוא דמות ומופת לשילוב של חקרנות וסקרנות אינסופיים, כישורים אינטלקטואליים חדים כתער ומוסר עבודה נדיר. לא פעם שלחתי לו מייל בנושא מחקר בשתיים לפנות בוקר וקיבלתי מענה בתוך דקות".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?

"רפואת התמכרויות מפגישה עם סיפורים מכמירי לב רבים. אחד המקרים הזכורים לי קשור במטופלת שטיפלתי בה בהיותי בטורונטו. היא היתה נשואה לאיש עסקים, היו להם נכסים וחברה משותפת, והיא הפסידה את כל הונם בהימורים במכונות מזל שבקזינו. בעלה עזב אותה, הילדים ניתקו איתה קשר ובעת הגעתה לטיפול היא התגוררה במקלט לדרי רחוב. גודל האסון שהתמכרות כזו יכולה להפיל על אדם ומשפחתו לא נתן לי מנוח.

"במהלך הטיפול היא אובחנה כסובלת מדיכאון, תופעה שכיחה שלעתים קרובות אף מקדימה את ההתמכרות להימורים והמהווה חלק מהרקע להתפתחותה. היא החלה טיפול תרופתי ופסיכותרפי ובמהלך הזמן, ותוך עבודת צוות ארוכה ומאומצת, חודשו בהדרגה הקשרים המשפחתיים.

"כיוון שהתמכרות היא הפרעה כרונית שנוטה להפוגות ולהישנויות, נותרה עבודה רבה איתה גם לאחר ששבתי לישראל, אך גודל האסון מחד ויעילות הטיפול מאידך הרשימו אותי מאוד בשלב מוקדם יחסית בקריירה שלי כפסיכיאטר של התמכרויות".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"לא להיות שיפוטי. אנשים שסובלים מהתמכרויות זוכים לרוב ליחס שיפוטי מסביבתם, ולעתים קרובות, גם כתגובה לכך, מתבצרים בעמדתם שההתנהגות שלהם לגיטימית. זו תגובה טבעית המשותפת לכלל בני האדם, במידה כזו או אחרת.

"אני עובד על פי עקרונות הגישה המוטיבציונית, התערבות מבוססת-מחקר לטיפול בהתמכרויות שנמצאה יעילה בתחומי רפואה רבים שבהם נדרש שינוי התנהגותי. חלק בסיסי בגישה הוא היעדר שיפוטיות, דבר המהווה אתגר יומיומי עבור כולנו ומכאן נדרש האזכור התמידי הזה".

אם לא היית רופא...?

"הייתי שחקן. אני מאוד אוהב תיאטרון ונמשך לבמה. האפשרות לעטות מסכות אנושיות שונות ולבטא חלקים שונים מתוכי באופן אמנותי מושכת אותי מאוד. עוד לא ויתרתי על החלום".

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

"במהלך שנים עסקתי בתחביבים שונים, כאשר שניים מהבולטים היו טיפוס צוקים וג'אגלינג. בשניהם יש גורם משותף בולט – הצלחתך בהם תלויה בנוכחות שהיא מחד דרוכה ומאידך נינוחה ובטוחה. הדבר מזכיר את הגרף המוכר של תפקוד ביחס לסטרס, והעובדה שאנו מתפקדים באפון מיטבי לא בהיעדר סטרס, וודאי לא בהצפתה, אלא תחת סטרס אופטימלי.

"כיום אני אב לשלושה ילדים, הצעיר בן שבע, כך שאני מבלה כמה שיותר זמן בחיק המשפחה, בטיולים, ברכיבה על אופניים ובכל דבר שקשור לכדורסל".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"אתמקד במה שהכי בוער בעצמותיי ונובע מנקודת המבט שלי על רבבות חולים שאינם זוכים לטיפול יאה בהתמכרויות בישראל. הכוונה להעברת האחריות הביטוחית לטיפול בהתמכרויות לידי קופות החולים. העוולה מתחילה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. בניגוד לשאר ענפי הרפואה, ובכלל זה הפסיכיאטריה, הנמצאים תחת אחריות ביטוחית של קופות החולים, הטיפול בהתמכרויות נותר באחריות ישירה של משרד הבריאות. הדבר תורם לפיגור משמעותי של התחום ביחס לענפי רפואה אחרים בישראל, ולפיצולים לא סבירים מבחינה קלינית, כאשר מטופל יכול למצוא עצמו, לדוגמה, נשלח למרפאה אחת לטיפול בהפרעה פוסט-טראומטית ולמרפאה שנייה לטיפול בהתמכרויות, הגם ששני הדברים מחוברים בטבור.

"אני רואה בהעברת האחריות הביטוחית לטיפול בהתמכרויות לידי קופות החולים חובה מוסרית וחברתית, ופועל לקידום הנושא בכל המישורים האפשריים".

נושאים קשורים:  פרופ' שאולי לב-רן,  חדשות,  מגזין,  החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות,  קנאביס,  התמכרות
תגובות
07.06.2019, 13:40

נושא כאוב ומוכפל שבעתיים בכאב במידה והולך עם תחלואה כפולה מוגבלות נפשית והתמכרות לסמים.