חדשות

הר"י דורשת ממנכ"ל משרד הבריאות לתקן את החוזר בנושא אחות מומחית בקהילה

בהסתדרות הרפואית מאשימים את משה בר סימן טוב בהתעלמות מהסכמות שכבר הושגו | למעלה מ-1,000 רופאים חתמו על עצומה כנגד החוזר: "משרד הבריאות מפקיר את החולים כדי לחסוך כסף"

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי. "תעודת עניות להנהגה במדינת ישראל"

ההסתדרות הרפואית הודיעה אתמול (ג') למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי חוזר המנכ"ל בכל הנוגע להרחבת סמכויות האחיות בקהילה איננו מקובל עליה. הר"י דורשת לתקן את החוזר בהתאם להסכמות שהושגו בין הרופאים לאחיות – הסכמות שמהן התעלם החוזר.

הר"י מפנה אצבע מאשימה אל בר סימן טוב על ש"הכשיל את ההסכמות שגובשו עם האחיות" והעדיף להפיץ חוזר חד צדדי. בהר"י מביעה התנגדות לחוזר ולתוכנו כפי שהופץ למוסדות הרפואה ויש בכוונתה לנתק מגע עם המנכ"ל במידה שלא יחזור בו מהחוזר בנוסח שהופץ.

שלשום החלה גם החתמת רופאים על עצומה כנגד החוזר שכותרתה "פגיעה בבריאות הציבור!" ועד כה חתמו עליה למעלה מ-1,000 רופאים. "משרד הבריאות פרסם ב-7 במאי באופן חד צדדי חוזר 'אחות מומחית קהילה' בניגוד לסיכומים ולהסכמות בין המשרד לבין נציגי הרופאים", נכתב בעצומה.

"על פי החוזר, אחים ואחיות יקבלו סמכויות דומות לאלו של רופאים ראשוניים, ללא הכשרה רפואית מתאימה ומספקת. הם יקבעו אבחנות למחלות אקוטיות וכרוניות; יתחילו טיפול במחלות הנ"ל; ישלחו מטופלים להדמיות, לבדיקות מעבדה, ליועצים רפואיים. מנהל המרפאה הוא זה שיקבע את סמכויות האחים והאחיות בתחום סמכותו גם אם הדבר מנוגד לדעתם של הרופאים במרפאה. עם זאת, הרופאים הם אלה שיישאו באחריות לטיפול שייתנו אותם אחים ואחיות 'מומחי-קהילה'.

"אנו, רופאים ורופאות שהוכשרו במשך שנים רבות בתכנית לימודים מעמיקה ומקצועית, שבה כל נדבך נכתב בדם ונועד להגן על מטופלינו, רואים את המהלך של משרד הבריאות כפגיעה ישירה בחולים, במטופלים ובמנגנון המקצועי המורכב שבו עובדים כולנו. אנו מאמינים שהמהלך הזה מסכן את בריאות תושבי מדינת ישראל! אנו מאמינים שמשרד הבריאות מייצר את המקצוע בצורה זו כדי לחסוך כסף על גב המטופלים".

עוד צוין בעצומת הרופאים כי "יישום המלצות משרד הבריאות צפוי לגרום לכאוס במערך הרפואי הקיים, לגרום לעומסים אדירים בבתי החולים שגם כך לא עומדים בנטל, ולהנמיך לשפל חסר תקדים את איכות הרפואה הראשונית. אנו מתנגדים באופן נחרץ ובלתי מתפשר למהלך החד צדדי של משרד הבריאות, שמפקיר את בריאות האזרחים, על מנת לחסוך כסף. לא ניתן יד ליישום ההמלצות, וננקוט בכל צעד שיידרש על מנת לסכל כל מהלך שיתבסס עליהן! רפואה ראשונית היא רפואה מורכבת ודורשת הכשרה רפואית אמיתית על מנת לשמור על איכותה. טיפול איכותי ומקצועי לחולים נמצא בראש מעיינינו.

"מבנה מערכת הבריאות הקהילתית, המבוססת על עבודת צוות של הרופאות והרופאים עם האחים והאחיות הקיים במדינת ישראל כעת, הוא מהטובים בעולם ולא ניתן ידינו להרס שלה, ולפגיעה במטופלים", מסכמים כותבי העצומה וקוראים לנציגי הרופאים בהסתדרות הרפואית "להמשיך ולהיאבק כנגד הרס הרפואה הראשונית".

הר"י הודיעה אמש כי היא מסכימה עם תוכנה של העצומה ש"נולדה כתוצאה מהתנהלות פזיזה של המנכ"ל. אנחנו בעד עבודת צוות ולכל חבר בצוות תפקיד חשוב – חבל שמנסים לחבל בהסכמות שהושגו עם כל השחקנים המעורבים. אנחנו מתנגדים לחוזר ולנסיונות בעייתיים לקבוע הסדרים שיפגעו בטיפול הרפואי".

במכתב ששלח אתמול יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי למנכ"ל משרד הבריאות – שמכתבו על החוזר התקבל במשרדי הר"י ב-23 במאי – הדגיש פרופ' חגי: "בדיונים שהתקיימו במוסדות הר"י בנושא החוזר החדש שהמנכ"ל הוציא התקבלה החלטה חד משמעית כי אין בידינו לקבל את החוזר וכי הניסיון ליישם ברפואת הקהילה אחות מומחית בצורה שהופיעה בחוזר יפגע קשות בטיפול הרפואי, ימנע עבודת צוות אמיתית ולא ייתן מענה אף לאחת מהמצוקות שמהן סובלת רפואת המשפחה בקהילה".

הר"י הכריזה קודם לכן על סכסוך עבודה לאחר שהחוזר בנוסח שהוכן במשרד הבריאות הופץ. "למרות דרישת השטח שיש לנקוט בצעדים ארגוניים, החלטנו לתת הזדמנות ליוזמה של פרופ' מרדכי שני ולנסות להגיע להסכמה על המתכונת הנכונה לשם הגברת עבודת הצוות ולאפשר לרופאים לעשות את עבודתם מחד גיסא ולאחיות לסייע לרופא בטיפול במטופלים, מאידך גיסא. כולנו נרתמנו למאמץ במסגרת הדיונים שהתקיימו אצל פרופ' שני – דיונים שהבליטו את הבעייתיות של החוזר הראשוני וביחד עם כל הגורמים הצלחנו להגיע להסכמות שהיו מביאות לתוצאה המתקבלת על הדעת ולחיזוק עבודת הצוות – דבר שהיה מעלה את איכות הטיפול.

"אלא שלצערי", כתב פרופ' חגי לבר סימן טוב, "אצה לך הדרך ולא אפשרת להשלים את התהליך למרות שידעת שנקבעה פגישה נוספת – בחרת להוציא את החוזר הסוטה מההסכמות וההבנות שהושגו שבכולן העיקרון המנחה היה לעשות מה שנכון לטובת המטופל".

פרופ' חגי מאשים את מנכ"ל המשרד על ש"בחר לפגוע בעקרון יסודי שאליו הגענו במסגרת ההבנות, לפיו רק לרופא המטפל, שלו האחריות על מטופליו, תהיה נתונה הסמכות והאחריות להגדיר לאחות מסוימת את גבולות הטיפול במטופליו. במקום זאת קבעת כי מנהל המרפאה, שאיננו מכיר בהכרח את המטופלים ושאין לו את האחריות המיידית על המטופלים, יהיה זה שיקבע לאחות המרפאה את גבולות הטיפול".

הר"י הודיעה כי "נוכח כבודו של פרופ' שני והמאמצים הרבים שהוא משקיע בימים אלה על מנת להחזיר את כולם לשולחן הדיונים ועל מנת לכבד את כל מי שנטל חלק בדיונים ותרם מזמנו – ההסתדרות הרפואית החליטה על ישיבה נוספת שבה ישתתפו נציגיה כדי להגיע לסיכום כולל. אנחנו דורשים שהחוזר יתוקן בהתאם להבנות שיושגו".

נושאים קשורים:  אחות מומחית בקהילה,  חוזר מנכ"ל משרד הבריאות,  חדשות,  עצומה,  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  משה בר סימן טוב
תגובות
 
אנונימי/ת
29.05.2019, 08:04

הסתדרות הרופאים כמנהגה דואגת שלא ייגרע פרור מהכנסות הרופאים - נכון, זה תפקידה כארגון פרופסיונלי , אבל מספיק להשתמש לשווא בשם טובת החולים.
הרפורמה המוצעת מצוינת ולא תפגע בחולים אלא תשפר את הטיפול בקהילה .

29.05.2019, 11:11

בארה"ב זה עובד נפלא.. דרושה גמישות מחשבתית ושינוי תפיסה פרימיטיבית וזה יעבוד גם כאן!!

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:26

אין כאן פירור של של מאבק כלכלי, הדבר היחיד שחשוב כאן הוא בריאות החולים.
כמה בזוי והזוי לשמוע אחיות מעלות את הטיעון הדמגוגי הזה כאשר בפועל הארגון שבאמת פועל כך הוא ארגון האחיות הארצי.
לא מאמינים? תבדקו מי מונע כניסה של עוזרי רופא ופרמדיקים לבתי חולים שם הם נחוצים האוויר לנשימה על מנת להפחית את העומס.

ובאמת? ארצות הברית??? רפואה קהילתית כושלת ובזבזנית.
אחיות מומחיות בארצות הברית אחראיות לעליה בשימוש באנטיביוטיקה רחבת טווח, רושמות יותר אופיאטים מכל מקצוע אחר, שולחות לבדיקות מיותרות.
ייבוא המודל הזה לכאן יביא להרס הרפואה הראשונית.

אנונימי/ת
30.05.2019, 13:53

מי שמצהיר שעובד היטב בארה"ב
איננו מעורה במחקרים אשר פורסמו בארה"ב
והויכחו בדיוק ההיפך
העלויות עלו
והנזקים רבים!

אנונימי/ת
30.05.2019, 16:37

נראה אותך מאובחן בפרפור פרוזדורים יושב מול אחות שלא למדה שש שנים רפואה + חמש שנים קרדיולוגיה ממליצה לך על טיפול תרופתי - בהצלחה - נתראה בעולם הבא

30.05.2019, 18:23

דמגוגיה של הסתדרות הרפואית!
ההסתדרות מתנגדת כמעט באופן אוטומטי לכל נושא קידום של האחיות, ממש כמו שהיא התנגדה לכך שהאחיות יעשו סקשיין למטופלים בשנת 2002.
הרפואה הולכת ודועכת, אין מספיק כוח אדם מיומן, כבר היום מתחיל להיות קשה להגיע לרופא משפחה, מה יהיה עוד 5-10-15 שנים? אף אחד לא ישקיע ברופאים, זה יקר מדי, במציאות הנוכחית צריכים לקבל אפשרויות זולות יותר, גם אם הן לא מספיק טובות לדעתם הלא אובייקטיבית של הרופאים. מבחינת הר"י שאדם לא יבדק כלל מאשר יבדק על ידי מומחית

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:34

אכן שני הצדדים פה, הסתדרות הרופאים והסתדרות האחיות, פועלים משיקולים גילדאיים לא לגיטימיים ולא טובת החולים לנגד עיניהם. אלא שבוויכוח הספציפי הזה יש התלכדות בין טובת החולים לבין עמדת הסתדרות האחיות, אכן האחות הקלינית העצמאית משפרת תוצאים ויש על כך ספרות עניפה.

מעבר לכך, כמובן שגם עוזרי רופא עושים זאת ובנוגע אליהם עמדת הסתדרות האחיות שגויה ואינטרסנטית.

אנונימי/ת
29.05.2019, 12:04

יקירתי, לא מסכימה !!
אני אחות מומחית !!
ההכשרה דלה ולא מספיקה !!
אחות לעולם לא תחליף רופא
צריך לבדוק טוב טוב את הנושא ואת תכניות הלימוד בהחלט לטובת המטופלים .
מה שנעשה בשטח המומחיות הוא חסר אחריות ברמות קריטיות.

29.05.2019, 20:41

אני אחות מומחית בגריאטריה, ואני רואה איך העבודה שלי לצד הרופאים מיטיבה עם החולים וטובה למערכת. עברתי הכשרה ארוכה ואינטנסיבית, ועברתי מבחנים לא קלים עד שהפכתי למומחית, שאין לזלזל בהם.

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:27

אין שום התנגדות לעבודה של אחיות מומחיות בתוך בית החולים.
יש הבדל של שמיים בארץ בין הסמכויות.

אנונימי/ת
30.05.2019, 16:42

את עדיין ותמיד תהיה אחות - מעניין לראות איזה חברת ביטוח תבטח אותך נגד רשלנות רפואית

אנונימי/ת
29.05.2019, 12:36

רק לשם המחשה - הנה מקרה שאירע לא מכבר : רופא היה עסוק מדי עם מטופלים. אחות האריכה מרשמים תקופתיים-קבועים - והנה זה "פלא" היא טעתה באופן חמור מאד במינון של תרופה לטיפול ביתר לחץ דם. במרשם שהוציאה - המינון היה כפול מזה שנקבע למטופל. רוקח "עלה" על כך - ועל המטופל היה לחזור למרפאה ולקבל מרשם חדש. מי אחראי לתקלה כזאת? - על-פי חוזר המנכ"ל - הרופא. אבל מי ביצע את הטעות? - האחות שלידו, בין שהיא נושאת את התואר "מומחית" ובין שעדיין לא.

29.05.2019, 20:43

א. טעות יכולה לקרות גם לרופא.. אני מכירה הרבה סיפורים על טענות במרשם של רופאים.
ב. הכוונה כאן היא לאחות מומחית, לא לכל אחות.. זה אחיות שעברו הכשרה ארוכה ואינטנסיבית

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:10

ממש לא נכון - האחריות לפי החוזר החדש על האחות. אם יגרם נזק היא תעמוד לדין. האם גם הר"י וחבריה עברו לעולם העובדות המזויפות?

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:28

זה פשוט שקר, בשום מקום בחוזר לא מדובר על אחריות במקרה של רשלנות.

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:29

משואה? שום ארוכה ושום אינטנסיבית. שנה של הכשרה יומיים בשבוע. סה טו.

29.05.2019, 23:32

זה אחרי תואר ראשון ושני, וקורס על בסיסי.. אפשר להתווכח על אורל ההכשרה הנחוצה.. זה לגיטימי, אבל לא לפסול על הסף משהו שיכל לתרום בסופו של דבר לכל הנוגעים בדבר.

אנונימי/ת
30.05.2019, 16:46

רופאים לעיתים טועים - נראה באיזה תדירות אחות תטעה , ימים יגידו , נחכה בסבלנות לנתון הסטטיסטיקה !

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:35

לא צריך לחכות, יש אינספור מחקרים שהתוצאים של אחיות קליניות עצמאיות לא פחות טובים, ובד"כ יותר טובים, משל רופאים.

אנונימי/ת
29.05.2019, 13:42

הר"י צריכה לדרוש את צימצום סמכויות המנכ"ל בנושאים מסויימים בגלל
הכשרתו והיותו כלכלן די כושל בלבד וחוסר הבנתו ברפואה.
עדיף כמובן לדרוש את פיטוריו והחלפתו במנכ"ל שהוא רופא בהכשרתו ופעילותו.
לזה צריך קצת אומץ-

ציון נראה אותך !!

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:30

האחיות מנצלות את חוסר ההבנה שלו ומכרו לו את הפייק מחקרים שלהן.

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:36

הגיע הזמן למנות אחות כמנכ"לית הבאה של משרד הבריאות.

29.05.2019, 20:53

אלו שני מקצועות שונים. אבל רוצים לחסוך והציבור יקנה את זה, במיוחד אם יעלה שקל פחות או יחסוך 10 דקות. רפואה בשיטת AliExpress

אנונימי/ת
29.05.2019, 21:41

אנו ממהרים לסגל לעצמנו מה שבא מאמריקה . מה שטוב ונחוץ שם אינו בהכרח מתאים לנו אפילו הממליץ הוא הפרופסור בדימוס מרדכי שני

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:36

בהר"י רוצים לייבא מאמריקה רק את שכר הרופאים האסטרונומי. מה שנקרא, cherry picking.

אנונימי/ת
30.05.2019, 00:19

במידה וזה יעבור תהיה רפואה ראשונית כאוס אחד גדול, רופא לומד 7 שנים ולאחר מכן התמחות כל שהיא ועדיין מרגישים שעדיין יש מה ללמוד ותמיד להתעדכן, ובאים אומרים אחות מומחית , מספיק עם חלומות בלהה לא תעזור ול תצמצם עומס, פשוט תוסיף עומס לתקן אחריו/ה כאחות מומחית .
ואני כרופא אם ישימו אותי במרפאה שאחות מומחית תיקח החלטות ואני אחראי על הטעיות שלו/ה אני לא מוכן להמשיך לעבוד באותו מקום, וגם כחולה אני לא מוכן לקבל טיפול מאחות , מקווה שעצומה נגד זה תצליח, פשוט אם יעבור זה , זה יהיה סוף לרפואת ציבור בחינם ורוב הרופאים יעברו לשוק הפרטי.

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:38

בינינו, בתוך זמן לא רב לאחר תחילת עבודתה של האחות המומחית במרפאה, לכולם יהיה ברור שממילא אין בך עוד צורך במרפאה.

אנונימי/ת
30.05.2019, 00:52

כבר אמר ד״ר בלשר יו״ר הר״י לשעבר : אחות שרוצה לעבוד כרופא תלך לבית ספר לרפואה תלמד שש שנים תעשה סטז׳ ותעמוד בבחינות ועבודת גמר ותקבל תואר ד״ר.

30.05.2019, 13:36

אחרי האחיות יבוא תורם של עובדי הנקיון בבתי החולים שיוסמכו לקחת דמים מהחולים

אנונימי/ת
30.05.2019, 15:41

אין צורך להגיב בכזה שפל. להשוות בין אחות לעובד נקיון.
תתבייש ד''ר, אם ככה אתה רואה את האחיות עדיף שלא תגיב.

30.05.2019, 16:59

לצערי לא הבנת את הכוונה - כבוד האחיות במקומו מונח והם עושים עבודת קודש - כוונתי היא אים אחות תיקח את מקומו של רופא - אז למה לא ללמד פועלי נקיון להיות לבורנטים

30.05.2019, 18:15

תגובה מזלזלת ולא רלוונטית, האחים והאחיות הם הפרטנרים שלך לחייך המקצועיים, אם אתה רואה הגבלה בין אחות שלמדה 9 שנים ותעשה חלק מעבודות הרופא למנקה שתעשה עבודה של לבורנטית, אתה אדם בזוי

30.05.2019, 18:56

אני רואה שדבריי הוצאו מהקשרם - לכן אני חוזר בי ומתנצל בפני כל אדם שדבריי פגעו בו

אנונימי/ת
30.05.2019, 19:03

אני מצדד את דבריו של הרופא - מקומם של האחים/אחיות לצידם של הרופאים ולא במקומם

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:39

אתה מתפרץ לדלת פתוחה, אין באמת צורך בשום כישורים מיוחדים לצורך לקיחת דמים והרגולציה החדשה של משרד הבריאות על פלבוטומיסטים היא פארסה אחת גדולה.

אנונימי/ת
30.05.2019, 16:33

הר"י איגוד שלא באמת מבין ברפואה ולא באמת מענין אותו טובת החולים. הוא מנוע משיקולים אינטרסנטיים . מה שהולך נפלא במדינות מפותחות ביותר בחו"ל. מבחינת סמכויות אחיות . לישראל לא מתאים ? החוצפה וחוסר ההבנה הבסיסית של קריאת המציאות .סינדרום אלוהים שיש להרבה מאלו שלמדו רפואה וממשיכים לשחק על המשפט המבזה והמאוס למדנו המון שנים . למדתי רפואה לא בארץ. אלא בחו"ל . לא עובדת בארץ. כי הרבה היא יותר גרוע מאפריקה . לימודי רפואה אינם לימודים קשים . שנים ראשונות לימודים של הבסיס... ואח"כ מענין יותר . רפואה הוא מקצוע כמו כל מקצוע . מי שיש לו יכולת ללמוד ילמד. זה לא מקצוע מיוחס. בעיני להיות פסיכולוג קליני או אפילו עם תואר ראשון הרבה יותר קשה מרפואה. אחיות עם סמכויות נרחבות יותר זה בהחלט דבר שקיים וטוב שיקרה גם בארץ.

מסכים ב-100% עם פרופ' חגי ועמדת ההסתדרות הרפואית

אנונימי/ת
31.05.2019, 08:59

כרופאה אני מעריכה ביותר את צוות הסיעוד, עובדת בשיתוף פעולה מלא עימם ונעזרת בניסיונם וידיעותיהם.
עם זאת, לא ניתן להשוות את עומק ההבנה והידע של רופא העובר הכשרה של יותר מ 10 שנים, לאח/ אחות שעוברים הכשרה בת 3 שנים, ואשר מתמקדת בסוגיות אחרות.
כל רופא היה שמח להפחית מהעומס הרב, ולהעביר מסמכויותיו. אין כל משמעות כלכלית לכך, ואלו אמירות דמגוגיות. השיקול היחיד הוא טובת המטופל ובריאותו . בשנים האחרונות מתקיים תהליך מבורך של הרחבת סמכויות האחים והאחיות, כל עוד נעשה באופן הדרגתי ומבוקר. ממהלך זה, להעברת סמכויות רופא מלאות, הפער הוא רב. דומה הדבר לצפות מאדם שאך למד את הא'-ב', לכתוב ספר, טרם כתב משפט. כשהיסודות רעועים - המגדל קורס, ולא לכך מערכת הבריאות והציבור מייחלים.
מע' הבריאות זקוקה להשקעה כלכלית ולא לחלופות תת מיטביות זולות, מבלי חלילה לפגוע בכבודו של כל אח או אחות על עבודת הקודש שממלאים

01.06.2019, 09:24

יישר כח להר"י ולהנהגה, וליוזמי העצומה ומנסחיה. כל מילה בסלע.
ההבדל בין עבודת צוות כמרכיב תומך איכות לבין מתן סמכויות רופא לאחות שאין לה את הכישורים לכך מוגש בצורה חדה וברורה.
חשוב ללכת עד הסוף לא להתעייף ולא להתפשר.
מציע ליזום קמפיין ציבורי ותקשורתי בנושא.