• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
ניקוטין

חשיפה לניקוטין בהריון ו-ADHD בקרב הצאצאים

במחקר חדש שהשתמש ברמות קוטינין אימהיות בזמן הריון כמדד לחשיפה לניקוטין במהלך ההריון, מצאו החוקרים יחס מנה-תגובה בין החשיפה לניקוטין לבין ADHD בקרב הצאצאים, עם יחס סיכויים של 2.21 בחשיפה כבדה לניקוטין

20.05.2019, 11:49
ילד המתקשה עם השיעור בכיתה, הפרעת קשב וריכוז, ADHD (צילום: אילוסטרציה)

ישנם מספר מחקרים שהתבססו על דיווח עצמי של אימהות, אשר מצאו קשר בין עישון בזמן הריון לבין ADHD. עד כה לא בוצעו מחקרים אשר חקרו את הקשר בין חשיפה לניקוטין במהלך ההריון, שנמדד על ידי רמות קוטינין (cotinine), לבין ADHD אצל הצאצאים. במחקר חדש שנערך ב-Turku University Hospital בפינלד ו-Columbia University Medical Center בניו יורק, והתפרסם בכתב העת Pediatrics, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין עישון בהריון ל-ADHD באמצעות מדידת רמות קוטינין.

במחקר מבוסס אוכלוסיה, נבדקו 1,079 מטופלים שנולדו בין השנים 1998 ו-1999 ואובחנו עם ADHD על פי הסיווג הבינלאומי של מחלות (IDC), ו-1,079 מקרי ביקורת תואמים מרשמים ארציים בפינלנד. רמות קוטינין אימהיות נמדדו באמצעות immunoassays כמותיים מדגימות סרום אימהיות שנאספו במהלך השליש הראשון והשני של ההריון, ונשמרו בארכיון ה-biobank הלאומי.

החוקרים מצאו קשר מובהק בין רמות קוטינין אימהיות (אשר שונו ל-log) הולכות וגוברות לבין ADHD בקרב הצאצאים. יחס הסיכויים היה 1.09 (רווח סמך 95% של 1.06-1.12) לאחר תיקון למצב הסוציו-אקונומי האימהי, גיל האם, הפסיכופתולוגיה האימהית, גיל האב, הפסיכופתולוגיה האבהית ומשקל הלידה של הילד לפי גיל ההריון. באנליזות הקטגוריאליות עם רמות הקוטינין ב-3 קבוצות, חשיפה כבדה לניקוטין (רמת קוטינין של מעל 50 ng / mL) נמצאה קשורה עם ADHD בקרב הצאצאים, עם יחס סיכויים של 2.21 (רווח סמך 95% של 1.63-2.99) באנליזות המתוקנות. אנליזות לפי העשירונים של רמות קוטינין הראו שהסיכוי המתוקן ל-ADHD  בקרב הצאצאים בעשירון העליון היה 3.34 (רווח סמך 95% של 2.02-5.52).

החוקרים מסכמים שמחקר זה חשף קשר עם ויחס מנה-תגובה בין חשיפה לניקוטין במהלך ההריון לבין ADHD בקרב הצאצאים. ישנו צורך במחקרים עתידיים המשלבים עישון אימהי וגורמים סביבתיים, גנטיים ואפיגנטיים.

מקור:

Prenatal Cotinine Levels and ADHD Among Offspring. Andre Sourander, Minna Sucksdorff, Roshan Chudal, Heljä-Marja Surcel, SusannaHinkka-Yli-Salomäki, David Gyllenberg, Keely Cheslack-Postava, Alan S. Brown. Pediatrics Mar 2019, 143 (3) e20183144; DOI: 10.1542/peds.2018-3144

נושאים קשורים:  ניקוטין,  עישון,  הריון,  ADHD,  מחקרים,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות