תסמונת

תיאור ההתאמה בין גנוטיפ לפנוטיפ בתסמונת KAT6A

החוקרים הצליחו לאתר 52 מקרים, אשר לא דווחו בעבר, של מטופלים עם ווריאנטים פתוגניים ב-KAT6A ותיארו את הקשר בין הגנוטיפ לפנוטיפ ואת הטווח הרחב שלהם

06.05.2019, 17:26
וריאנטים גנטיים, דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

וריאנטים פתוגניים ב-KAT6A זוהו לאחרונה כגורם לתסמונת של עיכוב התפתחותי. תוך שנתיים, מספר המטופלים שזוהו עם וריאנטים פתוגניים ב-KAT6A עלה במהירות ונכון להיום לא יצא דיווח מלא לגבי המגוון של הביטוי הפנוטיפי הקליני של התסמונת.

החוקרים אספו מידע הנוגע למטופלים עם וריאנטים פתוגניים ב-KAT6A באמצעות שלושה מקורות: מרפאות קליניות, סקר אינטרנטי משפחתי שהופץ ברשתות החברתיות וסקירת ספרות.

החוקרים זיהו 52 מקרים לא מדווחים, דבר שהוביל למספר כולל של 76 מקרים שפורסמו. התוצאות של המחקר הרחיבו את טווח הגנוטיפ של וריאנטים פתוגניים שכעת כולל גם מוטציות סלף (missense) ומוטציות בשחבור (splicing). בנוסף, החוקרים נתנו תוקף תפקודי לווריאנט פתוגני באתר שחבור וזיהו אזור בעל סבירות גבוהה למוטציית סלף דה נובו.

מרבית המאפיינים הקליניים בתסמונת KAT6A הם בעלי חדירות משתנה מאוד. בנוגע למשתני ליבה כמו מוגבלות אינטלקטואלית, עיכוב בדיבור, מיקרוצפליה, מומי לב וסיבוכים במערכת העיכול, ההתאמה בין הגנוטיפ לפנוטיפ הראתה שווריאנטים פתוגניים מקצרים-מאוחרים (Late-truncating) (אקסונים 16-17) נפוצים יותר באופן מובהק. החוקרים הדגישו את קשרים חדשים, כולל הסיכון המוגבר לחסימות מעיים.

המידע שהחוקרים אספו מרחיב את טווח הגנוטיפ והפנוטיפ של מטופלים עם וריאנטים גנטיים פתוגניים ב-KAT6A. בנוסף, החוקרים הדגישו את אופן הניהול הקליני המתאים למקרים הללו.

מקור: 

Kennedy, J. et al. (2019) Genetics in Medicine 21.

נושאים קשורים:  תסמונת,  עיכוב התפתחותי,  KAT6A,  מוטציית סלף,  מוטציית שחבור,  מוטציה דה נובו,  מחקרים
תגובות