חדשות

מחסור חמור ברופאים באיטליה: רופאים בפנסיה נקראו לחזור לעבודה

בתוך חמש שנים יחסרו באיטליה לפחות 16,700 רופאים מומחים | ראשי האיגודים הרפואיים מאשימים את הממשלה בחוסר תקציב ובמדיניות תכנון כושלת שהביאה למחסור בכוח אדם מקצועי

אמבולנס באיטליה. ההצעה לאפשר לפרמדיקים למלא תפקידי רופאים נדחתה

בתוך חמש שנים יחסרו באיטליה לפחות 16,700 רופאים מומחים. עקב המחסור החמור נקראו רופאים שכבר היו בפנסיה לחזור למלא את השורות. אחת הסיבות למחסור: מדיניות שגויה בגיוס כוח אדם רפואי שהחלה כבר לפני עשר שנים.

לפני כמה ימים הופיעה לראשונה במקומון במחוז קטן בדרום איטליה מודעת דרושים שבה נקראו רופאים ותיקים לחוזר לעבודה מלאה. עד מהרה הופיעו מודעות דומות בכלי תקשורת נוספים באזורים אחרים. נכון לסוף השבוע, בחמישה ממחוזות ארץ המגף מחפשים כך רופאים כדי לתת מענה למחסור המחריף והולך.

שייעור הרופאים המבוגרים והזקנים באיטליה הוא מהגבוהים ביותר באירופה. יותר מ-50% הם בני 55 ומעלה ורבים מהם מתקרבים לגיל פרישה או לפחות הודיעו על כוונתם לפרוש. על פי תחזית של איגוד הרופאים הגדול ביותר באיטליה, ה-Anaao Assomed, עד שנת 2025 50% מהרופאים יפרשו – לערך 52 אלף – וייווצר מחסור חמור מאחר שקצב כניסת צעירים למקצוע לא ידביק אותו.

המצב ייעשה חמור עוד יותר משום שעל פי החוק באיטליה נדרש עובד במגזר הציבורי לצאת לפנסיה לאחר 41 שנות עבודה במקצוע או מה שמכונה שם "quota 100", שמשמעותו גילו של אדם ועוד מספר שנות עבודתו. פירוש הדבר כי רופא יידרש לפרוש כבר בהגיעו לגיל 62 במקום 65 עד כה. החוק עצמו אגב ייכנס לתוקף בין 2019 ל-2021.

אלא שההחלטה לגייס רופאים בפנסיה כדי למלא את השורות נתקלת בביקורת. ד"ר פיליפו אנלי, נשיא הפדרציה הלאומית של מנתחים ורופאי שיניים, אמר ל-The Lancet כי המהלך הזה הוא בגדר פתרון לפרק זמן קצר מאוד. הוא האשים את המחוקקים ואת הממשלה ב"מדיניות פוליטית קצרת ראייה" הנמשכת זה עשור, שרק החמירה את בעיית המחסור ברופאים מומחים. "הממשלות עסקו רק בקיצוצי תקציב למערכת הבריאות מבלי לבדוק את צורכיה המתרבים", אמר ד"ר אנלי.

מאז שנות ה-70 של המאה ה-20 מערכת הבריאות הציבורית, ה- Servizio Sanitario Nazionaleי(SSN), סיפקה לאזרחי איטליה כיסוי בריאותי רחב הודות למס בריאות. אלא שלפני עשר שנים החליטה הממשלה המרכזית על רפורמה ואת האחריות למימון שירותי הבריאות ולגיוס רופאים הטילה על ממשלות המחוזות. זו נכנסה לתוקף ב-2012.

המשבר הכלכלי העולמי של 2009 גם הביא לעצירת העלאות שכר במגזר הציבורי וגם להקפאת גיוס כוח אדם חדש, במיוחד עבור מערכת הבריאות. התוצאה: רופאים צעירים שאך זה עתה סיימו לימודיהם "נדחפו" למגזר הפרטי או עזבו למדינות אחרות, בעיקר לגרמניה, לשווייץ, לצרפת ולבריטניה. מספר העוזבים את איטליה מוערך ב-1,500 מדי שנה.

ראשי איגודים רפואיים אחרים האשימו את הממשלה במדיניות תכנון כושלת שהביאה למחסור הגדל והולך בכוח אדם מקצועי. לימודי רפואה והתמחות בתחום ספציפי, במיוחד כשמדובר בכירורגיה, נמשכים שש שנים ועוד חמש שנות השתלמות-עמיתים במימון המשרד האחראי על מחקר ואוניברסיטאות. מדי שנה מוענקים באיטליה כעשרת אלפים תארי דוקטורט אבל רק 7,000 מקבלים את המימון להתמחות-על נוספת. מצב זה יוצר צוואר בקבוק משום שבהיעדר השלמת לימודי התמחות, לא יכולים רופאים צעירים להשתלב בעבודה. תחומי ההתמחויות שנפגעים במיוחד: רפואה דחופה וחירום, הרדמה, רפואת ילדים, קרדיולוגים וכירורגים כלליים, שבהם המחסור בכוח אדם הוא הבולט ביותר ועל פי התחזיות ילך ויחמיר בתוך שנים מעטות.

השר הממונה על המחקר והאוניברסיטאות אמר לאחד מעיתוני איטליה כי יידרשו 100 מיליון יורו למימון מענקי התמחות של רופאים אבל הכסף יוקצה לכך רק מ-2023. אלא שגם הודעה זאת לא שכנעה את ראשי האיגודים הרפואיים והם טוענים שהתוספת לא תציל את הרפואה הציבורית ממחסור במומחים. "יש צורך ביותר משאבים להכשרת רופאים ולהתמחויות-על", ציין ד"ר קרלו פלמרו, נשיא ה-Anaao Assomed.

בנוסף, רבים מהמבקרים הביעו דאגה מגילם הגבוה של הרופאים שנקראו לחזור מהפרישה ולהשתלב מחדש ברפואה הציבורית. "קשה להעריך כיצד הם יעמדו שוב בלחץ הפיזי של תורנויות לילה, ניתוחים ממושכים, תורנויות סוף שבוע", התבטא נשיא איגוד מקומי של רופאים מרדימים בדרום איטליה.

אחת החלופות המוצעות להתמודדות עם הבעיה: להציע לרופאים צעירים שאמורים לסיים את השנה האחרונה שלהם בלימודי ההתמחות, לקבל משרה אבל רשמית הם ייחשבו לעובדים מן המניין רק לאחר השלמת ההתמחות במלואה. רעיון אחר שהועלה ונשמע בוודאי מוכר גם בישראל: לאפשר למלא תפקידים מסוימים לפרמדיקים במקום לרופאים, אלא שההצעה לא זכתה לתמיכה.

נושאים קשורים:  מחסור במומחים,  ממשלת איטליה,  רפואה ציבורית,  חדשות,  התמחות על
תגובות
אנונימי/ת
15.04.2019, 21:23

מרוב עודף של רופאים שמסיימים התמחות באיטליה ונאלצים לעבוד במדינות סמוכות , לא ברור מה מקור המחסור, אין תקנים להישאר בבתי חולים לפי הכתבה מגייסים פנסיונרים ? על כל תקן יש מתמחים ואפילו מומחים שעובדים בהתנדבות בבית חולים כדי לקבל תקן.

אנונימי/ת
15.04.2019, 21:23

מרוב עודף של רופאים שמסיימים התמחות באיטליה ונאלצים לעבוד במדינות סמוכות , לא ברור מה מקור המחסור, אין תקנים להישאר בבתי חולים לפי הכתבה מגייסים פנסיונרים ? על כל תקן יש מתמחים ואפילו מומחים שעובדים בהתנדבות בבית חולים כדי לקבל תקן.

אנונימי/ת
19.04.2019, 16:47

שיתחילו לגייס בוגרי איטליה בישראל, מובטח להם שלא ייחסר.

אנונימי/ת
10.05.2019, 00:45

בוגרי איטליה הובילו את הרפואה הישראלית לאן שהיא הגיעה היום ולא השחצנים שלמדו כאן