• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

Lancet: הגורם המוביל בגרימת מוות בעולם - צריכת מזון לא בריא

צריכת מזון לא בריא אחראית לתחלואה המביאה למותם של יותר בני אדם בעולם לעומת טבק, יל"ד וסיכונים בריאותיים אחרים | בישראל וביפן נרשמו השיעורים הנמוכים ביותר של מקרי מוות הקשורים במזון לא בריא

בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)
בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)

צריכת מזון לא בריא אחראית לתחלואה המביאה למותם של יותר בני אדם בעולם לעומת טבק, יתר לחץ דם וסיכונים בריאותיים אחרים, כך על פי מחקר ענק שפורסם ב-The Lancet.

עורכי המחקר כתבו בדו"ח המסכם כי צריכת כמויות קטנות של פריטי מזון בריאים כמו דגנים מלאים וגם מזונות לא בריאים כמו משקאות ממותקים אחראית לאחד מכל חמישה מקרי המוות בעולם.

המחבר הראשי של המחקר, פרופ' אשקן אפשין (Ashkan Afshin) מהמכון למדדים והערכות בנושאי בריאות (IHME) באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, הדגיש: "מזון לא בריא הורג. אנחנו מה שאנחנו אוכלים וסיכונים משפיעים על בני האדם בכל האזורים הדמוגרפיים לצד גיל, מגדר ומעמד כלכלי".

ב-2017 הוביל פרופ' אפשין מחקר על השמנת יתר ואילו המחקר הנוכחי התמקד בהשפעות השליליות של מזון על הבריאות והופעתן של בעיות בריאות כרוניות כמו מחלות לב וסוכרת וזאת ללא קשר להשמנת יתר.

יותר מ-130 חוקרים מכמעט 40 מדינות שיתפו פעולה בכתיבת דו"ח המחקר המקיף. הנתונים שנאספו ונותחו הם מ-195 מדינות.

מזון לא בריא אחראי ל-10.9 מיליון מקרי מוות – 22% מכלל מקרי המוות של בגירים ב-2017 – כאשר הגורם המוביל עקב כך הן מחלות קרדיווסקולריות (CVD) לפני סרטן וסוכרת. עקב מזון לא בריא נרשמו 255 מיליון שנות חיים (DALys) עם נכות ומוגבלויות שונות.

לשם השוואה, ציינו עורכי המחקר, טבק נקשר לשמונה מיליון מקרי מוות ויתר לחץ דם ל-10.4 מיליון. ב-2017 CVD היה הגורם המוביל למקרי מוות הקשורים בצריכת מזון לא בריא. סרטן ל-913 אלף ומחלות כליה ל-136,600.

שלושה גורמים למזון לא בריא, קבעו החוקרים: צריכה מעטה של דגנים מלאים ופירות וצריכה גבוהה של מלח – יותר מ-50% ממקרי המוות הקשורים במזון לא בריא. שאר ה-50% הם כתוצאה מצריכה גבוהה של בשר אדום, מוצרי בשר מעובדים, משקאות קלים ממותקים בסוכר וכן מוצרים המכילים שומן רווי. הוספת פירות וירקות לתפריט, אגוזים ודגנים מלאים תפחית צריכת סוכר, שומן רווי ומלח.

הדו"ח פירט את הנתונים הבאים: לצריכה רבה מדי של מלח נקשרו שלושה מיליון מקרי מוות, לצריכה מעטה מדי של דגנים מלאים – שלושה מיליון, לצריכה מעטה מדי של פירות – שני מיליון מקרי מוות.

בדו"ח המחקר צוין גם כי בישראל נרשם השיעור הנמוך ביותר של מקרי מוות הקשורים בצריכת מזון לא בריא- 89 לכל 100 אלף נפש.

פרופ' וולטר ווילט מאוניברסיטת הרווארד, מצוות מחברי דו"ח המחקר, ציין כי הממצאים תואמים למחקר אחר בדבר היתרונות של החלפת בשר אדום בפריטי מזון שמכילים חלבונים ממקורות צמחיים כמו סויה וקטניות.

מבין 20 המדינות עם האוכלוסיות הגדולות ביותר בעולם, מצרים מובילה בשיעור הגבוה ביותר של מקרי מוות הנקשרים למזון לא בריא – 552 ל-100 אלף. ביפן השיעור הנמוך של 97 ל-100 אלף.

נושאים קשורים:  מזון מעובד,  מזון לא בריא,  משקאות ממותקים,  The Lancet,  גורמי תמותה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.04.2019, 09:09

לצערי המחקר הולך בכיוון ההפוך. המזונות הלא בריאים הם הסוכרים, הפחמימות מכל הסוגים כולל כל הדגנים ולא המזונות עתירי השומן הרווי. תאכלו בשר שמן, גבינות שמנות, דגים, ביצים ועוד פשוט בלי אורז, פסטה, תפוחי אדמה, לחם, סוכר, דבש, משקאות ממותקים, פירות עם מדד גליקמי גבוה ועוד. זה המתכון לחיים בריאים ותחלואה מינימלית.

אנונימי/ת
12.04.2019, 16:53

הכל זה נגד ההגיון חד משמעי