תסמונת מטבולית

התסמונת המטבולית תורמת להפרעה קוגניטיבית במחלת פרקינסון

במחקר פרוספקטיבי חדש נמצא שהתסמונת המטבולית מגדילה את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון, עם יחס צולב של 1.57 לפגיעה קוגניטיבית קלה ויחס צולב של 2.12 לדמנציה של מחלת פרקינסון

מערכת העיכול (אילוסטרציה)
מערכת העיכול (אילוסטרציה)

התסמונת המטבולית מגבירה את הסיכון לפתח הפרעה קוגניטיבית בתהליך ההזדקנות הנורמלית, אך השפעתה על תפקוד קוגניטיבי טרם נחקר במחלת פרקינסון. במחקר חדש שנערך ב-Third Military Medical University בעיר צ'ונגקינג שבסין, והתפרסם בכתב העת Parkinsonism and Related Disorders, ביקשו החוקרים לבחון ההשפעה של התסמונת המטבולית על ליקוי קוגניטיבי במחלת פרקינסון.

במחקר נבדקו מטופלים מעל גיל 60 שאובחנו עם מחלת פרקינסון. המטופלים גויסו למחקר בין ינואר 2010 לדצמבר 2011, והמשיכו בתקופת מעקב שנמשך 5 שנים. ההערכה של התפקוד הקוגניטיבי בקרב נבדקים עם מחלת פרקינסון הייתה מבוססת על בדיקות קוגניטיביות ונוירו-פסיכיאטריות, והתסמונת המטבולית אובחנה על-פי ה-National Cholesterol Education Program's Adult Treatment Panel III. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לתפקוד הקוגניטיבי בסוף המעקב: מחלת פרקינסון עם תפקוד קוגניטיבי תקין (PD-NC), פגיעה קוגניטיבית קלה במחלת פרקינסון (mild cognitive impairment in PD, PD-MCI) ודמנציה של מחלת פרקינסון (PDD).

מתוך 787 נבדקים עם מחלת פרקינסון שנכללו במחקר, 255 (32.4%) אובחנו עם PD-MCI ו-105 (13.3%) אובחנו עם PDD. התסמונת המטבולית הייתה קשורה באופן משמעותי ל-PD-MCI (יחס צולב 1.45, רווח סמך 95% של 1.17 עד 1.72) ול-PDD (יחס צולב 2.12, רווח סמך 95% של 1.57 עד 2.38). הקשר בין התסמונת המטבולית לבין תחומי הקוגניציה העיקריים של PDD היה מובהק סטטיסטית. הטיפול בתסמונת המטבולית היה מועיל בהפחתת הסיכון ל-PDD.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים שהתסמונת המטבולית מגדילה את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון, והיא קשורה באופן מובהק לחומרת הפגיעה הקוגניטיבית. התוצאות מצביעות על כך שהתערבות נגד התסמונת המטבולית מסייעת בניהול ליקויים קוגניטיביים במחלת פרקינסון.

מקור:

Peng, Zeyan et al. Metabolic syndrome contributes to cognitive impairment in patients with Parkinson's disease. Parkinsonism & Related Disorders , Volume 55 , 68 - 74

נושאים קשורים:  תסמונת מטבולית,  הפרעה קוגניטיבית,  שיטיון,  מחקרים
תגובות