• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
קנאביס

ההשפעה של צריכת קנאביס על בטיחות בנהיגה

מחקר זה בוצע בסימולטור ייעודי בהשתתפות משתמשי קנאביס קבועים ומצא כי בעוד שנהיגה מיד לאחר צריכת קנאביס פוגעת ביכולת הנהיגה, השפעה זו אינה נצפית לאחר שלוש שעות

על מנת לתרום לדיון המתמשך בנוגע לסף ה-THC המותר בעת נהיגה, החוקרים ביצעו סימולטור נהיגה בהשתתפות 15 משתמשי קנאביס קבועים. המשתמשים נבחנו במסלולי נהיגה שונים לאחר שצרכו כמות מקסימלית של 3 ג'וינטים המכילים 300 מיקרוגרם THC לקילוגרם משקל גוף (הבחינה בוצע לפני צריכת הסם, מיד לאחריו ו-3 ו-6 שעות לאחר צריכתו). בנוסף, בוצעו בדיקות רפואיות מקיפות שכללו דגימות דם. טעויות בנהיגה ומאפיינים בולטים של הבדיקות הרפואיות קיבלו ניקוד ייעודי אשר נסכם והוערך על ידי מודל ANOVA.

תוצאות המחקר הראו כי ערכי פקטור השפעת קנאביס (cannabis influence factor-CIF) הגבוהים מ-30 כמו גם רמות THC הגבוהות מ-15 ננוגרם למיליליטר מגבירות באופן מובהק את מספר הנקודות שהמשתתף מקבל אך ללא קשר ישיר לריכוז ה-THC בסרום ו/או ה-CIF. רוב טעויות הנהיגה בוצעו מיד לאחר צריכת הקנאביס. שלוש שעות לאחר הצריכה לא נמצא עלייה בטעויות הנהיגה. שש שעות לאחר הצריכה נצפתה עלייה בטעויות אך היא לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי לאור מגבלות המחקר הכוללות גודל מדגם קטן, היעדר קבוצת אינבו ומשך מבחן קצר יש צורך במחקרים נוספים על ההשפעה תלוית הזמן של קנאביס על נהיגה בדרכים.

מקור: 

Tank, A. (2019) International Journal of Legal Medicine

נושאים קשורים:  קנאביס,  נהיגה,  סימולטור,  מחקרים
תגובות