• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

סכנת הרעלה: נתגלו תכשיטי ילדים עם ריכוזים גבוהים של מתכות כבדות

משרד הבריאות פרסם אזהרה לציבור: למרות התקן המחייב, עדיין נמכרים בישראל תכשיטי ילדים שעלולים להוות סכנה ממשית לבריאותם

ריכוזים גבוהים וחריגים במיוחד בתכולת עופרת וקדמיום – מתכות כבדות ורעילות – נתגלו בימים האחרונים ב-35 תכשיטים לילדים שנרכשו בחנויות שונות, וזאת במסגרת מחקר שערך משרד הבריאות, בשיתוף חוקרים ממכון התקנים ואוניברסיטת חיפה ובמימון הקרן לבריאות וסביבה. זהו מחקר המשך – קודמו היה ב-2016.

במחקר החדש נתגלו בכמה מקרים ריכוזים גבוהים עד כדי פי 40 מהמותר על פי תקן עבור עופרת. ב-17% מהפריטים שנבדקו נמצאה חריגה בתכולת העופרת ובכ-23% מהפריטים נמצא ריכוז גבוה של קדמיום.

על אף שהמחקר נעשה על מדגם קטן של מוצרים, מתקבל הרושם, כך נמסר אמש (ג') ממשרד הבריאות, כי חלה ירידה מסוימת בשיעור המוצרים החריגים לעומת הסקר הקודם. עם זאת הנתונים החדשים מלמדים כי בשווקים בישראל עדיין נמכרים תכשיטי ילדים שעלולים להוות סכנה ממשית לבריאותם.

התקן הישראלי לתכשיטי ילדים (ת"י 6558) הוכרז על ידי שר הכלכלה והתעשייה כתקן רשמי במאי 2018 ונכנס לתוקף בספטמבר 2018. מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק האם לאחר פרסום התקן הרשמי לתכשיטי ילדים עדיין נמצאים בשוק מוצרים חריגים. הבדיקות נערכו במעבדה של מכון התקנים הישראלי.

מעבר לפריטים שנבדקו בסקר מצומצם זה, אין למשרד הבריאות נתונים נוספים בדבר ריכוזי המתכות בסוגי תכשיטים אחרים המיועדים לילדים המשווקים. משרד הבריאות העביר את ממצאי הסקר למשרד הכלכלה והתעשיה כדי שישמשו לעזר בפיקוח ובאכיפת התקן.

עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון חמור לציבור מתכשיטים שבהם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסיה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי.

חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון השפעות בריאותיות שליליות ובכלל זה גם לבעיות התנהגות ולמידה. עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות הקוגניטיבית. בספרות הרפואית יש דיווחים על מקרים של תחלואה ואף של תמותה בקרב ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים שבהם היתה תכולת עופרת גבוהה. חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים.

בהודעה שהפיץ משרד הבריאות על ממצאי המחקר הודגש כי ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת איננה מסכנת את הילד/ה, אך הכנסה של תכשיטים אלה לפה עלולה לסכנם. להורים מומלץ שבכל מקרה שבו נמצאה חריגה במתכות הנ"ל יש להשליך את הפריט לפח ולא לאפשר לילד לענוד או לשחק איתו. יש לוודא שאין לילדים הקטנים גישה לתכשיטים, במיוחד לאלה המתפרקים בקלות.

כיוון שעיקר החשיפה למתכות הכבדות בתכשיטי ילדים היא בעקבות הכנסתם של פריטים או חלקי פריטים לפה, יש לוודא שהילדים לא מכניסים תכשיטים לפה וזאת גם עקב סכנת חנק בנוסף לסכנת החשיפה למתכות כבדות.

השימוש בעופרת בתכשיטי ילדים הוא תופעה מוכרת, בעיקר בתכשיטים זולים המיוצרים במזרח הרחוק. העופרת מוכנסת לתכשיטים שעשויים סגסוגות של מתכות, לפלסטיק (למשל PVC), לחלקי זכוכית ואף לציפויים ולצבעים.

לעניין ההמלצות הרפואיות, נמסר בהודעת משרד הבריאות: אם הילד/ה ענד את התכשיט, ללא ליקוק או בליעה אין צורך במעקב רופא או בבדיקות. אם הילד/ה ליקק את התכשיט באופן אקראי/חד פעמי אין צורך בפעולה כלשהי. אם ההורים מודאגים, אפשר לפנות לרופא המטפל.

אם הילד/ה נטה להכניס את התכשיט לפה ללא בליעתו, יש לפנות לרופא המטפל כדי שיחליט לפי שיקול דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז עופרת בדם.

אם הילד/ה בלע את התכשיט או חלק ממנו, אין לגרום להקאה, אולם יש לפנות לרופא המטפל בהקדם האפשרי או לגורם רפואי אחר כדי לשקול ביצוע צילום בטן ובדיקת ריכוז עופרת בדם.

נושאים קשורים:  תכשיטי ילדים,  עופרת,  קדמיום,  מתכות רעילות,  אזהרת משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.01.2019, 19:33

אבל הכל עבר דרך מכון התקנים המהולל, לא???