חדשות

"החצבת - משבר אמון במערכת שעל הרופאים לתקנו"

פרופ' אנה סתוודל, יו"ר איגוד רופאי המשפחה העולמי, בביקורה בישראל: "חשיפה מוקדמת לרפואת משפחה במהלך הלימודים תביא לגיוס הסטודנטים לתחום"

מימין לשמאל, פרופ' שלמה וינקר, סמנכ״ל רפואה בלאומית, פרופ׳ אנה סתוודל וד״ר מיכל שני, יו"ר איגוד רופאי המשפחה בישראל

הכנס ה-8 של איגוד רופאי המשפחה העובדים בכפר באירופה – EURIPA - התקיים לאחרונה בישראל (16-14.11), עסק ברפואת כפר והרפואה באזורים מרוחקים והובל על ידי איגוד רופאי המשפחה בישראל. בכנס השתתפו רופאים מיותר מ-20 מדינות ונבחנו בו סוגיות שונות ודרכי התמודדות עם מציאות הולכת וגוברת של העדר וחוסר זמינות של רופאי משפחה במקומות רבים ובייחוד בעיירות ובכפרים המרוחקים מהערים הגדולות והמרכזיות בעולם בכלל ובאירופה בפרט. בין השאר נדונו בכנס נושא ההתמודדות עם חולים קשים וזקנים בקהילה, כיצד לפעול למתן טיפול ראשוני מציל חיים וכיצד לפתור את בעיית מיעוט הרופאים על תוואי שטח גדול.

אורחת כבוד בכנס היתה פרופ' אנה סתוודל, יו"ר איגוד רופאי המשפחה העולמי - WONCA, שביקרה לראשונה בישראל כאורחת של איגוד רופאי המשפחה הישראלי ולוותה על ידי פרופ' שלמה וינקר, סמנכ"ל רפואה בלאומית שירותי בריאות, חבר איגוד רופאי המשפחה וחבר בוועד הפועל של איגוד רופאי המשפחה האירופי.

פרופ' סתוודל היא פרופ' לרפואת משפחה מאוסלו, נורווגיה. היא שימשה בשנים האחרונות כסגנית נשיא איגוד רופאי המשפחה האירופי (WONCA) ובמקביל כמדריכה סטודנטים לרפואה ומתמחים ברפואת המשפחה מזה 25 שנה. פרופ' סתוודל היא מחלוצות יצירת שיתופי הפעולה האזוריים בין רופאים וכבר מראשית הקריירה שלה היתה בין מובילי שיתוף הפעולה בין המכללות של חמש המדינות הנורדיות: דנמרק, שוודיה, פינלנד, איסלנד ונורווגיה. בשנת 2005, היא הקימה את הפדרציה הנורווגית לטיפול ראשוני ואת הקונגרס הנורדי של GP general practice.

בשנים האחרונות מחלקת פרופ' סתוודל את זמנה בין המרפאה שהיא מובילה ובין היותה מייעצת בכירה למועצה הנורבגית לפיקוח על בריאות, ומכהנת בוועדת הפיקוח על הרפואה במדינה, אשר מטפלת בתלונות חמורות נגד רופאים. הנושא המרכזי שפרופ' סתוודל שמה לדגש בתפקידיה השונים הוא יצירת שיתוף פעולה ולמידה הדדית בין רופאים ברחבי העולם מתוך אמונה כי הבעיות איתן נתקלים הרופאים הן משותפות וחשיבה משולבת יכולה לסייע לפתור אותן.

במהלך שהותה בארץ נחשפה פרופ׳ סתוודל לסוגיות בוערות ברפואת המשפחה והרפואה בקהילה בישראל, ביניהן התפשטות החצבת, המחסור ברופאי משפחה ובמתמחים בתחום וליחסי הגומלין בין רפואת המשפחה, הרפואה היועצת והרפואה בבתי החולים.

"התפשטות החצבת בישראל ובחצי הכדור המערבי בכלל היא ביטוי למשבר אמון של הציבור במערכת, וכרופאים עלינו לפעול להחזיר אותו ולתקנו", אמרה פרופ' סתוודל. "עלינו לחזק את האמון בין המטופלים לרופאים. אנחנו חייבים להבין את הספקות שהתעוררו כנגד חיסונים בקבוצות מסוימות באוכלוסיה וכיצד הם  משקפים את הלך הרוח בחברה. כנגד הספקות בציבור, יש להדריך אישית את המטופלים, לזהות מכשולים נגד החיסון וליצור רמת אמון גבוהה במפגשים עם המטופלים ובני משפחותיהם. הכל חייב להתבסס על האמון של הציבור ברשויות וברפואה. זו הדרך היחידה שבה נוכל לעצור את המגמה הזו".

עוד ציינה בנושא זה: "כי יש לחזק את מעמדה של רפואת המשפחה שלה תפקיד חשוב בבריאות הציבור. יש מודלים שונים עבור שירותי בריאות אבל העיקרון של כולם הוא זהה: עלינו לבצע חיסונים לטובת בריאות הציבור ולכן על המשבר להיות מנוהל על ידי הרשויות על מנת ליצור כיסוי מלא של חיסון באוכלוסיה".

לשאלה כיצד לדעתה ניתן לחזק את רפואת המשפחה ולהגדיל את מספר המתמחים, ענתה פרופ' סתוודל: "האיגודים האירופאי והעולמי לרפואת המשפחה פועלים לשילוב ההוראה של  רפואת המשפחה בכל בתי הספר לרפואה בעולם בשלבים מוקדמים ככל האפשר במהלך הלימודים. החשיפה המוקדמת לרפואת המשפחה חיונית לגיוס הסטודנטים לתחום, והמטרה שההכשרה עצמה תתבצע כבר כחלק מטיפול בקהילה על ידי מדריכים שהינם רופאי משפחה בעצמם, מה שבאופן מפתיע לא קיים בהרבה בתי ספר לרפואה בעולם.

"רבים לא מבינים את מגוון הידע שנדרש לרופא משפחה ואם נוכל להציג את המגוון הזה לסטודנטים בראשית הקריירה הרפואית שלהם, אני בטוחה שזה יגרום לעלייה בביקוש להתמחות ברפואת משפחה".

פרופ' סתוודל סיכמה בדברי החזון: "אני רוצה שלכל אדם על פני כדור הארץ תהיה גישה לרופא משפחה מיומן שידע לספק לו מענה רפואי מיטבי. אני לא בטוחה שנוכל להגיע למצב הזה בעשור הקרוב, אבל כיו"ר ארגון רופאי המשפחה העולמי, זאת מטרת העל שלי".

נושאים קשורים:  פרופ' אנה סתוודל,  איגוד רופאי המשפחה העולמי,  WONCA,  חדשות,  חצבת,  מחסור ברופאי משפחה
תגובות